Dit is waarom energiebedrijven juist afgelopen jaar miljoenen extra uitgaven aan reclame

Vattenfall-ANP-371749480.jpg

Energiebedrijven gaven in 2022 meer geld in reclames dan het jaar ervoor, meldt de Volkskrant. De reclames werden vooral ingezet om Nederlanders te informeren over de gascrisis: reclames om nieuwe klanten binnen te halen waren er minder.

Aan reclames op tv, print, radio, online en abri’s werd door energiebedrijven 19 procent meer uitgegeven dan in 2021, een bruto bedrag van 65 miljoen euro. Dit bedrag is bijna even hoog als in 2019 en 2020. Vattenfall gaf met ruim 14 miljoen euro het meeste uit. 

Stijging energietarieven

De aanzienlijke tekorten aan stroom en gas zorgden voor een snelle stijging in de energietarieven voor nieuwe contracten. Nieuwe klanten werven was daardoor niet aantrekkelijk voor bedrijven. Vattenfall, Engie en Nuts Groep (van Budget Energie) gaven meer geld uit aan reclames waarbij ze informatie wilde geven over de gascrisis. Essent, Eneco en Energiedirect gingen juist minder geld uitgeven.     

Vattenfall is ook op de socialemediakanalen Instagram en Facebook de grootste uitgever van de energiebedrijven blijkt uit cijfers van Meta, het moederbedrijf van de twee socialemediakanalen.

Bron: de Volkskrant