Fooi voor pakketbezorgers: sympathiek idee. Zijn hogere verzendkosten dat ook?
1 op de 5 geeft de pakketbezorger weleens een fooi, zo wijst een poll van Radar onder ruim 3700 respondenten uit. Ruim 30 procent doet dat niet, maar is het wel van plan, vooral in deze drukke decembermaand. 44 procent doet het niet: 'Normaal loon betalen is de oplossing.' Wie moet dit financieren: consumenten, pakketbedrijven of webshops?
Over de slechte arbeidsvoorwaarden en loon van pakketbezorgers wordt regelmatig bericht. Toch is het niet gebruikelijk om pakketbezorgers, in tegenstelling tot pizzabezorgers, een fooi te geven. Zou het een goed idee zijn om pakketbezorgers voortaan ook een extraatje toe te stoppen, vroeg Radar aan ruim 3700 pollrespondenten.
Laat iedereen 1 of 2 euro gevenPolldeelnemer
De meerderheid van 53 procent geeft aan dit een sympathiek idee te vinden, vooral in deze drukke decembermaand, die vanwege de recente winkelsluiting nóg hectischer is geworden. 'Ze hebben net zo druk en ze verdienen zo weinig. Laat iedereen bijvoorbeeld 1 of 2 euro geven. Dan komen ze december ook eens aan een extra centje', reageert een polldeelnemer. In totaal staat 53 procent van de pollrespondenten positief tegenover het idee van een pakketfooi.
Bezorgkosten omhoog
Toch zijn er ook veel bezwaren: 'Als het normaal wordt om fooi te geven zal de werkgever nóg minder bereid zijn om een fatsoenlijk loon te betalen. Bezorgers moeten niet afhankelijk worden van fooien.' En: 'Ik denk dat bezorgers liever een beter salaris hebben dan een kadootje, hoe goed bedoeld ook.'
Deze bezwaren leven ook onder mensen die zich er niet door laten tegenhouden een extraatje uit te delen. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten, vinden zij. 'Ik vind dat de werkgever van deze bezorgers de werknemers óók extra moeten belonen. Dankzij hen draaien ze top omzetten!'
Betaal mensen een fatsoenlijk salaris vanuit een hoger bezorgtariefPolldeelnemer
Een ander roept op: 'Laten we diegenen aanpakken die deze mensen uitbuiten, maar ik zou niet weten hoe, enig idee?' Meerdere pollrespondenten dragen ideeën aan: 'Maak het bezorgtarief hoger en betaal die mensen daaruit een fatsoenlijk salaris!' En wie moet dat betalen? De consument, opperen sommigen: 'Met een fooi is er geen gelijke verdeling. Wellicht moeten we meer voor pakketbezorging gaan betalen.'
Anderen vinden dat de pakketbedrijven in de buidel moeten tasten: 'Structureel moet PostNL de lonen verhogen. Ik geef fooi omdat de service van mijn bezorger exceptioneel goed is.' Een derde groep vindt dat webwinkels hier geld voor moeten uittrekken: 'Eigenlijk moet er meer worden betaald door de verzenders, zij verdienen tenslotte het meest op de pakketjes.'
'Bol betaalt geen €6,75 per pakje'
Het zou mooi zijn als fooien niet nodig waren en dat de bedrijven (PostNL en andere koeriers) iedere medewerker (zzp'ers etc.) fatsoenlijk betalen. Dit betekent dus ook hogere tarieven voor de grootverzenders (bol/Coolblue/Amazon etc.) die vaak zeer weinig betalen voor verzending (zeker geen €6,75 per pakje zoals particulieren moeten betalen!) "gratis verzending" mag niet ten koste gaan van degene die er het hardst voor werkt, maar het minste krijgt: de bezorger!
- Polldeelnemer
'Bij de bedrijven waar je iets bestelt, zou de optie "fooi voor bezorger" kunnen komen te staan', geeft iemand als suggestie, die zich zorgen maakt over beroving van bezorgers als ze standaard fooien zouden krijgen. 'Dat ene dag bestellen, volgend dag geleverd hoeft voor mij ook niet, laat een derde persoon weten, 'Levering mag best iets langer duren.'
Meer bezwaren en voorwaarden
Niet iedereen zit te wachten op extra uitgaven. 'De pakketten die ik bestel zijn al duur genoeg en ik moet ook bezorgkosten betalen', zegt iemand. Meerderen stellen dat ze zelf toch ook geen fooi krijgen: 'Iedereen die in de dienstverlening zit verdient fooi, of niet? Hoe zit het met de verpleegkundigen?' Een ander is bang dat fooi geven de service op een negatieve manier kan beïnvloeden: 'Pakje niet meer achter de vuilnisbak leggen of juist lakser werken bij mensen die geen fooi geven.' Iemand die fooi geeft, laat weten dit 'puur als omkoping' te doen, 'zodat hij volgende keren niet direct een kaartje in de bus doet maar aanbelt en even wacht tot ik van 4 hoog beneden ben.'
Ook onvrede over de service vormen een reden om geen fooi te geven, zoals deze persoon laat weten: 'Er komen nogal wat pakjes van de buren. Vandaar: geen fooien!' Iemand anders wil best fooi geven, 'maar dan moeten ze wel eens beter de verkeersregels volgen!'
Tientje voor de vaste bezorger
Ook mensen die aangeven dat zij soms een fooi geven aan de pakketbezorger, stellen daar voorwaarden aan. Behalve aan de service ook aan de frequentie dat ze dezelfde persoon zien. 'Moet wel vaker dezelfde bezorger zijn. Heb nu veel besteld de afgelopen maanden en dat was in corona echt mijn redding dus hij ontvangt een wat grotere fooi!' Meer mensen maken onderscheid: 'De vaste bezorger krijg van mij altijd in de decembermaand een fooi van 10,-- euro. De andere bezorgers (wisselende) een plak chocola.'
Liever geld dan iets lekkers
We vroegen mensen ook wat ze dan (zouden) geven. Geld, zegt bijna driekwart. 'Ik denk dat geld het meest gewaardeerd wordt. Aan een heleboel snoep heb je uiteindelijk niets.' 'Aan het eind van het jaar geef ik de pakketbezorger een Oudejaarslot als dank', laat iemand weten. 20 procent geeft wel iets lekkers: ze bieden bijvoorbeeld een warme bak koffie aan, of op warme dagen juist een ijsje of iets fris.
Bedank de bezorger niet 4 minuten lang, dan verdient die minderPolldeelnemer
De druk op de bezorgers maakt dat het niet altijd makkelijk is om een fooi te geven: 'Hij zette het pakket voor de deur en was al in de auto toen ik eraan kwam met mijn fooi', laat iemand weten. Een ander geeft als tip: 'Ga die bezorger nou niet 4 minuten bedanken. Dan heeft dat "lekkers" een negatieve uitwerking. De bezorger heeft 2 minuten voor het bezorgen van een pakketje. Als dat 6 minuten wordt verdient die 2/3 minder. Fijne kerst!'
Pakketfooi – over deze poll
De poll over het wel of niet geven van een fooi aan pakketbezorgers is tussen 1 en 17 december ingevuld door 3783 mensen. Wil jij ook je mening en ervaringen delen? Je kunt je gratis opgeven voor het Radar Testpanel, een groep van tienduizenden consumenten die wij ondervragen over allerlei consumentenzaken. Start de intake-vragenlijst.