Cryptoreclames - Reactie Autoriteit Financiële Markten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft gereageerd op het item van Radar, naar aanleiding van de uitzending van maandag 11 april 2022. Je kunt de reactie hier lezen.
Voor producten die niet wettelijk verboden zijn, mag reclame worden gemaakt. Per EU-lidstaat kan verschillen of er, vooruitlopend op de inwerkingtreding van MICA, wetgeving is ingevoerd die reclames voor crypto’s aan banden legt. Dat is ter beslissing aan de wetgever, niet aan de AFM.
We monitoren de ontwikkelingen en praktijken in de markt van crypto’s actief. Onderdeel hiervan is dat we signalen publiceren die we over crypto’s binnen krijgen. Waar we nu geen handhavingsmandaat hebben en andere instanties wel, sturen we signalen en misstanden door waar mogelijk. Daarnaast gaan we in aanloop naar MICA de markt hierop voorbereiden. De AFM kan ingrijpen als deze wetgeving daadwerkelijk in werking is getreden. Zoals bekend waarschuwen wij regelmatig over de risico’s van crypto’s. Ook vanuit de Europese toezichthoudende autoriteiten wordt actief gewaarschuwd. Recentelijk (medio maart) is nog een gezamenlijke waarschuwing gepubliceerd.
De activiteiten van finfluencers (influencers die bepaalde beleggingen aanbevelen) staan ook dit jaar nadrukkelijk onder de aandacht van de AFM. Dat geldt natuurlijk ook voor de beleggingsondernemingen die samenwerken met finfluencers. Op het gebied van reguliere beleggingen is er wetgeving en toezicht. Daaraan hebben ook finfluencers zich te houden en daar kan de AFM op handhaven. In ons onderzoek van eind vorig jaar kwamen we tegen dat het ook voorkomt dat finfluencers ondernemingen aanprijzen die crypto’s aanbieden. Omdat bedrijven die rechtstreeks handelen door consumenten in crypto’s mogelijk maken, nog niet onder ons toezicht vallen, kunnen wij hierop niet handhaven.