Datum automatische incasso gewijzigd: wat nu?
Elke maand wordt netjes op dezelfde datum het geld voor je telefoonabonnement, je verzekering of een willekeurige andere dienst geïncasseerd. Maar wat als die datum opeens vervroegd wordt en dat jou totaal niet uitkomt?
De Consumentenbond is duidelijk: zij vinden dat als je via een automatische incasso de beschikking over je rekening uit handen geeft, dat je dan van dat bedrijf mag verwachten dat ze het jou zo veel mogelijk naar de zin maken. Toch gebeurt dat niet altijd. Wel staat op sommige incassocontracten de incassodatum: dan is het logisch dat bedrijven zich daar aan houden. Zo'n incassodatum is echter niet verplicht.
Wat kan je wel doen?
Je kan het beste contact opnemen met de klantenservice van het betreffende bedrijf om er achter te komen of ze de wijziging terug willen draaien. Sommige bedrijven bieden een keuze uit verschillende dagen, anderen hebben voor bepaalde klantengroepen andere incassoperiodes en andere bedrijven passen helemaal niets aan. Kan er niks voor je gedaan worden? Dan kan je overwegen om de machtiging in te trekken en van betalingswijze veranderen.
Zo kan je tegenwoordig via internetbankieren dit bedrag online overmaken. Vaak kan je er daar voor kiezen om het bedrag automatisch periodiek over te maken: dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Wél kan het zo zijn dat aan deze alternatieve betalingsmethoden - zoals een acceptgiro - extra kosten verbonden zitten.
Bron: Radar / Consumentenbond