Garantie op bloemen: wat mag je verwachten?

Steeds meer winkels beloven dat hun bloemen lang mooi blijven. Ze geven zelfs speciale garanties af. Wat mag je verwachten van zo'n 'vaasgarantie' of 'tevredenheidsgarantie'? 

Supermarkt DEEN adverteert met een bos bloemen met vaas voor zes euro. Je krijgt er '7 dagen vaasgarantie' bij. DEEN is niet de enige met zo'n belofte, want de Regiobloemist heeft het over '7 dagen versgarantie', Topbloemen.nl over '100% tevredenheidsgarantie, Albert Heijn over 'altijd 7 dagen mooi'. Ook Jumbo en Fleurop hebben het over 'vaasgarantie'. Bij Boeketbinderij Het Witte Hert wordt er gesproken over '7 dagen bloemgarantie'. Het zijn allemaal termen voor hetzelfde. De winkel belooft dat je bloemen een minimum aantal dagen mooi blijven in de vaas.

Bij DEEN slaat de vaasgarantie dus niet op de vaas, maar op de bloemen. Dat zegt een medewerker van de klantenservice als Radar belt en zich voordoet als consument. De medewerker zegt ook dat dat consumenten terug kunnen gaan naar de winkel als het boeket al binnen enkele dagen 'op' is. Een woordvoerder van DEEN zegt de garantie ook voor de vaas geldt. 'Als die niet goed is geldt ook niet goed, geld terug'.

Bloemen mogen een week mooi blijven

Marketingspecialist Max Kohnstamm van SRM zegt dat het verwarrend is dat elke winkel een andere term gebruikt voor dezelfde garantie. 'Je zou denken dat de Nederlandse bloemensector toch tot één naam of keurmerk zou kunnen komen.' Kohnstamm is van mening dat je mag verwachten dat een bos bloemen een week mooi blijft. 'Toch zal de consument in dit geval zo'n garantie een geruststellende gedachte vinden. Bloemen hebben immers geen houdbaarheidsdatum.' Vanuit de supermarkt geredeneerd is het dus volgens Kohnstamm ook wel logisch om een garantie voor bloemen te geven. 'Tegenwoordig zijn de ketens korter, dus de bloemen zijn verser en dus kan je zo'n garantie ook afgeven.'