E-bike accu's getest: goedkoop is duurkoop

still-accu-ebike-780p.jpg

Dat goedkoop in sommige gevallen ook echt duurkoop is, blijkt uit testresultaten van  vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Zij testte de accu’s en motors van negen verschillende elektrische fietsen op capaciteit. Uit de resultaten blijkt dat de accu’s van de zes duurdere fietsen duidelijk beter presteerden dan die van de drie goedkopere instapmodellen. Maar je moet als consument ook opletten dat je niet een ronduit gevaarlijke accu mee naar huis krijgt.
 

Undercoveractie

Voor de test zetten de onderzoekers van Kieskeurig.nl een undercoveractie op, waarbij diverse fietsenwinkels zijn bezocht. De onderzoekers hebben vastgelegd hoe je wordt voorgelicht als consument en schaften negen verschillende e-bikes aan in verschillende prijscategorieën. Drie budgetmodellen met een prijs iets onder de duizend euro en zes fietsen met een prijs van (net) boven de tweeduizend euro. Volgens Kieskeurig.nl is de prijs van een gemiddelde e-bike in Nederland 1948 euro. 

Onderzochte fietsen
•    Hollandia Retro E-Bike Dames (2017) 925 euro
•    Victesse Magnum N3 HF TLD (lage instap) 949 euro
•    Vogue Centaur Dames Zwart (51 cm) 999 euro
•    Amslod Aston MX-6000, 2.014 euro
•    Gazelle Orange C7+ HMB (2019) dames, 2.039 euro
•    Sparta Mb7 Active (2019) dames, 2.069 euro
•    Giant Entour-E+ 0 DISC LDS (2019) 2.099 euro
•    QWIC MN7.2 RV, 2.099
•    Stella Livorno Steps, 2.415 euro 

Duurdere accu presteert beter

De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets. De capaciteit van de accu bepaalt namelijk hoever jij met trapondersteuning kunt fietsen zonder opnieuw op te hoeven laden. Hoe zwaarder de accucapaciteit, hoe groter de actieradius van de elektrische fiets. 

Dat goedkoop in dit geval ook echt duurkoop is, blijkt uit het onderzoek naar de accu’s wat Kieskeurig liet uitvoeren. Hierbij is gekeken of de beloofde capaciteit ook daadwerkelijk gehaald wordt, veiligheid van de bedrading, bescherming tegen vocht en de levensuur van de accu. De accu’s van de goedkopere fietsen (Hollandia, Victesse en Vogue) presteerden niet alleen onvoldoende qua capaciteit, ook waren de accu’ slecht beschermd tegen vocht. Het absolute dieptepunt volgens de onderzoekers is de accu van de e-bike van Hollandia. Deze werd afgeleverd met een accu van drie jaar oud, afgeknipte accudraden en een doorgebrande zekering. Ronduit gevaarlijk, zo meent de vergelijkingssite. 

De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu’s van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht. Uitzondering hierbij is de e-bike van Giant. Bij deze fiets zijn alle cellen en verbindingen ingegoten in rubber en de accu is voorzien van een waterdicht folie. 

Reviseren

Hoewel de accu’s van de duurdere E-bikes beter presteren volgens Kieskeurig.nl, zijn ze vaak niet te reviseren. Dit betekent dat wanneer de capaciteit van de accu afneemt, deze niet te herstellen is door het vervangen van de accucellen. Als klant word je dan verplicht tot aanschaf van een nieuwe accu en dat kost, volgens Kjeld van Dijk van Kieskeurig, al snel het dubbele van reviseren. Van de onderzochte e-bikes zijn de accu’s van Giant, Gazelle, Giant en Sparta niet te reviseren. De accu’s van de Amslod en QWIXC zijn wel te reviseren en dat geldt ook voor de accu’s van de goedkopere fietsen.

‘Verplicht een nieuwe accu’

Dat een defect aan de accu van een duurdere fiets niet zomaar op te lossen is, ontdekken ook Bas en Bertje Verhoef. Zij schaften een aantal jaren terug allebei een e-bike aan van ongeveer 2500 euro. Jarenlang fietsen ze met plezier totdat de accu van de fiets van Bertje problemen begint te geven. Bas, die elektrotechnicus is, heeft al snel in de gaten wat er aan de hand is met de fiets. Hoewel de accucellen nog goed functioneren, is het batterijmanagementsysteem kapot. Hierdoor communiceert de accu niet meer met de rest van het systeem waardoor de trapondersteuning niet werkt. 

Hoewel het probleem met een kleine en goedkope reparatie te verhelpen zou zijn, wordt hij nu verplicht door de fabrikant om een compleet nieuwe accu te kopen van 615 euro. En dat is ‘een heleboel geld’, aldus het echtpaar Verhoef. 

Gevaarlijk

De fabrikant van de accu laat het echtpaar Verhoef weten dat zij geen losse onderdelen beschikbaar stellen omdat de batterij een ‘gevaren goed’ is en dat zij om die reden geen losse onderdelen beschikbaar stellen. Brancheorganisatie Bovag laat in een schriftelijke reactie weten dat een aantal A-merken inderdaad de accu’s afschermen wegens veiligheidsoverwegingen: ‘Om te voorkomen dat externen met minderwaardige onderdelen en zonder de benodigde expertise hiermee gaan rommelen. Voor sommige merken zijn er bijvoorbeeld via Alibaba en andere (buitenlandse) webshops inferieure accucellen te verkrijgen inclusief handleidingen voor de doe-het-zelver, die een groot veiligheidsrisico met zich meebrengen.’

Wel acht de brancheorganisatie het wenselijk dat accufabrikanten in deze gevallen zelf een revisiemogelijkheid aanbieden via de officiële kanalen indien dit inderdaad goedkoper zou zijn dan aanschaf van een nieuwe accu. Dat hoeft volgens Bovag namelijk niet altijd het geval te zijn. 

Lees hier de volledige reactie van Bovag

Slechte voorlichting

Uit het onderzoek van Kieskeurig blijkt verder dat ook de voorlichting over de e-bikes en dan met name op het gebied van de accu te wensen overlaat. Verkopers zouden het undercoverteam niet pro-actief informeren over het repareren of vervangen van onderdelen van de elektrische fiets, waaronder de accu. Daarnaast is de informatie vaak selectief of zelfs onjuist zo stelt de vergelijkingssite. Van Dijk raadt consumenten dan ook aan om online goed onderzoek te doen voor je een e-bike gaat kopen. Daarnaast kan het raadzaam zijn om meerdere winkels te bezoeken voordat je tot aanschaf overgaat.