De zelfscanner gebruiken bij de supermarkt? Doe maar wel, zegt een groot deel

12meipoll.jpg

Boodschappen scannen bij de supermarkt met een zelfscanner of zelfs je eigen mobiel: het gebeurt steeds vaker. Radar vroeg 4103 mensen naar hun mening over dit onderwerp en het grootste deel doet dat regelmatig, in veel gevallen zelfs overal waar het mogelijk is. Een derde van de respondenten gaf aan niet zelf te willen scannen en een klein deel weet niet hoe het werkt of in bepaalde supermarkten is het (nog) niet mogelijk.

39% van de respondenten wil overal waar het kan zelf scannen. 23% doet het soms wel en soms niet. In totaal doet de meerderheid (62%) dus altijd of regelmatig aan zelfscannen. 31% staat het proces van zelfscannen tegen. Daarnaast zijn er ook respondenten die niet weten hoe het werkt (5%) en respondenten in wiens supermarkt zelfscannen (nog) niet mogelijk is (2%). 

Kloppen de prijzen?

Volgens veel pollrespondenten die altijd zelf hun boodschappen scannen (39%) is het gelijk zien van de prijs een van de grote voordelen van zelfscannen. Je kunt dan in een oogopslag zien of de prijzen kloppen. Hierdoor loop je niet tegen verrassingen aan bij de kassa, laten zij weten. 

Het maakt je prijsbewuster
- Deelnemer aan het onderzoek

Nog een groot voordeel: rijen zijn verleden tijd. ‘Zelfscan is wel zo makkelijk, dan hoef je niet in een rij te gaan staan om af te rekenen!’

Efficiënter om zelf te scannen

Een respondent: ‘Meteen sorteren in je tas en daarna in de koelkast of voorraadkast. Geen kassamedewerker die ruw met je boodschappen omgaat. Nooit meer zonder scanner!’ Een stuk minder ergernissen dus met het doorschuiven van de boodschappen. 

Hobbels en hindernissen

‘Niet: uit het schap in de kar, uit de kar op de band, van de band in de kar, uit de kar in de auto, uit de auto op het aanrecht, van het aanrecht in de kast.’

- Deelnemer aan het onderzoek

Niet alleen maar voordelen

Zelfscannen heeft niet alleen maar voordelen. Bijvoorbeeld als er een storing plaatsvindt: ‘Ik doe het alleen als ik aan het eind alles kan scannen. Een apparaatje gaf te vaak een storing en dan heb je aan het eind nog vaak een medewerker nodig: weg tijdswinst.’ Een respondent benoemt: ‘Vaak moet je voor zegels en dergelijke toch nog naar de klantenservice.’ Een ander is het hiermee eens: ‘Er is toch nog personeel nodig omdat de korting bijvoorbeeld niet verrekend wordt. Al met al duurt het langer dan aan de kassa.’ 

Bang om een product per ongeluk niet te scannen

‘Dat is bij mij één keer gebeurd, ik vergat één potje boontjes te scannen nadat ik gebeld werd en dus afgeleid was. Ik werd gecontroleerd en het potje lag bovenop, dus werd gelijk gezien. Boodschappen waren in totaal meer dan 150 euro en het potje bonen was ongeveer zeventig cent. Daar wil je toch geen dief voor worden. Ik wilde door zelf te scannen opschieten, maar na de vondst van het potje moest alles opnieuw via de kassa gescand worden en duurde het twee keer zolang. Ik scan nooit meer met zo’n apparaat!’

Controle is ‘vervelend’

Meerdere respondenten zeggen de controle niet fijn te vinden, als een medewerker toekijkt. ‘Het is niet alleen heel vervelend, maar in die tijd had hij of zij mijn boodschappen kunnen scannen. Het voelt dan alsof je iemands werk doet, terwijl diegene zittend in een stoel toekijkt hoe je dat doet.’ Sommige supermarkten doen een stap extra: ‘Bij mijn supermarkt krijg ik een sticker bij controle, als ik het goed gedaan heb. Zeven stickers leveren mij een pakje stroopwafels op.’ Ook het wachten op een medewerker als je iets alcoholisch koopt, wordt als reden voor irritatie genoemd. ‘Je moet wachten op een medewerker om de aankoop goed te keuren. En soms duurt dat even.’ Een andere respondent vindt het fijn dat nog niet iedereen de zelfscan-methode gebruikt: 'Dan hebben we daar weer een rij.’ 

Zeven stickers leveren mij een pakje stroopwafels op
-Deelnemer aan het onderzoek

Persoonlijk contact

Een andere pollrespondent zegt dat hij of zij begonnen is met zelfscannen om ‘een rij mensen te voorkomen’. ‘Het bevalt goed, maar ik mis wel het persoonlijk contact. Dus als ik zin heb in een praatje en ik ken degene die achter de kassa zit, kies ik zo nu en dan voor de kassa.’ Wat contact houden betreft: ‘Mede door zelf je boodschappen te scannen, belanden we in een contactloze samenleving.’ Iemand anders: ‘Laten we een beetje in gesprek blijven met elkaar.’

Laten we een beetje in gesprek blijven met elkaar
-Deelnemer aan het onderzoek

Sommige respondenten zijn bezorgd over de wendingen die deze ontwikkelingen kunnen nemen. ‘Het blijft hier niet bij. In Rotterdam hebben ze al een winkel waar geen enkele medewerker meer is. Het is mogelijk daar dag en nacht boodschappen te halen door middel van het scannen van je bankpas bij de deur.’ Een ander is bezorgd over zijn privacy: ‘De lens op de voorkant of bovenkant van de scanner plak ik af.’

Soms zelf scannen, soms niet

De pollrespondenten die aangeven soms de zelfscanner te gebruiken in plaats van de bemande kassa (23%), gooien het vooral op het aantal boodschappen of wachten achter de kassa. ‘Als ik ongeveer vijf à tien stuks heb, ga ik naar de zelfscankassa.’

Bij elke supermarkt verschilt de zelfscan-methode. Een respondent benoemt: ‘Bij mijn supermarkt mag je tot vijftien boodschappen bij de zelfscan, heb je meer, dan moet je langs de kassa.’ De Decathlon hanteert het systeem van een ‘zelfscanbak’. ‘Je legt je spullen in een bak en het wordt automatisch gescand, daar maak ik graag gebruik van.’ Sommige winkels hebben zo hun eigen gewoontes. ‘Als men meerdere keren scant en toch het artikel uit de lijst haalt, is er een grotere kans op controles. Na eigen controle, lijkt het waar te zijn!’ Volgens de respondent is dit bevestigd door een winkelmedewerker zelf. 

Nog niet mogelijk om zelf boodschappen te scannen

Bij sommige supermarkten is het nog niet mogelijk zelf de boodschappen te scannen. 2 procent geeft aan dat dit bij hen het geval is. ‘Mijn Coop biedt die mogelijkheid nog niet. Bovendien staan aanbiedingen vaak niet in de kassa, dus met de zelfscan zal het ook wel fout gaan. Dan sta ik liever bij de kassa waar ik de medewerker er meteen op aan kan spreken.’ 

Uit principe niet scannen

De pollrespondenten die kozen voor ‘staat me tegen’ (31%) benoemden vaak dat ze contant willen betalen, zodat diegene een beter overzicht heeft over wat er uitgegeven wordt aan boodschappen. 

Ik voel me een crimineel
-Deelnemer aan het onderzoek

Een pollrespondent voelt zich ‘een crimineel’. Een ander is het daarmee eens. ‘Ook al had ik maar twee artikelen, ik val altijd in de steekproef. Vanwege het risico ga ik gewoon naar de normale kassa, anders moet je twee keer in- en uitladen!’ Nog een respondent ziet het als een gebrek aan service. ‘Ik ben geen verlengstuk van de winkel. Ik kom als klant, niet als medewerker.’ 

Tegen wegbezuiniging

Ook het behouden van baangelegenheid wordt veelvuldig opgeworpen. ‘Mensen achter de kassa worden wegbezuinigd’, zegt een pollrespondent. ‘Juist deze mensen hebben dat extra centje nodig.’ Iemand anders: ‘Ik weiger om personeel te laten ontslaan, mede omdat ik dezelfde prijs blijf betalen.’

Over het onderzoek naar zelfscannen

Het onderzoek over het gebruik van zonnebanken en elektrische gezichtsbruinende apparaten bestaat uit een online vragenlijst, die tussen 31 maart en 26 april is ingevuld door 4103 mensen. Wil je ook je ervaringen en meningen delen? Meld je (gratis) aan voor het Radar Testpanel, dan sturen wij je voortaan zo’n twee keer per maand vrijblijvend een uitnodiging voor onze vragenlijsten.