De oplossing tegen appen in verkeer: via techniek of via de overheid?
Hoe moeten we ervoor zorgen dat er niet wordt geappt in het verkeer? 859 mensen beantwoordden onze poll hierover. 'De overheid moet het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer verder aan banden leggen', vindt de ene groep. De andere groep ziet de oplossing in de techniek zelf: een verkeersmodus kan ervoor zorgen dat weggebruikers niet worden afgeleid van het verkeer. Wat zijn hun argumenten?
Je telefoon vasthouden als je fietst of autorijdt is verboden. Je telefoon in een houder gebruiken voor navigatie mag wel. Maar ook als je telefoon in een houder zit is appen in het verkeer levensgevaarlijk.
Dát er moet worden ingegrepen, daar zijn bijna alle pollrespondenten het over eens. Slechts 2 procent vindt dat de huidige regelgeving volstaat, vaak omdat zij het zien als ieders eigen verantwoordelijkheid: je moet je telefoon uit of op stil zetten, en wegleggen. 'Op de achterbank', zegt de een, 'in je tas laten', zegt de ander. Zelfs de kofferbak wordt genoemd.
De telefoon gelijk vernietigen, liefst waar gebruiker bij aanwezig is
'Verbied al het telefoongebruik in het verkeer'
De 98 procent die vindt dat er iets moet veranderen, valt grofweg uiteen in twee groepen. De ene groep (40%) vindt dat de overheid gevaarlijk gedrag specifieker moet verbieden: 27 procent vindt dat de overheid al het telefoongebruik moet verbieden. (Wat de overheid overigens niet van plan is.) 13 procent is voor een verbod op appen in het verkeer. Dat dit lastig te handhaven is, laat zich raden, al heeft een enkeling daar wel een oplossing voor: 'Bij verbieden hoort ook streng handhaven. Bij misbruik telefoon innemen. Gelijk vernietigen, liefst waar de foutgebruiker bij aanwezig is.'
Sowieso zijn veel mensen voor strenger straffen. Er moeten serieus hoge geldboetes worden opgelegd, vinden sommigen. En die geldboetes moeten oplopen bij iedere volgende overtreding, voegen anderen toe. Ook inname van de telefoon, auto of het rijbewijs worden gesuggereerd. Weer anderen denken dat de dreiging van niet-vergoede schade mensen ervan zal weerhouden om op de telefoon te kijken: 'De telefoon uitlezen na een ongeluk en bij constatering van appen alle schade verhalen op apper en 3 maanden intrekking rijbewijs inclusief strafblad.'
Je telefoon vanzelf in verkeersmodus als je rijdt
Een nét iets grotere groep (41%) ziet vooral een oplossing in een 'verkeersmodus' op je telefoon. 12 procent vindt dat deze verplicht moet worden. Ook hierbij kan het lastig zijn om te handhaven. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de grootste groep (29%) kiest voor een verkeersmodus die niet alleen verplicht is, maar ook automatisch ingeschakeld wordt bij het ontgrendelen van je fiets/auto of wanneer je een bepaalde snelheid bereikt: 'Zendmasten kunnen detecteren of een mobieltje een bepaalde afstand aflegt in een bepaalde tijd. In dat geval mogen ze geen signalen doorgeven, behalve noodsignalen (112).'
Net als bij Pokémon: boven de 10km/u stopt het systeem
Bij Pokémon zoeken, een populair spel waarbij mensen starend op hun scherm virtuele poppetjes zoeken op 'echte' locaties, werkt het ook zo, laat een respondent weten: 'Ik kwam erachter toen mijn kleinkind achter bij mij op de fiets zat. En hij had zijn telefoon om Pokémon te zoeken. Toen ik harder ging fietsen dan 10 km/u stopte het systeem. Misschien een oplossing?' Dit voorbeeld geeft gelijk aan wat het nadeel kan zijn: niet alleen van de bestuurder, maar ook van bijrijders wordt het telefoongebruik dan geblokkeerd.
Er zijn verschillende apps beschikbaar die je helpen om je niet af te laten leiden door je telefoon in het verkeer. Via zoekmachines of de zoekfunctie in de app store kun je ze vinden en met elkaar vergelijken.
Automatisch antwoord, dan weten mensen waarom je niet reageert
Spraakbesturing wordt veel genoemd als potentiële oplossing: spraakgestuurde navigatie en berichten inspreken. En een speciale 'in traffic reply', oftewel: een boodschap die automatisch wordt verstuurd wanneer je in de auto zit. Dan weten mensen in ieder geval waarom je niet reageert, en dat geeft rust, zo laat een respondent weten: 'Ik weet nu dat een beller of apper bewust is dat ik onmogelijk fietsend kan antwoorden. En mijn contact maak zich niet onnodig druk dat ik niet opneem.'
Mensen moeten niet denken dat een boete krijgen het ergste is
Voorlichting risico's: is dat appje écht zo belangrijk?
Tot slot is er nog een groep van 7 procent die vindt dat er meer voorlichting moet komen, zodat mensen zich bewust worden van het gevaar: 'Confronterende filmpjes met grote regelmaat uitzenden op de diverse media. Mensen moeten niet denken dat ze een boete krijgen en dat dát het ergste is; het ergste is dat je een (dodelijk) ongeluk kan veroorzaken. Is je dat een stom appje waard? Wat staat er eigenlijk in dat appje? Was het echt zo belangrijk?'
Geef ook je mening
Wil je meedoen aan de onderzoeken van Radar? Meld je aan voor het Radar Testpanel en we nodigen je voortaan uit wanneer er een vragenlijst klaarstaat. Deelname is geheel kosteloos en je beslist altijd zelf of je meedoet. Aanmelden doe je via deze intake-vragenlijst.