Een leasefiets of tweedehandsje: wat zijn de voor- en nadelen?

swapfiets-leasefiets-12-06-2019-780.jpg

Een leasefiets is makkelijk, maar op den duur wel aan de prijs. Wat zijn de voor- en nadelen van zo'n fiets waar je per maand voor betaalt? Radar zet het op een rij.

Eén van de bekendere partijen is Swapfiets: dat bedrijf is actief in verschillende Nederlandse steden. Voor het standaardmodel betaal je 16,50 euro per maand. Voor een e-bike (niet in iedere stad beschikbaar) leg je 75 euro neer.

Wat zijn nu de voordelen van zo'n fiets? Je kiest voor een bepaald serviceniveau, vertelt de Fietsersbond. De prijs die je daarvoor betaalt kan een nadeel zijn, aldus de bond, en je hebt vaak maar de keuze uit een beperkt aantal modellen.

En het Nibud: 'Je bent zo'n 160 euro per jaar kwijt aan een leasefiets. Als je dat een jaartje doet dan valt dat nog mee, maar als je dat 10 jaar volhoudt dan is dat al 1600 euro.'

Kosten voor een eigen fiets?

Als we kijken naar de prijs dan blijkt het lastig te achterhalen wat nu de kosten voor een eigen fiets zijn, aanschaf, onderhoud en pech meegerekend. 'Dat is heel erg afhankelijk van of je voor ieder wissewasje naar de fietsenmaker gaat', aldus het Nibud.

Ook de Fietsersbond en BOVAG willen of kunnen geen uitspraken doen over de gemiddelde jaarlijkse fietsenmakerskosten.

De Amsterdamse Alex de Rollende Fietsenmaker wil er wél iets over zeggen: ruim genomen ben je volgens hem zo'n 500 euro kwijt aan een tweedehandsfiets, inclusief onderhoud en pech in de twee jaar daarna. Dan heb je een goede tweedehandsfiets, en het onderhoud is dus een ruime schatting: niet iedereen zit daarop te wachten.

RTL Nieuws sprak in april vorig jaar ook een fietsenmaker, die stelde dat je zo'n 100 tot 150 euro neerlegt voor goed tweedehands model. Ook voor het onderhoud zou je lager uitkomen dan de tarieven van Swapfiets. Maar, zo merkt de nieuwszender ook op: als fietsenmaker is hij natuurlijk niet helemaal onafhankelijk.

En Gabriëlla Bettonville van het Nibud schrijft over haar ervaring in een blog: 'Ik heb zelf twee jaar geleden een tweedehands fiets van 120 euro gekocht, die nog altijd soepeltjes rijdt. Ik ben de afgelopen 2 jaar twee keer bij de fietsenmaker geweest. Zelf repareren kan natuurlijk ook, maar omdat ik superonhandig ben, ging ik toch met een lekke band en een rammeltje aan de versnelling naar de werkplaats. Bij elkaar kostte dat 50 euro. Ik ben dus in twee jaar tijd 170 euro kwijt aan mijn fiets.'

Alex de Rollende Fietsenmaker vindt initiatieven als de Swapfiets overigens een goede ontwikkeling, mensen zijn zich zo veel meer bewust van de échte kosten voor een fiets, en realiseren zich ook dat onderhoud geld kost.

Check het contract, opzegtermijn en het eigen risico!

Wie een leasefiets overweegt, doet er verstandig aan het contract goed te bestuderen, adviseren het Nibud en de Fietsersbond. Kun je er weer snel vanaf, als je er geen gebruik meer van wil maken?

Soms rekenen leasefietsbedrijven ook een eigen risico. Wordt je fiets gestolen, dan betaal je bij Swapfiets bijvoorbeeld 40 euro (voor het standaardmodel), is de fiets niet met het kettingslot vastgezet, dan kan dat bedrag nog verhoogd worden met een 'nalatigheidstoeslag'.

Leasefiets straks fiscaal aantrekkelijker

Nog een tip: per 1 januari 2020 wordt het fiscaal aantrekkelijker om een leasefiets te nemen. Mensen kunnen dan ook voor hun leasefiets een bedrag optellen bij hun inkomen, waarover ze belasting betalen. Voor zo'n fiets is dat zeven procent van de waarde. Een doorsnee fiets-van-de-zaak kost dan een paar euro per maand.

Let op, het blijft een abonnement, waarschuwt het Nibud, dat onlangs onderzoek deed naar het grote aantal abonnementen van Nederlandse consumenten. Bedenk bij ieder abonnement dat je afsluit: 'In feite ga je met leasen een lening aan, met alle risico’s van dien.'