Ergernis over locatie laadpalen elektrische auto’s in de wijk

Als het aan de overheid ligt, moeten alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch zijn. In het straatbeeld is die ambitie al goed te zien. Er komen steeds meer laadpalen bij. Waar de laadpalen komen, wordt bepaald door de gemeente. Dit tot ergernis van sommige bewoners, die liever geen laadpaal voor de deur willen.

We spreken met Rob, René en Marianne uit Houten, drie buren die het niet eens zijn met de plek die de gemeente in 2017 heeft aangewezen voor de laadpaal. Ze wonen aan een veldje met daarvoor een paar parkeerplaatsen. Twee daarvan zijn nu aangewezen als parkeerplaats voor elektrische auto’s. De gemeente Houten heeft destijds de plannen aangekondigd door een tekst op de parkeerplek te plaatsen: 'Komt hier een laadpaal?'

 'Nou, zeker niet', reageert buurman René. Rob vult aan: 'Wij willen geen laadpalen in de in de straat omdat wij geen lichtorgel voor de deur willen hebben.' Ook buurvrouw Marianne zegt dat ze bang is voor overlast door de lampen op de laadpaal. Daarnaast is ook de parkeerdruk voor de buren een reden om tegen een laadpaal te zijn op deze locatie.

Zes procent rijdt elektrisch

Ook in de rest van Nederland is het nog maar de vraag of men zit te wachten op een laadpaal in de buurt. Uit onze enquête blijkt dat van de bijna 25.000 deelnemers, op dit moment minder dan 6 procent elektrisch rijdt. Opmerkelijk is dat 30 procent niet weet of zij dit überhaupt gaan doen en 44% zelfs helemaal niet van plan is om de overstap naar elektrisch rijden te maken.

Testpaneluitslag: Een laadpaal op de openbare weg is geen privéparkeerplaats

Niets tegen laadpalen

Buurman Rob heeft niets tegen laadpalen in het algemeen. “Maar ik heb het idee dat de gemeente Houten een kaart van Houten heeft opgehangen en daar een of andere darter op los heeft gelaten om pijltjes te gooien. Niet verder heeft gekeken dan naar de locatie die zij bedacht hebben vanachter een bureau.' De drie buren vinden dat de gemeente niet serieus heeft gekeken naar een alternatieve locatie tien meter verderop. 'Dat is bij een blinde muur en op de zichtbare plek', aldus René. 'Geheel volgens de criteria'. De gemeente heeft geluisterd naar de argumenten van de bewoners, maar heeft toch besloten om op de eerste aangewezen plek een paal te plaatsen als er een aanvraag komt van een elektrische rijder.

Lees ook: Wanneer kom ik in aanmerking voor een laadpaal?

Spreiding van laadpalen beter

In een reactie laat de gemeente Houten weten dat ze onderzoek hebben laten doen naar de locatie van de laadpaal. Volgens de gemeente is de spreiding van de laadpalen in de gemeente beter op de locatie die is gekozen en is ook de parkeerdruk minder hoog dan op de alternatieve locatie.

Lees hier de volledige reactie van de gemeente Houten

Roland Ferwerda, directeur van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur, zegt dat het juist goed is dat de gemeente voorafgaand aan het plaatsen van de paal, de bewoners laat weten van de plannen voor een laadpaal op die plaats. 'De gemeente bepaalt de plek, maar moet dat wel in overleg met de bewoners doen', aldus Ferwerda. Hij denkt dat mogelijk in de toekomst de plekken niet meer exclusief voor de elektrische rijders zullen zijn en dat iedereen op die plekken mag staan. Dan is het argument van de parkeerdruk weggenomen.

Uit de resultaten van onze enquête blijkt dat 39 procent last heeft van laadpalen omdat het ten koste gaat van gewone parkeerplekken.

Met de Houtenaren

De buurtgenoten uit Houten zijn niet te spreken over het besluit van de gemeente Houten en voelen zich niet gehoord. Rob: 'Het stoort ons dat er onvoldoende geluisterd wordt, zoals de befaamde slogan die wordt gehanteerd door de gemeente “Door de Houtenaren, voor de Houtenaren en vooral met de Houtenaren”, en dat laatste, daar mankeert het nogal aan,' aldus Rob.

Niet overal hetzelfde beleid

Niet alle gemeenten hanteren hetzelfde beleid als het gaat om het plaatsen van laadpalen. Bij de meeste gemeenten wordt een paal op aanvraag geplaatst. Bij een op de tien van deze plaatsingen wordt bezwaar gemaakt.

Utrecht in overleg met bewoners

Om dit te voorkomen heeft de gemeente Utrecht beleid ontwikkeld en is koploper op dit gebied. Utrecht wil meer met de bewoners in overleg gaan. De gemeente gaat kijken of de laadpunten zo veel mogelijk buiten de bebouwde kom kunnen worden geplaatst. De Utrechtse wethouder Victor Everhardt wil niet alleen degene die de elektrische auto aanvraagt erbij betrekken, maar met alle bewoners in overleg gaan. 'Als eerste gaan we kijken of de palen die er nu al staan, goed worden benut. Als dat niet zo is, dan kunnen de elektrische rijders daarbij aansluiten en hoeft er geen paal bij', aldus de wethouder.

De buurtgenoten uit de gemeente Houten zijn enthousiast. 'Perfect, dat is eigenlijk de enige manier om goed te testen of er extra laadpalen nodig zijn', aldus René.

Uit de openbare ruimte

Verder gaat de gemeente Utrecht vooral kijken of de palen uit de openbare ruimte kunnen blijven. Everhardt: 'We gaan kijken of de palen in parkeergarages geplaatst kunnen worden en bij werkgevers, zodat ze daar kunnen laden.' Daarnaast wil de gemeente inzetten op snelladen langs de snelwegen.

Lees hier een overzicht van de verschillende soorten laadpalen en snelladers in Nederland

Forumreacties

20
  • Door Radar

Als het aan de overheid ligt, moeten alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch zijn. In het straatbeeld is die ambitie al goed te zien. Er komen steeds meer laadpalen bij. Waar de laadpalen komen, wordt bepaald door de gemeente. Dit tot ergernis van sommige bewoners, die liever geen laadpaal voor de deur willen. Vanavond om 20:30 op NPO 1

  • Door Not logged in

Wat te denken van laadpalen in gebieden waar al een tekort aan parkeerplaatsen is? De parkeerdruk wordt alleen maar groter en de bezitter van een elektrische auto heeft altijd een plekje.

  • Door juliomariner

Wel typisch Nederlands, ieder heeft de mond vol over milieu maar als het dichtbij komt vertonen we Nimby gedrag