Elektrische auto's: dit is er te koop en dit kosten ze
Laadpalen schieten als paddestoelen uit de grond en elk jaar wordt er wel een nieuwe elektrische auto op de markt gebracht. Wat kan je nu kopen, hoe ver kom je ermee en wat kost dat?
Meer dan twee jaar geleden besteedde Radar al eens uitgebreid aandacht aan elektrische auto's. We namen toen vijf exemplaren onder de loep. Inmiddels is het 2019 en is het aanbod van elektrische auto's gegroeid en zijn er meer laadpalen.
Elektrische auto's zijn er globaal in drie varianten: volledig elektrische auto's, plug-in hybrides en auto's met een range extender. Een veelgehoorde klacht over volledig elektrische auto's is de aanschafprijs, want wie een elektrische auto wil kopen moet nog steeds een behoorlijke portemonnee hebben. Helaas is dat de afgelopen jaren niet veranderd en dat weerhoudt veel consumenten ervan om een elektrische auto te kopen.
Lees ook: Verkoop elektrische auto's verdrievoudigd
Wat rijdt er nu rond?
Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat er tot en met eind november 2018 38.944 volledig elektrische auto's in Nederland rijden. Daarnaast rijden er nog eens 97.815 plug-in hybrides rond. In de top vijf van meest voorkomende elektrische auto's in Nederland zien we vier plug-in hybrides en de volledig elektrische Tesla Model S. Niet zo gek, want het zijn allemaal populaire leaseauto's die dankzij overheidssubsidies en een lage bijtelling zakelijk gereden worden.
Deze 3 elektrische auto's kan je nu of binnenkort kopen
Hoeveel laadpunten zijn er?
Nederland kent inmiddels zo'n 35.335 (semi)publieke laadpunten. Daarnaast zijn er 1067 snelladers waarbij je je auto (mits daarvoor geschikt) binnen twintig minuten of sneller kan opladen. Wie in de drie noordelijke provincies of Zeeland woont moet goed zoeken naar een laadpaal, want daar staan de minste laadpalen van Nederland. Het aantal laadpalen is meer dan verdrievoudigd de afgelopen vier jaar.
Bij welke laadpalen kan ik mijn elektrische auto opladen?
Wat koop je voor minder dan 30.000 euro?
Dat zijn voornamelijk de auto's met weinig bereik die ook al jarenlang op de markt zijn en waar de afgelopen jaren eigenlijk geen doorontwikkeling aan heeft plaatsgevonden. Denk bijvoorbeeld aan de Citroën C-Zero (vanaf 22.360 euro), Peugeot iOn (ook vanaf 22.360 euro) en Mitsubishi iMiEV (vanaf 27.615 euro). Hoewel dit net als de Volkswagen e-Up! (vanaf 27.875 euro) en Smart ForFour Electric Drive (vanaf 24.050 euro) allemaal vierzitters zijn, moet je hier niet al te veel verwachten qua ruimte. Daarnaast is het bereik beperkt met gemiddeld 155 kilometer. Voor een stadsauto is dat bereik okee, maar wil je buiten de stad, dan is het rekenen geblazen of je je bestemming wel gaat halen.
Tussen de 30.000 en 50.000 euro dan?
Dan heb je al meer keus, namelijk uit zo'n elf modellen. Voor iets meer dan 30.000 euro heb je een personenbusje van Peugeot (Tepee Electric) of Citroën (e-Berlingo Multispace). Het bereik is beperkt met 170 kilometer. Een betere keus is dan de Renault Zoe met een vanafprijs van 32.890 euro. Je kan er 300 kilometer mee rijden voordat hij weer opgeladen moet worden. Met een bereik van 280 kilometer is de Hyundai IONIQ electric een goed alternatief. Kost wel 33.995 euro. Als je richting de 40.000 euro gaat kom je in het terrein van de BMW i3 (heel bijzonder interieur), Volkswagen e-Golf (optisch bijna gelijk aan de gewone Golf) en Hyundai Kona electric. Het bereik van alle drie ligt zo rond de 300 kilometer.
Voor de consument met een goedgevulde beurs
Wie echter veel te besteden heeft kan bij Tesla of Jaguar (de I-PACE is er vanaf 80.000 euro) rondshoppen. Het instapmodel van Tesla, de Model 3, is te koop vanaf 58.800 euro, daar krijg je dan 544 kilometer (volgens de WLTP-test) bereik voor. De prijzen voor elektrische auto's lopen op tot ruim over de honderdduizend euro, maar bij dit soort bedragen is er vaker sprake van zakelijke lease dan private aankopen.
Over het algemeen kan je wel zeggen dat des te meer je uitgeeft, des te meer kilometers aan actieradius je daarvoor terugkrijgt. Het is voor jou als consument te bepalen wat voor jou voldoende is, afhankelijk van wat je ermee wil gaan rijden.
Bron: Radar/RVO