Consumentenrechter moet koper beschermen

Rechtbanken moeten een speciale consumentenrechter krijgen waar mensen gemakkelijk geschillen met winkeliers of verkopers kunnen voorleggen.

Dat stelt jurist mr. Edwin van Wechem, die promoveerde op de algemene voorwaarden, in de volksmond 'de kleine lettertjes' genoemd. Volgens Van Wechem lappen veel verkopers consumentenwetgeving aan hun laars. 'Ze zien zich zelf enkel als dozenschuivers, als doorgeefluik van de fabrikant.'

Nu stappen weinig mensen naar de rechter als een verkoper weigert de reparatie van wasmachine, tv of ander artikel onder de garantie te laten vallen. 'Consumenten zien op tegen de formaliteiten en de kosten. Ze hebben er geen zin in voor hoogstens 100 of 200 euro zoveel moeite te doen.'

Eenvoudig en goedkoop

Van Wechem wil dat rechtbanken een speciale consumentenrechter krijgen. Daar kunnen consumenten een conflict eenvoudig en goedkoop voorleggen. Andere optie is de komst van een geschillencommissie, zoals die voor onder meer de energie- en de reisbranche bestaan.

De Consumentenbond ondersteunt Van Wechem's pleidooi. 'De vereenvoudigde toegang van de kantonrechter heeft absoluut prioriteit', zegt woordvoerder Barbara den Uijl. De bond wil ook dat consumenten geschillen straks via internet eenvoudig bij rechter of geschillencommissie kunnen aanmelden.

„Daarnaast willen we straks ook namens groepen consumenten naar de rechter kunnen. Dat kan nu nog niet.''

EZ: "initiatief aan de markt laten"

Het ministerie van Economische Zaken (EZ), verantwoordelijk voor het consumentenrecht, ziet momenteel weinig problemen. 'Anders kunnen wij de komst van een geschillencommissie afdwingen', aldus een woordvoerder. Voordeel daarvan is dat de consument voor slechts enkele tientjes een geschil kan aanbrengen. 'Het initiatief daarvoor ligt echter primair bij de marktpartijen'

Bron: Algemeen Dagblad.