Dit is waarom jouw bank soms wél om gegevens vraagt

Bank Apps

Radar ontving meerdere berichten van mensen die zich opnieuw moeten identificeren bij hun bank. Als ze dit niet op tijd regelen via de bank-app, worden ze afgesloten van online bankieren. Maar waarom moet je je heridentificeren als je al tientallen jaren klant bent? En kan dit alleen via de bank-app? Radar zocht het uit.

Waarom vraagt de bank opnieuw om gegevens?

Wanneer je een rekening opent, vraagt de bank om veel gegevens om jouw identiteit te controleren. Banken zijn dit verplicht volgens onder andere de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Maar ook als je al langer klant bent, kun je gevraagd worden om je te identificeren. Iemand die reeds meer dan dertig jaar bankierde bij de ABN AMRO, stuurde ons hier een verbaasd bericht over. Radar vroeg na hoe dit zit.

Hans Sjouke Koopal, persvoorlichter bij de ABN AMRO, legt uit dat heridentificatie sinds 2020 een focuspunt is vanwege strengere wetgeving. “Banken zijn verplicht om klantgegevens actueel te houden en kunnen boetes krijgen als ze hier niet aan voldoen. We hebben dus een regelmaat van uitvragen om de gegevens van al onze klanten zo goed mogelijk bij te werken.”

Waarom moet jij je heridentificeren en een ander niet?

Koopal legt uit dat niet iedere klant het verzoek tot heridentificatie zal krijgen. “Op het moment dat we constateren dat iets bij een klant ontbreekt, zullen we een uitvraag doen.”

Ook Harmen van der Schoor, woordvoerder van de ASN Bank, bevestigt dat het om ontbrekende gegevens gaat. “Soms is de manier waarop identificatie in het verleden is gebeurd, inmiddels verouderd. Als bank zijn we dan verplicht om klanten juist geïdentificeerd te hebben en regelmatig te controleren of we correcte en complete gegevens hebben.”

Heridentificatie is soms lastig

De consument die zich bij Radar meldde, gaf aan problemen te ervaren met de app van de ABN AMRO waardoor zijn heridentificatie meermaals niet slaagde. Op navraag van Radar gaf de ABN AMRO aan niet specifiek bekend te zijn met technische problemen, maar te erkennen dat het soms uitdagend kan zijn om documenten te scannen en selfies te maken. De bank zegt klanten via digitaal contact zo goed mogelijk te begeleiden. Klanten kunnen, indien nodig, ook contact opnemen met een speciaal getraind telefoonteam voor verdere ondersteuning.

Kan heridentificatie alleen via de app?

Een klant van de ASN Bank vond het opmerkelijk dat heridentificatie alleen via de app zou kunnen. Hij sprak de zorg uit dat dit niet toegankelijk zou zijn voor consumenten die de app niet hebben of die moeite hebben met het digitaal regelen van bankzaken. Toen hij langsging bij een winkel, kreeg hij te horen dat identificatie daar niet mogelijk was.

Van der Schoor van de ASN Bank reageert: “Sinds begin juli is het mogelijk voor klanten van de ASN Bank en (oud-)SNS om zich ook in een winkel te laten identificeren als het in de app niet lukt. Het lijkt er dus op dat de klant of voor die tijd in onze winkel is geweest, of dat de klant onjuist is geïnformeerd. Dat is onfortuinlijk.” Van der Schoor voegt hieraan toe dat bij de ASN Bank momenteel alleen de mensen die de app al gebruiken, een verzoek tot heridentificatie krijgen.

Banken zijn overigens niet verplicht om de mogelijkheid te geven om langs te komen. Bij grote banken met fysieke winkels is het vaak wel mogelijk. ABN AMRO gaf ook aan dat klanten naar een van hun kantoren kunnen komen voor hulp bij het heridentificatieproces. Verder kunnen hun klanten een afspraak maken met een Hulp bij Bankzaken Adviseur die thuis langskomt.

Hoe weet je of het veilig is?

De bank vraagt normaal eigenlijk nooit om gegevens. Hier wordt in verband met fraude vaak voor gewaarschuwd. Het verzoek tot heridentificatie kan bij sommige klanten daardoor argwaan opwekken. 

Koopal (ABN AMRO): ”We begrijpen dat het vreemd kan overkomen. Daarom benadrukken we in onze communicatie dat dergelijke verzoeken alleen via de beveiligde app of internetbankieren gedaan worden. Bij twijfel kunnen klanten altijd contact opnemen. Als klanten via de app bellen, kunnen we een melding sturen dat ze daadwerkelijk met de bank aan de telefoon zijn.”

Ook Van der Schoor (ASN Bank) beaamt dat het verzoek tot heridentificatie voor sommige klanten aanleiding gaf om contact op te nemen om te verifiëren of het verzoek daadwerkelijk van de bank was. “Het klopt dat wij nooit vragen om gegevens te delen via links. Het heridentificatieproces kan daarom alleen maar uitgevoerd worden in de eigen bankieren app. Deze is persoonlijk en beveiligd.”

Info

Welke gegevens mag de bank vragen?

De bank is verplicht om het identiteitsbewijs van haar klanten te controleren. Hiervoor mag de bank een kopie van je ID-bewijs maken of hierom vragen. Hierbij mag je geen gegevens afschermen of watermerk aanbrengen, want dan kan de bank niet controleren of je ID-bewijs echt is. 

De bank mag vragen om een foto of video om je identiteit te controleren. Dit doen ze wanneer zij jouw identiteit op afstand controleren. Bijvoorbeeld wanneer zij dit via de bank-app doen.

Moet je meewerken?

Je moet niks, maar dan kan de bank wel besluiten om je af te sluiten van internetbankieren of om jouw rekening bij hen te sluiten. De bank is namelijk wettelijk verplicht om bepaalde gegevens, zoals je BSN, bij te houden. Wanneer je deze gegevens niet wil delen met de bank, kunnen zij niet aan hun wettelijke verplichtingen voldoen en dan mogen ze hun relatie met jou beëindigen.