Eetpubliek keurt als een deskundige

De gast, ofwel de eetconsument is haast net zo deskundig als de professionele eter die bijna dagelijks een maaltijd keurt. Dat is op te maken uit de lijst die restaurantwebsite Iens.nl heeft samengesteld op basis van meer dan 23.000 proefformulieren en 32.000 meningen van het afgelopen jaar.

De top 20 staat vol met restaurants die de 'keurmeesters' van eetgidsen als de Michelin, de Lekker en GaultMillau in hun top 10 hebben staan. Bij Iens.nl staat De Librije uit Zwolle op één en Oud Sluis in Sluis op twee. Inter Scaldes in Kruiningen, Beluga in Maastricht en De Lindenhof in Giethoorn staan respectievelijk op drie, vier en vijf.

In die top 20 komen ook zaken voor die in de vooraanstaande eetgidsen veel minder worden gewaardeerd of niet eens in de uitgaven staan. Lens stelt dat dergelijke zaken de website alleen maar vollediger maken. ,,Je komt restaurants tegen waar een Michelininspecteur nooit zou komen, maar waar je wel heel goed kunt eten.''

Andere beoordelingen werden gemaakt op basis van service en decor. Zo levert Niven in Rijswijk blijkbaar de beste service en heeft het Kruisherenrestaurant in Maastricht het mooiste decor. Het is voor de eerste keer dat Iens deze lijsten samenstelde.

Bron: ANP