Evenementen motor voor muziekindustrie

De muziekindustrie moet het steeds meer hebben van grote evenementen. Van de 715 miljoen euro die Nederlandse consumenten vorig jaar in totaal uitgaven aan muziek, kwam bijna driekwart voor rekening van live muziekevenementen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau PwC.

Vooral grote concerten en dance-evenementen lijden niet onder het voorzichtiger bestedingspatroon van consumenten, zegt PwC. De firma verwacht dat de inkomsten uit dit soort muziekfestiviteiten stijgt met bijna 12 procent, van 525 miljoen euro in 2012 naar 587 miljoen euro in 2017.

Mediaspecialist Ennèl van Eeden van PwC wijst als voorbeeld naar de laatste editie van het Zwarte Cross Festival. Dit grootste openluchtevenement in Nederland, waar muziek en motorcross hand in hand gaan, trok dit jaar een recordaantal bezoekers van bijna 163.000.

'Binnen enkele minuten uitverkocht'

'We zien geen ander beeld bij grote concerten. Binnen enkele minuten zijn optredens van de grootste (pop)artiesten uitverkocht, duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. Ook de dominante positie van Nederlandse dj's wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance-events waar reclame maken bijna niet voor nodig is.'

'Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance-events', aldus Van Eeden.

Kleinere evenementen worden wel gehinderd door de economische tegenwind. Bezoekersaantallen lopen hier terug en er wordt minder uitgegeven aan drank en eten. Sommige kleinschalige festivals dreigen te verdwijnen doordat er steeds minder overheidssubsidies beschikbaar zijn, stelt PwC vast.

Bron: ANP