Consumententip: Hoe het zit met spam en spit

We kennen het helaas allemaal: ongewenste mailtjes in de mailbox en ongevraagde sms’jes op de telefoon. Of vreemde telefoontjes van onbekende nummers. Spam en spit noemt men dat. Wanneer mag het en wanneer niet?

Spam is de verzamelnaam voor ongewenste mailtjes, sms’jes en mms-berichten.Spit is de term die gebruikt wordt voor ongewenste telefoontjes door een computer. Dit kan voorkomen als je weleens via internet belt.

In de telecommunicatiewet staat dat spam en spit verboden zijn. Dat wil zeggen: het is niet verboden om spam of spit te versturen naar andere bedrijven. Het verbod in de wet geldt dus alleen voor het versturen van ongewenste berichten aan particulieren.

Maar er zijn uitzonderingen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een bedrijf toestemming hebt gegeven om berichten te sturen op momenten dat je er niet om vraagt. Dan mag het bedrijf dus wel mailtjes of sms'jes sturen.

Wellicht heb je weleens via internet een boek besteld, tickets voor een concert aangeschaft of een bank gekocht via een webwinkel. Vaak moet je dan je e-mailadres achterlaten. Ook dan mag een bedrijf jou ongevraagd berichten sturen. Wel moeten deze berichten over hetzelfde soort dienst of product gaan als hetgeen je eerder hebt gekocht bij het bedrijf.