DSB: achtergrond
Nadien liet de grote baas van DSB, Dirk Scheringa, bij Pauw & Witteman weten dat er niet veel verkeerds is aan zijn producten. Wij zetten een en ander voor het gemak nog even op een rijtje.85% provisie
DSB hypotheken zijn onnodig hoog door dure verzekeringen. Bij meneer De Wit en mevrouw Hogemann en bij de familie Brammer, te zien in de uitzending van 13 april, wordt door de aanschaf van onnodige koopsompolissen de hypotheek met maar liefst ruim € 40.000,- verhoogd. Dat betekent voor de familie Brammer dat hun hypotheek, ook door de afsluitprovisie, ruim € 120.000,- boven de waarde van hun huis is gekomen.
In onze uitzending toonden we ook aan dat dure koopsomverzekeringen vooral geld opleveren voor de DSB Bank. Zo is een – voor de klant nooit zichtbare - provisie van maar liefst 85% geen uitzondering. Dit blijkt uit documenten van The Waranty Group en van Cardiff die Radar in bezit heeft gekregen. Dit zijn bedrijven die verzekeringen verkopen aan banken, zoals aan DSB. DSB-bestuurslid Hans van Goor zegt in de studio dat zij deze verzekeringen niet meer afsluiten. 'Al zo'n anderhalf jaar niet meer.'
Inmiddels weten we dat deze producten ook minder dan een jaar geleden wel degelijk zijn verstrekt door DSB. Na de uitzending van 13 april heeft Radar de hand weten te leggen op een document waarop te zien is dat DSB nog in juli 2008 een verzekering van The Warranty Group heeft afgesloten voor een klant.Hypotheekleed
De Stichting Hypotheekleed is opgericht met als doel aandacht te vestigen op probleemhypotheken, zoals die van DSB. In onze uitzending van twee weken geleden zegt Van Goor zegt toe dat DSB de 100 klachten die bij Stichting Hypotheekleed bekend zijn, in 6 weken tijd op zal lossen.
Een week na onze uitzending komt de grote baas van DSB, Dirk Scheringa zelf, praten bij Pauw & Witteman over de overwinning van zijn voetbalclub AZ en wil hij ook nog wel wat kwijt over de klachten over zijn hypotheekverstrekking. En de belofte om de problemen van zijn klanten op te lossen.
In de uitzending van Pauw & Witteman zegt hij dat DSB contact heeft gehad met Radar en de gegevens van 19 DSB klanten heeft gekregen. En dat klopt. Na onze eigen uitzending van twee weken geleden kregen we behoorlijk wat reacties binnen. We hebben de mensen eerst toestemming gevraagd of we hun namen door kunnen geven aan DSB. 10 mensen stemden hiermee in, dus nu is het aantal opgelopen tot 29 klachten.
En inmiddels heeft ook Stichting Hypotheekleed ons een lijst gegeven met 100 namen van – op z'n zachtst gezegd – ontevreden klanten van DSB. Deze hebben we vorige week woensdag namens de Stichting naar DSB doorgestuurd. Dus nu liggen er 129 klachten bij Scheringa op kantoor.Onderzoek van AFM
Scheringa liet in dezelfde Pauw & Witteman-uitzending weten dat zijn bank een nette bank is. De Autoriteit Financiele Markten (AFM) doet onderzoek naar de DSB Bank. Scheringa ziet dit anders. Hij vertelde Pauw & Witteman dat DSB een 'doorlopende werkrelatie' heeft met de AFM en dat ze dit als routine ziet.
Doet de AFM nu wel of geen onderzoek naar DSB? De volgende dag zit de voorzitter van de AFM, Hans Hoogervorst, in Pauw & Witteman. Volgens hem is er wel degelijk een onderzoek gaande dat puur gericht is op de DSB Bank. Dit naar aanleiding van ontvangen klachten over DSB. Daarnaast zegt Hoogervorst dat hij vindt dat Scheringa beter zou moeten weten.Dossiers
De uitslag van het onderzoek naar de DSB-praktijken laat nog even op zich wachten. Maar de DSB beschikt nu wel over ruim 100 namen en adressen van klanten die problemen hebben met hun hoge hypotheek. De DSB Bank neemt geen genoegen met deze lijst en wil complete dossiers.
Dat is merkwaardig. Heeft de bank dan zelf geen dossiers meer van haar klanten?
Mr. Monique Groen van Stichting Hypotheekleed laat ons weten:
'Op grond van de Wet Financieel Toezicht (WFT) dient iedere bank-instelling te beschikken over complete dossiers, waarin de door DSB gewenste financiële en persoonlijke gegevens reeds vastliggen. Wat DSB doet, is vragen naar de bekende weg. Ze hebben die dossiers zelf in de kast liggen.'
Stiching Hypotheekleed heeft naast de 100 aanmeldingen nog zeker 250 - naar eigen zeggen - serieuze meldingen binnen gekregen van mensen die met een hoge DSB hypotheek zitten. 'Mensen die zich hebben aangemeld, ontvangen een ontvangstbevestiging en worden geïnformeerd over de stand van zaken.'Probleemanalyse
'We leggen ook uit dat ook Jelle Hendrickx bezig was met de behartiging van belangen voor zijn clienten bij DSB en dat we hierin samenwerken om gezamenlijk een goede, collectieve oplossing te bereiken voor alle betrokken huishoudens. Deelnemers kunnen op geheel vrijwillige basis een probleemanalyse door Hendrickx laten maken voor zowel henzelf als in het kader van een collectieve oplossing,' aldus Mr. Groen van Stichting Hypotheekleed.
U kunt zich nog altijd aanmelden bij Stichting Hypotheekleed. De kosten daarvoor zijn € 59,-. Voor mensen die die bijdrage niet kunnen betalen, wordt een oplossing gezocht, zo laat Mr. Groen weten. 'We hebben enkele gemeenten aangeschreven om in het kader van budgethulp en schuldenproblematiek € 59,- te betalen voor inwoners die de bijdrage niet kunnen betalen.'
'Mensen kunnen ook zelf de afdeling Sociale Zaken van hun gemeente benaderen. Veel mensen vragen of zij het bedrag in pas in mei mogen betalen, met het vakantiegeld. Dat is verder akkoord. Ook kunnen mensen in termijnen betalen.'
Mensen kunnen hun klacht uiteraard ook indienen bij de DSB Bank zelf.
De DSB Bank laat verder weten volop bezig te zijn met het uitzoeken van de dossiers. De mensen die eerder bij ons in de uitzending zaten, hebben volgens DSB inmiddels een voorstel gekregen.
Voorts is DSB van de 100 klachten, verkregen van Stichting Hypotheekleed, aan het uitzoeken of er aan de kant van DSB iets fout is gegaan. Daarnaast heeft DSB toegezegd contact op te zullen nemen met deze mensen.