Eneco verhoogt tarieven voor onderhoud aan cv-ketels: niet iedereen blij
Veel klanten van Eneco werden afgelopen week onaangenaam verrast door een brief die zij kregen over het onderhoudscontract van hun ketel. Daarvoor mag namelijk flink meer worden betaald vanaf half mei. Mag de energieleverancier zomaar de tarieven met 36% verhogen? Wat krijg je daar allemaal voor?
Die vragen stelde Ernst-Jan Jacobsen ook toen hij eind maart van Eneco een brief kreeg dat het onderhoud van zijn cv-ketel naar een hoger niveau wordt getild. Althans, in zijn portemonnee, want Jacobsen betaalt nu 9,85 euro per maand. Vanaf half mei mag hij elke maand 13,45 euro overboeken naar Eneco. Zijn 'oude' onderhoudsabonnement wordt door Eneco namelijk overgezet naar het KetelComfort Standaard Plus onderhoudsabonnement. Dan is je huis 'lekker warm en veilig' volgens Eneco. Jacobsen is geen blije man, 'vind de stijging heel extreem' en noemt het 'geldklopperij'. Hij oriënteert zich op andere mogelijkheden.
Wat krijg je voor dat hogere tarief?
Helemaal niks en dat is precies het probleem dat Jacobsen heeft. Hij mag meer betalen, maar krijgt niets meer. De dekking van het abonnement is hetzelfde, er wordt geen extra service geboden.
Waarom verhoogt Eneco de tarieven?
Arie Spruit van Eneco legt uit dat de energieleverancier in het verleden allerlei zelfstandige installatiebedrijven heeft overgenomen waardoor er tientallen verschillende abonnementsvormen en tarieven zijn ontstaan. 'Dat is om meerdere reden niet wenselijk. Het is foutgevoelig en kost meer tijd dan nodig.' Eneco heeft inmiddels 13.000 klanten een brief gestuurd over de wijziging van hun onderhoudscontract en er volgen nog 27.000. 'Er zijn klanten die een paar euro per maand meer betalen en er zijn ook klanten die een paar euro minder gaan betalen.'
Alternatief niet aangeboden
Jacobsen is in ieder geval niet zo'n klant die minder gaat betalen, terwijl die optie er wel is. Hij heeft namelijk een hoogrendementsketel en Eneco zegt dat het volstaat dat daar elke twee jaar onderhoud aan wordt gepleegd. Het abonnement van Jacobsen kent echter jaarlijks onderhoud, want 'dat was destijds aangeraden en Eneco zal er wel verstand van hebben', aldus Jacobsen. Tweejaarlijks onderhoud kost 8,95 euro per maand, wat dus minder is dan de 13,45 euro die Ernst-Jan vanaf half mei mag betalen. Die keus wordt hem echter niet geboden in de brief.
'Terecht punt van kritiek', zegt Spruit. 'Die optie is er inderdaad, als de desbetreffende ketel het toelaat. Daar gaan we beter over communiceren. Een aantal klanten is na contact ook overgestapt op een ander abonnement. Wellicht is dat voor de heer Jacobsen een uitstekende oplossing.'
'Gekozen voor abonnement dat er het meest op lijkt'
Eneco heeft er voor gekozen om klanten actief over te hevelen naar een duurder abonnement in plaats van ze een keuze te bieden. Spruit reageert dat Eneco heeft besloten het abonnement aan te bieden dat het meest lijkt op het huidige abonnement. 'Het hogere tarief hangt samen met de onderhoudsfrequentie. Één keer per jaar onderhoud kost uiteraard meer dan eens in de twee jaar. Wel moeten we altijd nagaan of de desbetreffende ketel zich wel leent voor tweejaarlijks onderhoud.'
Mag je zomaar de prijs verhogen?
'Je mag niet zomaar een ander abonnement aanbieden', aldus advocaat Maryse Oranje van De Vos & Partners. 'Een prijs verhogen mag niet zomaar. Dit is enkel toegestaan als er in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden staat opgenomen dat en onder welke omstandigheden, de prijs aangepast mag worden. De consument moet wel van te voren worden medegedeeld en die moet de gelegenheid krijgen om te ontbinden en dus van de overeenkomst met prijsstijging af te zien.'
Opzegging in het klein
Helemaal onderaan de brief staat met kleine letters dat consumenten zich kunnen afmelden mits zij zich aan de opzegtermijn van dertig dagen houden. Is dat niet een beetje flauw om dat heel klein onderaan de brief te zetten? 'Nee', vindt Oranje. 'Het staat er wel. Wel in een kleiner lettertype en het staat op de eerste pagina. Het was wel netter geweest als dat in het hoofddeel van de brief zou staan.' Netto heeft Ernst-Jan Jacobsen twee weken om zich te oriënteren op alternatieve aanbieders. 'Mijns inziens is dat een redelijke termijn.'
Wel of geen reden van prijsstijging?
Soms wordt er niet altijd gecommuniceerd door een bedrijf waarom een service of dienst duurder wordt. Oranje zegt daarover dat in de informatiebrief de reden van de prijsverhoging moet staan zodat er transparantie ontstaat. 'De consument dient op tijd en persoonlijk op de hoogte te worden gebracht van de prijsverhoging en hij moet de mogelijkheid krijgen om te ontbinden.'