Dit is waarom kledingmaten kunnen verschillen

Je hebt het vast weleens meegemaakt: je koopt een kledingstuk van dezelfde maat bij twee verschillende winkels en de ene past, maar de andere niet. Hoe kan dat?
'Er zijn geen regels voor standaardisatie van kledingmaten', legt Miriam Geelhoed van Modint, de brancheorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel uit. 'Merken en winkels mogen zelf bepalen welke maat ze een kledingstuk geven.'
Veel verschillende lichamen, weinig verschillende maten
'Je figuur wordt bepaald door de verhouding tussen borst-, taille- en heupomvang', gaat Geelhoed verder. 'Er zijn veel verschillende lichamen. Merken willen echter met zo min mogelijk maten, zo veel mogelijk mensen kleden. Hierdoor kan het dat 'jouw' maat soms toch niet past.'
Ego van de consument strelen
Een ander fenomeen dat verschillen tussen kledingmaten kan veroorzaken, is 'vanity sizing'. 'Merken en winkels geven een kledingstuk soms een lager maatje om het ego van de consument te strelen', vertelt Geelhoed.
'Dit zien we ook terug bij condooms, maar net omgekeerd: niemand wil de kleinste maat, dus die krijgt een neutralere naam.'
Kleding maken is mensenwerk
Verder blijft het maken van kleding mensenwerk. 'Kleding moet iets groter zijn dan de maten van het lichaam om te passen. Het maken van kleding gebeurt vooral door mensen op machines. De speling op het lichaam kan daardoor de ene keer net iets groter zijn dan de andere keer. Dat kan het verschil maken of iets past of niet', zegt Geelhoed.
Geelhoed benadrukt verder dat het verschil tussen 'passen' en 'lekker zitten' ook belangrijk is. 'Je kunt te maken hebben met verschillende materialen. De ene stof kan rekken en de andere niet. Dat kan bepalen of iets wel of niet lekker zit', legt Geelhoed uit.
Europese maatindicatie is nog niet succesvol
Een oplossing in de vorm van standaardisatie van kledingmaten ziet Geelhoed niet gebeuren. 'Er bestaat al een Europese norm die je een maatindicatie geeft op basis van je lichaamsafmetingen. De meeste merken kiezen ervoor om die maatindicatie niet op hun kleding te zetten. Zij zijn wellicht toch bang dat de identiteit van hun merk zo wordt bedreigd.'
Maat bepalen bij online kleding kopen
Voor consumenten blijft het dus lastig om te bepalen welke maat ze moeten kiezen als ze online kleding willen kopen. Geelhoed heeft echter wel wat tips om je daarbij te helpen.
'Het is belangrijk om jezelf op te meten. Als je een nieuwe kast wilt, meet je ook eerst op hoeveel ruimte je hebt. Vervolgens kun je op de website kijken wat de maten zijn van het kledingstuk dat je op het oog hebt. Ook kun je kijken naar de maat van kleding die je al hebt. Als iets lekker zit, kun je van hetzelfde merk dezelfde maat nemen. Maar blijf wel altijd de maattabel op de website checken'
Sommige webshops helpen je ook bij het kiezen van de juiste maat. 'Er bestaan verschillende tools die je een maatadvies geven op basis van je lengte en gewicht. Zo bestaat er zelfs een maat-id, dat op basis van data aangeeft welke maat van een bepaald merk bij jouw lichaam past.'