Discutabele schoorsteenvegers - reactie Dakcontrol

20200127_dakcontrollogo.png

Naar aanleiding van het Radar-item over schoorsteenvegers op 27 januari 2020, heeft Dakcontrol de volgende reactie naar Radar gestuurd:

'In aansluiting op ons telefonisch onderhoud en uw schrijven van 22 januari 2020, berichten wij u als volgt.

Op woensdagmiddag 22 januari jl. heeft u ons telefonisch uitgenodigd voor de live uitzending van Radar van vandaag. Wij hebben u aangegeven hier geen gebruik van te maken in verband met het uiterst korte tijdsbestek (3 werkdagen) en het feit dat wij niet inhoudelijk bekend zijn met de door u ontvangen klachten. Zonder dat wij in de gelegenheid worden gesteld de klachten vooraf inhoudelijk te bestuderen én controleren, achten wij het bijwonen van uw uitzending niet zinvol.

Allereerst wensen wij te benadrukken het altijd vervelend te vinden als klanten ontevreden zijn over onze dienstverlening. Hoewel wij een goede naam hoog te houden hebben en klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan, is het met een bestand van meer dan 10.000 klanten praktisch onmogelijk alle klanten altijd direct naar tevredenheid van dienst te zijn.

Dit neemt niet weg dat wij klachten altijd serieus nemen en klanten altijd een passende oplossing bieden als uitgevoerde werkzaamheden overhoopt toch niet geheel tot tevredenheid leiden.

Echter, als klanten (nadat de werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd) achteraf (al dan niet in combinatie met het dreigement om Radar in te schakelen) alsnog een lagere prijs eisen, zien wij geen aanleiding hier aan tegemoet te komen.

Ook ontvangen wij nog wel eens de klacht dat een dakgoot lekt nadat wij de dichtgeslibde dakgoot hebben geledigd. De lekkage van de dakgoot is het gevolg van een defecte lasnaad tussen de dakgootdelen. Door het dichtslibben van de dakgoot raakt ook de lasnaad verzadigd met vuil, mos en restanten van bladeren. Eerst nadat de dakgoot is geledigd kan het water de defecte lasnaad bereiken en wordt de lekkage pas zichtbaar. Ondanks het feit dat wij klanten hier vooraf op attenderen, blijkt dit door klant achteraf toch nog weleens als klacht te worden bestempeld.

Bij het vervangen van schoorsteenkappen maken wij uitsluitend gebruik van professionele producten, teneinde een optimale “trek” in de schoorsteenkanalen te bereiken. Indien klanten een niet-professionele oplossing wensen, adviseren wij hen gebruik op zoek te gaan naar een ander bedrijf.

Indien wij tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden aanvullende gebreken constateren (bijvoorbeeld gescheurde loodslabben, gebroken dakpannen etc), mag een klant verwachten dat wij hier melding van maken. Het is vervolgens uiteraard aan de klant om te beslissen of (en zo ja door wie) zij deze werkzaamheden laten uitvoeren. Ook hierbij geldt dat als Dakcontrol de werkzaamheden gegund krijgt, wij altijd vooraf een prijs overeenkomen.

Verder is het zo dat wij geconfronteerd worden met klachten van klanten die überhaupt niet door medewerkers van Dakcontrol zijn bezocht. Het blijkt dat derden oneigenlijk gebruik maken van onze goede bedrijfsnaam door zich middels nagemaakte of gestolen bedrijfsdocumenten (opdrachtbonnen etc) voor te doen als medewerker van Dakcontrol.

Als de gedupeerden vervolgens contact met Dakcontrol opnemen blijkt dat de daders hierbij verouderde documenten (soms zelfs met telefoonummers welke al langere tijd niet meer door ons in gebruik zijn) hebben gebruikt. Hoewel wij in het verleden zowel van de inbraken als de valsheid in geschrifte meermaals aangifte hebben gedaan bij de Politie, heeft dit helaas niet tot opsporing van de dader(s) geleid.

Tot slot benadrukken wij de telefonische bereikbaarheid continu af te stemmen op de sterk groeiende omvang van ons bedrijf. Hiertoe zijn wij recent verhuisd naar een nieuw pand met meer telefooncapaciteit.
Wij nodigen u hierbij nogmaals uit de door u ontvangen klachten inhoudelijk te bespreken, zodat wij onze kant van het verhaal kunnen belichten. Mochten hier onverhoopt toch nog terechte klachten tussen zitten welke wij nog niet hebben opgelost, zullen wij deze uiteraard alsnog middels een passende oplossing wegnemen.

Op basis van voorgaande menen wij er vanuit te mogen gaan dat u de klachten over Dakcontrol niet zonder inhoudelijk wederhoor in de uitzending opneemt. Mocht u hier onverhoopt toch voor kiezen, zal Dakcontrol onnodig en onterecht (imago)schade lijden en zullen wij ons genoodzaakt zien deze schade op u en/of AVROTROS te verhalen.

Wij vertrouwen op uw constructieve medewerking en zien uw reactie op onze uitnodiging tegemoet.

J.G.W. van de Veerdonk (Directeur)'