Energielabeling van auto's

De energielabels zullen in de toekomst niet meer bepalend zijn voor de hoogte van de aanschafbelasting (de zogenaamde BPM) van uw nieuwe auto. Maar hoe wordt deze dan wel vastgesteld? Radar legt het uit.

Stel, u bent in de mogelijkheid om een grote auto te kopen. Laten we zeggen een BMW 740 automaat, bijna zo'n bolide als onze minister-president heeft. Dan bent u ook nog eens milieubewust bezig. Tenminste, als we het energielabel mogen geloven. Deze Duitse slee heeft namelijk een C-label.

Heeft u het daarentegen niet zo breed, maar u wilt toch een pittig autootje kopen, dan zou u kunnen kiezen voor een Citroën C3 1.6 16V, eveneens een automaat. Niet echt een milieubewuste keuze, want dit autootje krijgt het energielabel E.

De BMW van de premier is veel groter, verbruikt meer benzine en de CO2-uitstoot is dus hoger dan die van dat Citroëntje. En toch krijgt de BMW een groener label.

Hoe kan dit, en wat zijn de gevolgen voor uw portemonnee?

Grootteklasse


Grootteklasse

De energielabeling wordt niet alleen bepaald door de CO2-uitstoot, maar ook door de zogeheten grootteklasse. Iedere klasse heeft namelijk een eigen A t/m G-labeling.

Zo is er een labeling van A (zeer groen) tot G (zeer vervuilend) voor heel kleine, compact kleine, middenklasse, grote middenklasse en grote auto's. De grootteklasse wordt bepaald door het vloeroppervlak.

Tabel: grootteklasse


Tabel: grootteklasse

Grootte van de auto

(m2 vloer-oppervlak)


(m2 vloer-oppervlak)

5,0 tot 6,0

Mini (heel kein)

6,0 tot 7,0

Compact

7,0 tot 8,0

Kleine middenklasse

8,0 tot 9,0

Grote middenklasse

9,0 tot 10,0

Groot

Het Citroëntje valt onder de 'compact kleine auto's' en is binnen die groep niet echt 'groen' te noemen. Het neigt zelfs al naar 'extra vervuilend'. Dus krijgt deze compact kleine auto met relatief hoog benzineverbruik een E-label.

De flinke BMW presteert qua zuinigheid in zijn groep 'grote auto' redelijk, en krijgt daarom een C-label.Beloningsysteem onrechtvaardig?

Nu is er aan deze labeling een beloningsysteem gekoppeld. Zo krijgt de koper van een nieuwe auto, die in zijn klasse een A-label heeft, 1400 euro korting op de zogenaamde BPM (belasting bij aankoop van een nieuwe auto). Wie een auto met een B-label aanschaft, kan rekenen op 400 euro korting. Een auto met C-label levert geen korting op. Auto's met het label D, E, F of G moeten een toeslag betalen tussen de 400 en 1600 euro.

Dit is gunstig voor wie geld heeft en haar zinnen heeft gezet op de grote BMW. Zij hoeft geen toeslag te betalen, want deze BMW heeft het C-label. De koper van het kleine, pittige Citroëntje moet wel extra dokken, want een E-label betekent 800 euro toeslag. En dat terwijl de BMW, die een CO2-uitstoot heeft van 232 gram per kilometer, aanzienlijk meer vervuilt dan de kleine Citroën met een uitstoot van 165 gram per kilometer.

BMW 7serie

F01 740


Automaat


Citroën C3

1.6 16V


Automaat


F01 740

Automaat

1.6 16V

Automaat

CO2-uitstoot (g/km)

232

165

Label

C

E

BPM-bonus (€)

0

- 800

Verbruik (ltr:km)

1:10,1

1:14,3

Bronnen: Brandstofboekje 2009, BMW Nederland, Citroën Nederland

Download het volledige Brandstofboekje (pdf)


Download het volledige Brandstofboekje (pdf)

Uit reacties op ons forum en uit e-mails naar de redactie blijkt dat er mensen zijn die deze manier van labelen en belonen onrechtvaardig vinden. Bovendien blijkt uit een rapport, gemaakt in opdracht van het Ministerie van Financiën, dat dit systeem onvoldoende het beoogde effect heeft, namelijk het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Onderzoeksbureau CE Delft zegt in dit rapport dat de CO2-uitstoot meer wordt teruggedrongen als het beloningsysteem alléén bepaald wordt door de hoogte van de uitstoot, en niet ook nog eens bepaald wordt door het huidige energielabelsysteem met de verschillende klassengrootten.Nieuw tariefsysteem

Het ministerie en de Tweede Kamer hebben zich dit aangetrokken. Vanaf 2010 zullen de energielabels geleidelijk aan steeds minder bepalend zijn voor de hoogte van de BPM. Hiervoor zijn andere tariefschijven bedacht.

Zo komt er een vrijstelling van BPM voor benzineauto's en auto's op gas die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voor diesels geldt een vrijstelling bij een maximale CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer.

Benzine- en gas-auto's krijgen 400 euro korting op de BPM als de CO2-uitstoot tussen 110 en 120 gr/km zit. Diesels krijgen 400 euro korting als ze tussen de 95 en 104 g/km CO2-uitstoot zitten.

Vervolgens wordt de hoogte van de BPM bepaald aan de hand van drie tariefschijven.

Voor auto's op benzine of gas zijn dat

  • 110-180 g/km
  • 180-270 g/km
  • >270 g/km

Voor auto's op diesel zijn dat

  • 95-155 g/km
  • 155-232 g/km
  • >232 g/km

Per schijf wordt de BPM van 2010 tot en met 2013 jaarlijks verhoogd. De vrijstellingen, kortingen en tarieven per jaar ziet u in deze onderstaande tabel van het Ministerie van Financiën.

Tabel: tarieven BPM 2010-2013


Tabel: tarieven BPM 2010-2013

Benzine, tarief op basis van

CO2  uitstoot


2010  2011  2012  2013

CO2  uitstoot

Vrijstelling

CO-grens ?110 g/km

Bonus

CO-grens 110 - 120 g/km

500

500

Tarief eerste schijf

euro per g/km

(CO2-grens 

110-180 g/km)

35

52

71

95

Tarief tweede schijf

euro per g/km

(CO2-grens

180-270 g/km)

120

173

213

286

Tarief derde schijf

euro per g/km

(CO2-grens

>270 g/km)

278

403

497

667

Diesel, tarief op basis van

CO2- uitstoot


2010201120122013

CO2- uitstoot

Vrijstelling

CO-grens ? 95 g/km

Bonus

CO-grens 95 – 104 g/km

500

500

Tarief eerste schijf

euro per g/km

(CO2-grens 95-

155 g/km)

35

52

71

95

Tarief tweede schijf

euro per g/km

(CO2-grens

155-232 g/km)

120

173

213

286

Tarief derde schijf

euro per g/km

(CO2-grens

>232 g/km)

278

403

497

667

Bron: Factsheet Mobiliteit en Vergroening, Ministerie van Financiën, 2009Download de volledige Factsheet (pdf)

Dus voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 130 g/km bedraagt de BPM in 2013 een bedrag van (130 -110) x 95 euro = 1.900 euro. Tot en met 110g/km geldt immers de vrijstelling. Tussen 110 en 130 g/km kost elke gram 95 euro. Voor de Citroën C3 met een uitstoot van 165 C02 g/km moet u in 2010 1850 euro aan BPM neertellen. In 2013 zal voor de aanschaf van een nieuwe auto met vergelijkbare C02-uitstoot 5.035 euro aan BPM moeten worden betaald.In 2010 wordt bij de aanschaf van een nieuwe BMW 740 met een uitstoot van 232 gram CO2/km 12.932 euro aan BPM gerekend. In 2013 zal dit 34.892 euro zijn.In de periode van 2010 tot 2013 blijft de energielabeling nog van invloed op de BPM die moeten worden betaald. De koper van de pittige Citroën C3, nog steeds met E-label, zal dus extra BPM moeten betalen. Wie een grote BMW met een C-label aanschaft, zal na 2010 ook steeds meer BPM moeten gaan betalen.