background branding

Consumententip: Concert afgelast...wat nu?

Het kan gebeuren dat je kaartjes hebt voor een evenement dat wordt afgelast. ‘Bezoekers’ van Concert at Sea hebben dit afgelopen weekend meegemaakt. Door de zware storm is het concert deels afgelast en hierdoor zijn 40.000 concertgangers de dupe. Gelukkig wordt iedereen gecompenseerd, maar wat zijn eigenlijk je rechten in zo’n situatie?

Je hebt altijd recht op geld terug. Soms wordt er ook een alternatief aangeboden, zoals een nieuw kaartje voor een ander evenement. In het geval van Concert at Sea krijgen de gedupeerde bezoekers hun geld terug of een tegoedbon met de waarde van het ticket die ze dan volgend jaar kunnen gebruiken bij de nieuwe editie van het concert.  Je hoeft niet te kiezen voor een alternatief, het is je recht om je geld terug te krijgen.

Bij wie je het geld terug moet vragen, hangt af van waar je het kaartje hebt gekocht. Heb je het kaartje bij de organisator gekocht, meld je dan bij hem. Je kan ook aankloppen bij een officieel verkooppunt van het evenement. Als de kaartjes zijn gekocht via een tussenpersoon, spreek die dan aan. Let op, dit is vaak omslachtiger dan via de organisator zelf. Het is daarom aan te raden om je kaartjes altijd via een officieel verkooppunt te kopen. Dit is vaak nog een stuk goedkoper ook. Bekijk hier hoe je officiële verkooppunten kunt herkennen.Geen geld terug

Als je geen geld terug krijgt, neem dan als eerst contact op met de organisator. Vaak kom je samen wel tot een oplossing. Mocht dit niet het geval zijn, stuur dan een aangetekende brief met daarin je klacht en welke vervolgstappen je gaat ondernemen als het geld niet wordt teruggegeven.

Mocht er na het schrijven van een aangetekende brief nog steeds geen oplossing zijn, dan zijn er een aantal mogelijkheden. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, schakel deze dan in. Daarnaast kun je je ook melden bij De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie, of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven. Kijk hier voor meer informatie over De Geschillencommissie. De laatste optie is om naar de rechter te stappen.

Bron: Consuwijzer/ Tros Radar