Elektrische auto's

7 Automerken durven het aan; dit jaar zijn er van verschillende merken massa-geproduceerde, elektrische auto's in Nederland op de markt verschenen. Is de elektrische auto het alternatief voor de brandstofauto? Of heeft het geronk van de fossiele brandstof verslindende motor toch meer voordelen?

Bij een hybride auto (Toyota Prius, Honda Hybrid) drijft de brandstofmotor samen met de elektromotor de auto aan. De auto rijdt op de accu en op brandstof.

Bij elektrische auto's zit de brandstofmotor alleen aan boord om de accu op te laden. Deze auto's rijden dus alleen op de accu.

Bas van Werven, presentator van de TROS Autoshow en Carlo Brantsen, medepresentator en hoofdredacteur van het automagazine Carros stappen voor Radar in de elektrische auto. Ze testen vier verschillende merken. De Opel Ampera, de Citroën C-Zero, de Nissan Leaf en de Renault Fluence. Belangrijkste vraag: hoelang kun je rijden met een elektrische auto?

De testauto's

  • De Citroën C-Zero kost E29.393,- en belooft 130 elektrische kilometers. Deze auto is geproduceerd in samenwerking met Peugeot en Mitsubishi. Deze automerken hebben ook hun eigen elektrische variant de Peugeot iOn en de Mitsubishi iMiEV, maar in feite zijn dit drie dezelfde auto's.
  • De Nissan Leaf kost E34.990,- en belooft 175 kilometer met een volle accu. De eerste elektrische auto die voor de consument op de Nederlandse markt te verkrijgen was.
  • De Renault Fluence kost E25.990,- en belooft  een actieradius van 185 kilometer. Deze auto is in aanschaf een stuk goedkoper dan de andere auto's, maar dat komt omdat je het accupakket erbij huurt. Renault heeft het zogenaamde''quickdrop-systeem''. Een Fluence met een bijna lege accu rijdt naar een accuwisselplaats waar de lege accu's verwisselt worden door volle accu's. Dit alles duurt drie minuten, maar op dit moment zijn er nog geen wisselplaatsen in Nederland. Het huren van het accupakket kost E82,- per maand.
  • En de Opel Ampera, deze auto kost E44.500,-  De auto rijdt 83 kilometer elektrisch en schakelt dan over op brandstof om de accu te laden, die de elektromotor aandrijft. Door deze zogenaamde ''range extender'' heeft de auto zo'n 420 kilometer extra.

Vertrekpunt is tankstation de Hackelaar, langs de A1 bij Muiden. Het einddoel is het Friese Zurich, het eerste dorp na de Afsluitdijk vanaf Den Oever gezien. De accu's zijn volgeladen. Halen alle vier de auto's de Afsluitdijk?

De eerste stop is de golfclub bij Amsterdam, nog geen 25 kilometer verder. De auto's maken hier alle vier afzonderlijk een paar ritjes over de polderdijk. Een paar zaken vallen op. Ten eerste zijn de auto's aan de prijs. De Citroën is een leuk, maar vrij klein autootje. Dan is een E30.000,- wel erg veel geld. Daarnaast loopt het aantal beloofde kilometers harder terug dan het aantal daadwerkelijk gereden kilometers. De Fluence verbruikt bijvoorbeeld 16 kilometer over een stukje met een lengte van zo'n 3 kilometer. Daarnaast maakt een elektrische auto nauwelijks geluid. Op een rustige polderweg horen twee fietsers de auto helemaal niet aankomen. ''Levensgevaarlijk''; aldus Bas.

De Renault heeft een groot accupakket aan boord en dat valt te merken. Deze auto bestaat ook in een brandstofvariant voor de Roemeense markt. Om ruimte te maken voor de accu's heeft de Fluence een verlengde achterkant gekregen.''Een walvisstaart''; volgens onze testrijders, hoe houdt dat zich in de slip? Om dat uit te zoeken gaan we naar Zandvoort, bij antislipschool Slotemakers test Jan Lammers, een van Nederlands grootste coureurs, de wegligging van de auto's in de slip.

Ondanks het gewicht en de lange achterkant houdt de Fluence zich keurig op het circuit en ook de Ampera laat zich niet uit de bocht jagen door Jan Lammers.

Ook de Citroën blijkt te veranderen in een sportwagentje als Jan Lammers het autotractie-systeem uitzet. Maar met alle elektronica aan boord ingeschakeld, gedragen alle vier de auto's zich als normale auto's in de slip, ondanks het gewicht van de accu's.

Terug richting Afsluitdijk. Nog zo'n 35 kilometer verwijderd van het begin van de dijk stapt Bas bij een wissel in de Opel Ampera en rijdt met een gerust hart richting Afsluitdijk. Door de generator kan deze auto nog kilometers vooruit. Carlo stapt in de Citroën C-Zero. En het aantal kilometers holt achteruit. Wanneer Carlo de parkeerplaats afrijdt, kan de C-Zero nog maar zo'n 56 kilometer rijden.

10 Kilometer voor de Afsluitdijk wordt het echt spannend. Zowel de Nissan Leaf als de Citroën C-Zero halen de Afsluitdijk niet, zoveel wordt wel duidelijk. Bij Den Oever gaan de auto's eraf en persen Carlo en Bas de laatste kilometers uit de auto met een dragrace. Alles wat aan kan, gaat aan. Radio aan, airco voluit, ruitenwissers aan en rijden maar. De Citroën staat al snel op nog 0 te rijden kilometers, maar geeft niet op. Zelfs als er als waarschuwing een schildpad in het dashboard verschijnt, blijft het autootje doorrijden. Maar de Nissan geeft zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk blijkt dat allebei de auto's even ver komen. Na zo'n 110 elektrische kilometers worden ze op een aanhangwagen getakeld, om thuis 8 uur aan de stroom te liggen, voordat ze weer de weg op kunnen.

Eenmaal op de Afsluitdijk heeft de Renault Fluence nog 28 kilometer te gaan. De Afsluitdijk is 32 kilometer lang. Bas heeft het bange vermoeden dat hij het einde van de dijk niet gaat halen. En dat klopt, de auto haalt het niet. Met nog vier kilometer voor de boeg en het dorp al in zicht, strandt de Fluence met knipperende lichten op de vluchtstrook. Bas stapt bij Carlo in de Ampera, de enige auto die op eigen kracht het einde van de Afsluitdijk haalde.De Eindstand:

De Nissan Leaf reed 110 kilometer, beloofde er 175.

De Citroen C-zero reed 110 kilometer en beloofde er 130.

De Renault Fluence reed 127 kilometer, beloofde er 185.

De Opel Ampera reed naast de 83 elektrische kilometers ongeveer 1 op 16 op benzine. Wel zuinig, maar ook weer niet extreem zuinig.

Forumreacties

69
  • Door Radar

Nu er steeds meer elektrisch aangedreven auto's op de markt komen voor de consument, neemt Radar vier modellen onder de loep. Autojournalisten Bas van Werven en Carlo Brantsen testen de Nissan Leaf, Citroën C Zero, Opel Ampera en de Renault Fluence. Welke auto doorstaat de sliptest het beste en welke staat als eerste stil? Maandag 9 april in Radar, om 20.20 uur bij de TROS op Nederland 1

  • Door cbm_texel

Zoek al geruime tijd naar een elektrische auto met de mogelijkheid om een compacte caravan te trekken (totaal gewicht 1300 kg). De nieuwste DS5 van Citroën heeft een dieselmotor van 200 pk (+ elektrische motor). Het trekgewicht blijft ver onder de 1000kg. Dat is voor een moderne caravan echt te weinig! 😟

  • Door Henk Daalder

Wat een achterlijk slechte test heeft tros radar hier met elektrische auto's uitgevoerd. Tros Radar doet alsof een kruiwagen ook openbaar vervoer is, en klaagt dan dat er maar 1 passagier in een kruiwagen kan, en dat het wel erg langzaam gaat. Een EV is een heel schone auto, Zonder luchtvervuiling Die oneindig ver en goedkoop kan rijden op duurzaam opgewekte stroom. Met zeer lage onderhouds kosten En ja hij heeft nog een actiradius beperking. En zal die ook nog wel even houden. Waarom niet vergeleken wat de uitstoot is van een rit met een EV en een vergelijkbare Nissan of Citroen? Er sterven elke dag 400 landgenoten aan de luchtvervuiling van vuile auto's, met EV's zal dat een stuk beter worden, het eerste in de steden die de EV wel promoten. Die 400 doden elke dag, laat de Tros graag barsten voor de kijkcijfers. En de total cost of ownership? Een gezin dat elk jaar 15.000 km rijdt in een EV, is veel minder geld kwijt dan de buren die met een ouderwetse vervuilende brandstof auto blijven rijden.