Dit kun je doen als je hotelkamer smerig is

Radar besteedt in de uitzending van maandag 23 oktober aandacht aan smerige hotels. Op het oog lijken hotelkamers vaak schoon, maar schijn kan bedriegen. Consumenten kunnen, ook in Nederland, te maken krijgen met bedwantsen, bloedresten of spermavlekken tijdens een hotelbezoek. Wat kun je het beste doen als je zoiets aantreft?
Hotelkamer niet altijd schoon
Een onbezorgd weekendje weg kan zomaar veranderen in een nachtmerrie. Hotelkamers zijn namelijk niet altijd schoon, ook niet in Nederland. De Consumentenbond onderzocht al in 2016 de hygiëne van dertig Nederlandse hotelkamers en concludeerde dat er achttien niet goed schoon waren. Vier kamers waren zelfs ‘ronduit vies’. Tijdens de inspectie trof de bond onder andere schimmel en vochtplekken aan, en in drie hotels vonden ze zelfs poepbacteriën.
Ook Radar treft onsmakelijke resultaten aan bij een bezoek aan twee hotels in Amsterdam. In de uitzending van 23 oktober gaat verslaggever Fons Hendriks samen met een ongediertebestrijder en een kwaliteitsinspecteur op pad. In de kamers treffen ze schimmel, urine- en bloedresten en spermavlekken aan.
Wat als jij een vieze hotelkamer hebt?
Wat kun je doen als je hotelkamer niet naar behoren, of ronduit smerig is? Met deze vraag bellen we den ANWB. “Direct klagen”, is het korte antwoord. “Het is het beste om het hotel de kans te geven om het probleem op te lossen.” Dit kan het hotel doen door bijvoorbeeld een nieuwe -schone- kamer aan te bieden.
“Als het probleem niet wordt opgelost, kun je achteraf nog een klacht indienen. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat je ter plekke hebt aangegeven wat er mankeert.” Anders wordt het lastiger om bijvoorbeeld geld terug te krijgen.
Reisorganisatie verantwoordelijk
Ga je wat verder de deur uit en heb je jouw hotelkamer via een reisorganisatie geboekt? Dan zijn zij verantwoordelijk volgens de ANWB. “De organisator van de pakketreis is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van alle reisdiensten, die door derden worden geleverd.”
“Krijg je niet wat je hebt geboekt? Dan heb je recht op prijsverlaging, schadevergoeding en/of een vergoeding voor gederfd reisgenot.” Kijk dus goed waar je reis mee geboekt is, en bij wie de verantwoordelijkheid ligt.