Datalek bij Ticketmaster

ticketmaster-datalek-280618.jpg

Mensen die in het afgelopen jaar een kaartje hebben gekocht via Ticketmaster, zijn mogelijk getroffen door wat het bedrijf een 'data-incident' noemt. Op de site is schadelijke software gevonden. Die heeft mogelijk persoonlijke gegevens of betalingsinformatie onderschept.

Mensen die in het afgelopen jaar een kaartje hebben gekocht via Ticketmaster, zijn mogelijk getroffen door wat het bedrijf een 'data-incident' noemt. Op de site is op 23 juni schadelijke software gevonden. Die heeft mogelijk persoonlijke gegevens of betalingsinformatie onderschept.

Volgens Ticketmaster is 'minder dan 5 procent van onze klanten wereldwijd' getroffen. Het zou vooral gaan om Britse gebruikers. Het is niet bekend hoeveel Nederlanders de dupe zijn geworden. Uit voorzorg vraagt Ticketmaster gebruikers om hun wachtwoord te veranderen. Dit kun je doen door in te loggen op je Ticketmaster-account en te klikken op 'wachtwoord vergeten'.

Controleer rekeningafschriften op fraude

Daarbij raadt Ticketmaster iedereen aan om rekeningafschriften in de gaten te houden op aanwijzingen van fraude of identiteitsdiefstal, in verband met de mogelijk gelekte betalingsgegevens. 'Als je je zorgen maakt, of verdachte activiteiten in je afschriften opmerkt, neem dan contact op met de bank of het creditcardbedrijf', schrijft de kaartjessite op de informatieve webpagina die het speciaal aanmaakte voor het data-incident.

Het is niet bekend of de onderschepte gegevens zijn misbruikt. De schadelijke software kan mensen hebben getroffen die tussen september vorig jaar en 23 juni tickets hebben gekocht of die in die periode hebben geprobeerd een kaartje te kopen. Mogelijke gedupeerden hebben een mail gekregen. 'Als je geen e-mail van ons hebt ontvangen, dan denken wij dat jij op basis van ons onderzoek niet getroffen bent door dit beveiligingsincident', aldus Ticketmaster.

Bron: ANP / Ticketmaster