'Een laadpaal op de openbare weg is geen privéparkeerplaats'

Heeft elektrisch rijden de toekomst? Voor veel mensen is het in ieder geval nog niet het heden. Wel wordt iedereen ermee geconfronteerd: bijvoorbeeld met parkeerplekken voor elektrische auto’s langs de openbare weg. Sommigen vinden dat hinderlijk: het gaat ten koste van ‘gewone’ plekken. Ook wie wél elektrisch rijdt, is niet altijd even blij met de locatie en beschikbaarheid van de laadpalen. Veel mensen pleiten voor een beperkte parkeerduur; tot de accu vol is.
94 procent van de bijna 25.000 respondenten rijdt niet elektrisch. Ruim een kwart is wel van plan om een elektrische auto aan te schaffen, al is dat voor de meerderheid een plan voor de lange termijn; de helft wil er ‘binnen 10 jaar’ aan. Voor de meesten is de prijs wat ze tegenhoudt, 56 procent vindt elektrische auto’s te duur. Bij 55 procent is de huidige auto nog niet aan vervanging toe.
Twijfels over actieradius en oplaadstress
Andere veel genoemde redenen om (nog) niet elektrisch te rijden zijn de vrees om onderweg stil te komen staan: 45 procent heeft twijfels over de actieradius. Een derde geeft aan bedenkingen te hebben bij de milieuvriendelijkheid: veel energie is nog altijd afkomstig uit fossiele bronnen. Of, zoals een respondent zegt: ‘Al die accu’s zijn de volgende milieuramp, ik wacht op waterstof.’
Voor 19 procent speelt mee dat niet iedere elektrische auto een aanhanger of caravan kan trekken. Bijna een kwart (23%) zegt (nog) geen elektrische auto te rijden omdat er geen oplaadpunten zijn in de eigen omgeving. Voor 17 procent is het aantal oplaadpunten onderweg niet voldoende, nog eens 17 procent ‘lijkt opladen een gedoe’.
Lees ook: wanneer kom ik in aanmerking voor een laadpaal?
‘Een laadpaal is geen privéparkeerplaats’
Ervaren niet-elektrische rijders overlast of ergernis door parkeerplaatsen met een laadpaal? ‘Nee’, zegt 61 procent. Het aantal parkeerplekken met laadpalen vinden zij eerder te weinig (30%) dan te veel (10%). 39 procent zegt wel overlast of ergernis te beleven: vooral omdat ze ten koste gaan van ‘gewone’ parkeerplekken (32%). 3 procent zegt wel eens met een gewone auto te parkeren op een parkeerplaats met een laadpaal. Een greep uit de toelichtingen:
'1 keer gedaan toen er in een overvolle parkeergarage alleen nog 20 plekken leeg waren met laadpaal’
‘Ik wil niet op mijn geweten hebben dat deze automobilisten ergens stil komen te staan omdat hun "batterij" leeg is.’
‘180 euro boete‘
Andere soorten overlast die mensen zonder elektrische auto ervaren, zijn vreemde auto’s in de wijk (10%). 5 procent heeft last van extra heen- en weer rijden. 4 procent vindt een elektrische laadpaal lelijk. Verder laten veel mensen weten het ergerlijk te vinden dat mensen auto’s niet verplaatsen wanneer de accu vol is, zoals deze respondent het verwoordt: ‘De laadpaal wordt gebruikt als privéparkeerplaats. Vrijdag aansluiten en maandag weer vertrekken.’
Bekijk ook de uitzending: Ergernis over laadpalen in de wijk
Ook elektrisch rijders voor beperkte parkeerduur
Ruim 1400 respondenten rijden wel elektrisch. 17 procent heeft een laadpaal op eigen grond. 6 procent heeft zelf een laadpaal aangevraagd, voor op de openbare weg, nog eens 9 procent vindt dat een goed plan. Voor de meesten was een aanvraag niet nodig: zij hebben bijvoorbeeld al een oplaadplek in de buurt, al is niet iedereen even tevreden over de locatie, beschikbaarheid, laadkosten en het onderhoud van de gemeente: de antwoorden zijn vrij gelijkmatig verdeeld over de opties ‘positief’, ‘neutraal’ en ‘negatief’.
Wat betreft de beschikbaarheid, geven veel elektrisch rijders (55%) aan niet te weten of in hun gemeente de parkeerduur bij openbare laadplekken beperkt is. 14 procent geeft aan dat dit wel het geval is. Er geldt bijvoorbeeld een maximaal aantal uur, of de auto moet weg zodra de accu vol is. 31 procent zegt dat er in hun gemeente geen beperking geldt. Van deze laatste groep vindt twee derde dat dat wel wenselijk zou zijn.
‘Energieleverancier bepaalt of er een paal komt’
Van wie een paal heeft aangevraagd, heeft 30% deze niet gekregen. De redenen: Er zijn volgens de gemeente al genoeg laadplekken in de buurt (33%), er is geen geld voor (22%) of er is een wachtlijst (7%). 37 procent geeft een aanvulling. Bijvoorbeeld dat de energieleverancier dat bepaalt, dat de buren bezwaar hebben gemaakt dat er geen laadpaal in openbare ruimte komt als de aanvrager een eigen oprit heeft.
Wie wel een laadpaal kreeg toegezegd, kreeg in 46 procent van de gevallen inspraak in de locatie van de laadpaal. Zou een centraal plein waar meerdere laadpalen bij elkaar staan een uitkomst bieden? ‘Ja’, vindt de grootste groep, zowel van de mensen die elektrisch rijden, als degenen die dat niet doen.
Over het laadpaal-onderzoek
Het onderzoek naar laadpalen werd ingevuld door 24.524 mensen; 13.113 mensen die niet elektrisch rijden, 1224 mensen die hybride rijden en 187 mensen die volledig elektrisch rijden. De meeste respondenten zijn lid van het Radar Testpanel, een groep van tienduizenden consumenten die hun mening en ervaringen laten meetellen door online vragenlijsten in te vullen. Wil jij ook meedoen? Dat kan en het is gratis. Meld je aan.