Dierenrechtenorganisaties starten protestactie tegen Starbucks
Meer dan 50 dierenrechtenorganisaties hebben een campagne gelanceerd tegen koffiewinkelketen Starbucks. Met hun protestactie willen zij Starbucks ervan overtuigen hun gebruikte eieren wereldwijd kooi-vrij in te kopen.
'Als één van de grootste restaurantketens ter wereld, heeft Starbucks de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zich toch minimaal te committeren aan dezelfde wereldwijde dierenwelzijnsnormen die zijn aangenomen door andere voedingsbedrijven', aldus Geoffrey Deckers, voorzitter van de Nederlandse stichting Een Dier Een Vriend.
Een groot deel van de eieren die Starbucks wereldwijd verbruikt is afkomstig van bio-industrie boerderijen die kippen in kleine, smerige kooien opsluiten, stelt de coalitie van dierenrechtenorganisaties. 'We willen het liefst dat er zo snel mogelijk iets gaan veranderen. Maar uiterlijk in 2025, besluit Deckers.
'Wij hechten veel waarde aan hoe en waar onze producten worden gemaakt en vinden het belangrijk samen te werken met leveranciers die met ons op een lijn zitten betreffende waarden van sociale verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheid voor het milieu. Wij hebben 100% vrije-uitloop bereikt in de volgende Europese landen waar wij actief zijn – het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Ierland. We werken aan ons doel om alle eieren die in onze Europese winkels worden gebruikt, tegen 2020 als vrije-uitloop te certificeren', laat Starbucks in een reactie weten.
Bron: Radar / Een Dier Een Vriend