Fietsstraat? 57% van de ervaringsdeskundigen is positief, verbetering mogelijk

fietsstraat-19-09-2019-780.jpg

Bij een fietsstraat is het de bedoeling dat automobilisten hun rijstijl aanpassen op de aanwezigheid van fietsers. Van de mensen met ervaring met een fietsstraat (69% van de pollrespondenten) is het merendeel (57%) daar positief over. 1047 mensen vulden de poll in.

Wat vinden ervaringsdeskundigen die zeggen positief te zijn over het fietsstraatconcept? Zo'n straat is 'veiliger', en zou zorgen voor snellere doorstroming. Automobilisten rijden bovendien 'netjes en rustig' en zijn 'alerter'. Het is volgens een respondent wel zo dat de fietsstraat niet te lang moet zijn. 'Dan duurt de rit wel erg lang, en de alternatieve route is vaak ver omrijden met veel stoplichten. Ook zonde van je tijd en het milieu.'

Onduidelijkheid over de fietsstraatregels

De verkeersregels zijn niet altijd even duidelijk, en dat punt wordt meerdere keren genoemd door mensen die negatief zijn over de fietsstraat. Een respondent schrijft: 'Je krijgt fietsersterreur, want die gaan liefst met zijn drieën naast elkaar rijden, want het is hún straat en de auto is "te gast"'. Een andere respondent: 'Fietsers maken er misbruik van, en nemen voorrang, ook waar het niet moet'. Een ander laat juist weten dat automobilisten 'de regels aan hun laars lappen', en dat een fietsstraat zorgt voor 'schijnveiligheid'.

In de wet staat niets vastgelegd over verkeersregels in een fietsstraat, vertelt een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan Radar. Het platform CROW adviseert gemeenten over de toepassing en inrichting van de fietsstraten. Een van de aanbevelingen van het platform is een maximumsnelheid van dertig kilomter per uur. Mogen auto's fietsers inhalen? Daarover is wettelijk dus niets vastgelegd. Gemeenten kunnen wel zelf regels opstellen voor fietsstraten. Wil je weten hoe het in jouw woonplaats zit? Neem dan contact op met je gemeente.

Verhouding fietsers/auto's

Wat zegt de Fietsersbond over het al dan niet slagen van het concept 'fietsstraat'? De verhouding tussen fietsers en auto's is in ieder geval van belang. 'Tot plusminus 200 motorvoertuigen per uur zijn weggebruikers in het algemeen positief over de fietsstraat', aldus een woordvoerder van de bond. 'De meningen over het minimaal aantal fietsers zijn verdeeld. In het verleden vond men dat er minimaal twee keer zoveel fietsers als motorvoertuigen moesten zijn, maar dat is nu niet meer zo streng.' Volgens de bond gaat het overigens niet alleen over de verhouding fietsers/auto's maar ook over de ruimte die beschikbaar is en ook andere, lokale factoren kunnen van belang zijn.

Poll over snorfietsers in Amsterdam

Sinds april mogen in Amsterdam snorfietsers niet meer op het fietspad rijden, en zijn zij verplicht een helm te dragen. Is dat een goede ontwikkeling, vroeg Radar. Lees hoe de respondenten erover dachten: Snorfietsers op de rijbaan: veiliger of juist niet?.

Wil jij je mening geven en je ervaring delen? Meld je dan aan als lid van het Radar Testpanel, dan kun je naast pollvragen ook vragenlijsten invullen.