Consumententip: Ongewenste reclamepost? Gebruik het Postfilter!

Wéér een brief van een energiemaatschappij of loterij waar je niet om hebt gevraagd... Alwéér post voor die overledene… Maar: je kunt heel simpel iets doen tegen ongewenste post!

Op de site van postfilter (www.postfilter.nl) vind je twee registers. In het ‘Nationaal overledenenregister’ kan je de contactgegevens van overledenen registreren en zo ongevraagde geadresseerde reclamepost voorkomen. 

In het ‘Nationaal postregister’ kan je aangeven van welke sectoren je geen reclamepost wilt. In totaal zijn er tien sectoren waarvan je kan aangeven of reclamepost welkom is. Dus wil je wel post van goede doelen, maar hoef je geen informatie over auto’s, dan kan je dat aangeven.

Recht van verzet

Vind je het prima om geadresseerde reclamepost te ontvangen – alleen niet van dat ene specifieke bedrijf? Dan kan je gebruik maken van jouw 'recht van verzet': je geeft aan dat je deze post niet meer op prijs stelt, waarna het betreffende bedrijf je niet meer via post met reclame mag benaderen. Het recht van verzet kan je ook gebruiken bij organisaties met wie je een klantrelatie hebt; deze organisaties kunnen namelijk niet geblokkeerd worden via het Nationaal Postregister.

De Stichting Reclame Code ziet toe op de handhaving van de regels van postfilter. Na vier tot zes weken zijn blokkades volledig actief en dat blijven ze voor een periode van vijf jaar.