Eliza was here laat 70-plussers veel trappen lopen tijdens vakantie
Lekker het hele jaar hard gewerkt en dan is het eindelijk tijd voor de vakantie. Je hebt hoge verwachtingen van het geboekte hotel, de omgeving of de service die de accommodatie biedt. Wat kan je doen als die verwachtingen niet worden waargemaakt?
Kitty en Bruno Faanhof gingen samen naar Kreta. Ze hadden een reis geboekt bij reisorganisatie Eliza was here. Na een nacht reizen kwamen ze aan bij de receptie van de accommodatie waar ze niemand aantroffen. Kitty en Bruno zagen na enige tijd wachten een mevrouw die hen naar een appartement bracht. Dat bleek niet het appartement te zijn dat ze hadden geboekt. Wat bleek? Er waren andere mensen in het door Kitty en Bruno geboekte appartement geplaatst. De familie Faanhof laat het er niet bij zitten. Er was speciaal een appartement bovenop een berg geboekt. De beheerder zet de mensen eruit die op dat moment in het appartement zaten. Helaas bleek dit appartement niet toegankelijk te zijn met de auto, maar alleen via een lange trap. Kitty en Bruno zijn de zeventig reeds gepasseerd en konden zich opmaken voor een maand lang trappen lopen.
'Je kon je kont niet keren'
Helaas waren de klachten op dat moment niet voorbij. 'We hebben twee weken op een parasol moeten wachten, terwijl het bloedheet was. Bij een grote boodschap op het toilet moest je naspoelen met een emmer. De deur van de douche sloot niet waardoor de hele badkamer steeds blank stond. De keuken was zo klein dat je nauwelijks je kont kon keren. Uiteindelijk was het een grote teleurstelling.'
Bruno en Kitty hadden voor gemak gekozen voor deze reis door een pakketreis te nemen, dus inclusief vlucht, accommodatie en huurauto. 'Met die huurauto kwamen we niet tot ons appartement.'
Eliza was here reageert niet
Bij thuiskomst stuurt de familie Faanhof meteen een brief naar Eliza was here. Een reactie bleef uit. Ook op een tweede brief reageert de reisorganisatie niet. Aangezien Eliza was here niets van zich laat horen, besluiten Kitty en Bruno zich te wenden tot het Radar Vakantieloket. Toen kwam er ineens wel een reactie. 'Je moet dus eerst de media inschakelen voordat je wat hoort. Je moet zo assertief zijn! Daar heb je gewoon geen zin meer in hoor als je boven de zeventig bent.'
'Leuke attentie' blijkt waardebon
Yuri Deutekom is woordvoerder van Eliza was here, Hij geeft aan het heel vervelend te vinden dat de vakantie van de familie zo is verlopen. 'Wij hanteren een reactietermijn van vier weken. Daar zaten we net tegenaan op het moment dat Radar belde.' De reisorganisatie zegt 'een leuke attentie' te hebben. De 'attentie' blijkt uiteindelijk een waardebon te zijn. 'Ik ben nog steeds boos', laat Kitty Faanhof weten. 'Een beetje dom dat ze één appartement aanbieden op hun site, terwijl er twee zijn.'
Waar heb je recht op?
Juridisch is het zo geregeld dat als je een reis boekt en daarin worden de verwachtingen niet waargemaakt, terwijl je die wel mocht hebben, je recht hebt op een schadevergoeding, volgens jurist Maryse Oranje van De Vos & Partners. Oranje adviseert om ter plekke contact op te nemen met de verhuurder of reisorganisatie. 'Meld alvast je probleem, want soms kan het daar verholpen worden. Als de reisorganisatie bij de Geschillencommissie Reizen of ANVR is aangesloten, kan je bij thuiskomst ook daar je klacht kenbaar maken.