'Energieleveranciers brengen onterecht hoge waarborgsommen in rekening'

waarborg_energie_45305666_l.jpg

Energieleveranciers brengen soms onterecht hoge waarborgsommen in rekening bij consumenten die klant willen worden. Dit meldt de Consumentenbond op basis van tientallen klachten.

De borg die consumenten bij een aanmelding soms ten onrechte moeten betalen kan oplopen tot achthonderd euro. Op de vraag waarom de boete zo hoog is, geven energieleveranciers volgens de Consumentenbond onvoldoende informatie.

Bij de aanmelding van een nieuwe klant kijkt een energieleverancier in haar eigen systemen of de klant schulden heeft (gehad) en daarnaast wordt een kredietinformatiebureau ingeschakeld. De energieleverancier bepaalt op basis van deze informatie of de nieuwe klant een waarborgsom moet betalen.

Risicobepaling op basis van de wijk waarin je woont

Kredietinformatiebureaus beoordelen of potentiële klanten statistisch gezien een verhoogd risico vormen. Dit gebeurt mede op basis van de wijk waarin ze wonen. Consumenten krijgen een lagere beoordeling als ze in een wijk met wanbetalers wonen of als er een wanbetaler op hun adres woont, zelfs als ze zelf nog nooit schulden hebben gehad. De Consumentenbond wil dat energieleveranciers potentiële klanten niet afrekenen op de buurt waarin ze wonen.

Bron: Consumentenbond