Fragment: sterkte toename klachten over agressieve energiebemiddelaars

Tijdens de uitzending van 27 november 2023​​​​​​​ besteedt Radar aandacht aan klachten over agressieve energiebemiddelaars. Waarom blijft het aantal klachten groeien? 

Klachten over telefoontjes energiecontracten namen toe

Radar ziet door de dalende energieprijzen het afgelopen half jaar een sterke toename in het aantal klachten over telefoontjes voor energiecontracten. Ondanks strengere regels, zijn consumenten nog steeds slachtoffer van agressieve energiebemiddelaars. Waarom blijven de klachten binnenkomen? En welke partijen zitten er achter. Fons gaat op onderzoek uit.

Aan de hand van het onderzoek van Radar naar het Turkse callcenter Callsure, hebben verschillende energiemaatschappijen hun samenwerking met het bedrijf opgezegd. Het bedrijf, dat openbaar op hun online videoplatform verschillende video's postte om zo hun personeel instrueren, schond verschillende privacyregels én zette door de trucjes die te zien waren in de video, de consument op het verkeerde been.Het personeel werd geleerd op welke manier je het maandbedrag zo laag mogelijk aan de klant kan presenteren. 

Gegevens van klanten openbaar

Veel gegevens van klanten lagen door de video's op straat. Zo werden in de video's NAW-gegevens, telefoonnummers, bankrekeningnummers en het energieverbruik van potentiële klanten gedeeld. Onder meer Eneco, Mega Energie en Greenchoice huurden Callsure in voor de werving van nieuwe klanten. 

Het bedrijf Callsure reageerde het te betreuren dat de video's online stonden.