Eerste hulp bij vergeten uit te checken
De bedrijven die gezamenlijk het openbaar vervoer in ons land verzorgen, strijken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro 'bonus' op. Een bonus bij elkaar geschraapt door ons: omdat we bijna allemaal wel eens vergeten uit te checken. Daar kunnen we weinig in betekenen, maar we kunnen je wel duidelijk vertellen welke stappen je moet ondernemen om je geld in zo'n geval terug te krijgen.
Hoeveel 'kost' het om te vergeten uit te checken?
Allereerst leggen we aan je uit waarom je extra geld kwijt bent wanneer je vergeet uit te checken. Wanneer je incheckt, wordt er een 'instaptarief' van je kaart gehaald. Dit bedrag is ook het bedrag dat je minimaal op je ov-chipkaart moet hebben staan. Bij een reis per bus, metro of tram is dat 4 euro. Bij NS en Veolia is het 10 of 20 euro, afhankelijk van het bedrijf en het soort kaart waarmee je reist: anoniem of persoonlijk al dan niet met een kortingsabonnement. Het overzicht vind je hier.
Wanneer je vervolgens uitcheckt, wordt dit instaptarief teruggestort, en de kosten voor de gemaakte reis van de kaart van je saldo afgehaald. Vergeet je uit te checken, dan wordt er ook niets teruggestort, en betaal je dus de volle mep.
1. Hoe weet ik of ik ben ingecheckt?
Controleer aan het begin van je reis altijd of je wel bent ingecheckt. Dat is belangrijk, want anders check je per ongeluk pas in aan het einde van je reis, en check je vervolgens nooit meer uit – weg geld. Wanneer je incheckt, geeft de kaartlezer een signaal wanneer je kaart gelezen is en er voldoende saldo op staat: je hoort een piep, ziet een groen lichtje, het poortje gaat open of je leest een bevestigende boodschap op het schermpje van het automaat.
2. Hoe weet ik of ik ben uitgecheckt?
Controleer ook altijd of je bent uitgecheckt. De kaartautomaat geeft bij het uitchecken altijd aan hoeveel je reis heeft gekost (aan de linkerkant van het scherm) en hoeveel saldo je nog op je kaart hebt staan (aan de rechterkant van het scherm).
3. Het ging me te snel, hoe check ik het achteraf?
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
4. Ik ben vergeten uit te checken. Hoe vraag ik geld terug?
Als je vergeten bent uit te checken en dus meer hebt betaald voor je reis dan nodig, kun je geld terugvragen bij de vervoerder. Voor elke vervoerder kan je je geld terugvragen op uitcheckgemist.nl. Op deze site kan je met je chipkaartnummer zien op welke ritten je niet hebt uitgecheckt. Hier kan je van maximaal 3 ritten per vervoerder, per half jaar (periode januari t/m juni en juli t/m december) je saldo terugvragen.
Lees ook: Vervoerders strijken miljoenen op via ov-chip
Meer informatie
Ov-chipkaart: niet in- of uitgecheckt
Dit is een artikel uit 2014, gecheckt en aangepast door de redactie op 12 april 2019.