Datalek bij telemarketingbedrijf Global Marketing Bridge: 'Zegt iets over bedrijfscultuur' | Radar checkt

De NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van bijna 25 duizend huishoudens liggen op straat. Ook zijn de e-mailadressen en rekeningnummers van duizenden personen in te zien. Radar werd op de hoogte gebracht van het datalek nadat ze meerdere keren aandacht besteedde aan de werkwijze van telemarketingbedrijf Global Marketing Bridge (GMB). Het is onbekend hoe lang er al sprake is van een lek.

Verslaggever Fons Hendriks gaat langs bij Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom, een privacywaakhond die zich inzet voor het beschermen van privégegevens op het internet om een reactie te vragen.

'Zeer ernstig datalek'

Als ze ziet tot welke gegevens Radar toegang heeft, spreekt van een zeer ernstig datalek: 'Misschien niet qua hoeveelheid, maar omdat dit willens en wetens is gebeurd. Het geeft aan hoe de bedrijfscultuur is, namelijk lak hebben aan de klant. Vooral de combinatie met de gegevens van andere recente datalekken, zoals bij de RDC en GGD, kunnen zorgen voor een gevaarlijke cocktail. Vooral identiteitsfraude en misleiding liggen op de loer', aldus Bits of Freedom. In het datalek van GMB wordt ook meer persoonlijke klantinformatie gegeven. Austin: 'Hieruit kun je een profiel van de persoon maken zodat je nog gerichter kan frauderen.' 

Reactie GMB: 'IT-beleid verder aangescherpt'

GMB is inmiddels op de hoogte van het lek. Advocaat Royce de Vries zegt namens GMB in een schriftelijke reactie: 'Het IT-beleid is inmiddels verder aangescherpt waarbij bestanden en folders alleen nog maar beschikbaar kunnen worden gesteld aan gebruikers binnen het eigen domein. GMB stelt alles in het werk om de (mogelijke) schade voor alle betrokkenen zo veel als mogelijk te beperken.' 

Energieleveranciers houden agressieve telefoontjes in stand

Naast het datalek trekt Fons Hendriks in de uitzending aan de bel bij de energieleveranciers in het GMB-dossier. Zij houden de agressieve bel praktijken immers in stand. Hij deed bij de klokkenluiders navraag namens welke energiebedrijven ze potentiële klanten belden. Zij gaven aan namens Delta, DGB, ENGIE en Total Gas& Power te bellen. Die partijen zeggen ons niet (meer) samen te werken. Alleen DGB Energie reageert niet op mailtjes en telefoontjes en daarom gaat Fons langs bij het energiebedrijf in Hardenberg. 

DGB is de grootste afnemer van GMB en hij wil weten waarom zij met deze partij samenwerken. Fons wordt eenmaal in het Energiecentrum in Hardenberg aangekomen, al snel naar buiten gewerkt op last van coronamaatregelen. DGB laat uiteindelijk schriftelijk weten dat ze 'geen directe samenwerking hebben met GMB of United Sales Force. Een aantal namen uit uw lijst zijn bij ons in beeld, omdat wij vanwege slechte ervaringen niet toestaand at zij voor DGB Energie werven'. Toch ziet Radar in de data van het datalek dat GMB nog steeds contracten bij DGB afsluit. 

Op Instagram zegt rapper Boef niet meer samen te werken met callcenters:

Bekijk op Instagram

Ben jij bezorgd dat jouw gegevens zijn gelekt? Lees meer over wat het datalek voor jou betekent.

Forumreacties

104
  • Door Radar

Je staat geregistreerd in het Bel-me-niet-Register maar toch word je wekelijks gebeld door iemand van een vaag bedrijf die je standaard een beter energie-aanbod kan doen. Heel vervelend, vinden ook veel mensen die Radar met dit probleem benaderde. Kijk op onderstaande link het fragment terug wat Radar gemaakt heeft over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/hoe-kom-je-van-agressieve-energiebemiddelaars-af/ Ben jij aangemeld bij het Bel-me-niet Register?

  • Door alfatrion

Wellicht is dat op te lossen door wekelijks een klacht bij de Reclame Code Commissie in te dienen? https://www.reclamecode.nl/nrc/code-voor-telemarketing-2020-ctm/ Of werk het tegenscript af als je wat lol wilt hebben! http://www.xs4all.nl/~egbg/tegenscr.pdf

  • Door Havermch

Ik vraag aan de beller om me gelijk het bandje van "recht op verzet" te laten horen daarin kun je aangeven dat je niet meer door deze specifieke beller gebeld wil worden Al vaak gedaan en werkt prima