Festivalmuntjes - Reacties Paaspop, Pinkpop en Tomorrowland
Welke festivals ruilen overgebleven muntjes weer in voor geld? En waarom moet je eigenlijk betalen met muntjes in plaats van pinnen? Die vragen legt de Klantenservice-aflevering van 21 juli 2023 voor aan de klantenservices van grote festivals. Daarnaast hebben woordvoerders van Tomorrowland, Paaspop en Pinkpop ook officiële reacties gegeven. Die zijn hieronder te lezen.
Paaspop
Hierbij ons antwoord op de twee vragen.
1. Paaspopbezoekers kunnen hun consumptiemunten tijdens het festival gewoon weer inwisselen, gedurende de drie dagen dat het festival plaatsvindt.
2. Consumptiemuntjes bieden een aantal voordelen t.o.v. cash of met pin betalen. Allereerst is de wachttijd een significant stuk korter aan de bar en bij de food locaties. Daarnaast kunnen bezoekers ook betalen als internet het (even/tijdelijk) niet doet. Bovendien zijn muntjes handig als je voor meer personen tegelijk drank of eten wil halen. Dan kunnen die personen je namelijk direct muntjes geven zodat je niet met bv een Tikkie hoeft te werken, of berekeningen achteraf.
Tomorrowland
Wij werken al met Pearls sinds onze start in 2005 en sinds 2014 doen we dit volledig digitaal. De overgebleven Pearls worden automatisch gestort naar het rekeningnummer waarmee de upload is gebeurd. Als er geld is opgeladen op terrein, moet er een formulier ingevuld worden (dat is omwille van de witwaspraktijk-wetgeving).
Wij werken om verschillende redenen met Pearls:
1. Beleving. Wij creëren Tomorrowland. Een nieuwe wereld voor festivalgangers over heel de wereld. Een eigen munteenheid past daar perfect bij. Bovendien is ons publiek zo internationaal dat omrekenen sowieso aan de orde is. Euro, pond, yen, dollar, roepie… echt alle nationaliteiten bezoeken het festival.
2. Het polsbandje is je alles. Het is je persoonlijke toegang tot het festival en tot DreamVille en je manier om alles te betalen op het festival en DreamVille. Je ontvangt je persoonlijke polsbandje bij je thuis in een Treasure Case. Je personaliseert dat en activeert dat. Je hoeft nadien niks meer te doen en bij je te hebben, dus je kunt je spullen in je locker laten en zorgeloos bewegen over het terrein. Bovendien kunnen we dankzij de polsbandjes fraude voorkomen. Het polsbandje is namelijk je enige toegang tot het festival. Vouchers, papieren tickets ed kunnen snel gekopieerd worden maar dit bandje is verbonden aan je persoonlijke Tomorrowland Account.
3. Gesloten circuit. Je kan je afvragen waarom we niet gewoon werken met Paylogic en betaalkaarten op het festival maar allereerst: we zitten dus met al die nationaliteiten, dus dat wordt een serieuze lijst aan betaalsystemen die we moeten activeren. Bovendien werken we met een gesloten systeem en niet met een open systeem, om uitval van netwerk te vermijden. Denk aan overbelasting van betaalterminals tijdens de kerstperiode of de uitverkoop als er heel veel transacties zijn op eenzelfde locatie en eenzelfde timeframe, dan kunnen betaalsystemen uitvallen. Daarom kiezen wij voor ons eigen betaalsysteem, waardoor we het gesloten houden en enkel transacties dienen te verwerken van de festivalgangers op het terrein. En als het systeem toch zou uitvallen dan kunnen we heel snel overschakelen naar Pearls in fysieke muntvorm, want we willen omwille van veiligheidsredenen geen cash geld aan onze bars, infopunten of shops.
4. Efficiëntie. Dankzij de betalingen via het polsbandje kunnen we alles heel goed in kaart brengen: welke bars verkopen wat op welke periode dus kunnen we vlot aanleveren, bijvullen en dergelijke. Ook om nadien stock te maken of evaluaties op te maken en correct inkoop in te schatten. Bovendien ook heel handig als er controle komt van bijvoorbeeld de BTW-diensten of andere overheden.
5. Inwisselbaar. Ik mag dit niet zeggen maar laat ons zeggen dat we de deadline voor aanvraag (witwasformulier) inderdaad op twee weken na het festival zetten, maar dat dat uiteraard veel meer tijd in beslag neemt, vooral met de buitenlandse rekeningnummers. Er moet nog veel administratief werk gebeuren. Opvragen van IBAN en dergelijke en dat neemt wel wat tijd in beslag, dus die twee weken is relatief. Maar zo communiceren we het in de hoop dat de festivalganger een beetje vaart maakt om alles tijdig door te geven.
Pinkpop
Pinkpop heeft de ambitie om in de toekomst met een cashless systeem te werken. De afgelopen tijd is dit systeem getest in indoor locaties zoals AFAS Live en Ziggo Dome, waar dit nu de standaard is geworden. Tevens is het systeem getest bij kleinschaliger festival Stadspark Live in Groningen en ook bij het grotere, deels indoor, festival North Sea Jazz in Rotterdam. Bij beide festivals is dat goed verlopen. De reden dat we op Pinkpop (nog) niet werken met een cashless systeem en dus consumptiemunten gebruiken, is dat Pinkpop een ontzettend groot festival is. Wanneer een cashless systeem hier faalt of helemaal uitvalt, hebben we op deze locatie een enorm probleem. Voordat we het systeem op deze schaal kunnen inzetten, willen we zeker zijn dat het goed werkt vandaar de tests op andere locaties. Wanneer wij overgaan op cashless, is nog onduidelijk.
Wij attenderen onze bezoekers er via onze website, app, programmagids en een melding bij de muntautomaten op dat munten enkel terug kunnen worden ingeleverd op de festivaldagen.