Geld van reizigers verdwenen bij failliet D-reizen

d-reizen-failliet-30042021-780.jpg

Geld van vooruitbetaalde vakanties zijn verdwenen bij vakantiebureau D-reizen, dat begin april failliet werd verklaard. Dat meldt De Telegraaf vrijdag. Het gaat volgens de krant om 'tientallen miljoenen' en de curator is nog bezig met een onderzoek naar de boedel van D-rt Group, het moederbedrijf van het reisbureau.

Volgens De Telegraaf - de krant baseert zich op informatie van 'insiders' - is het geld onder meer gebruikt voor het aflossen van kredieten van aandeelhouders, adviseurs, de huur van panden en personeelskosten.

Geld van luchtvaartmaatschappijen vanwege geannuleerde vluchten

Het reisbureau schreef zelf voor miljoenen aan vouchers uit toen de coronacrisis uitbrak, en ontving geld van andere luchtvaartmaatschappijen vanwege geannuleerde vluchten waarvoor D-reizen het klantcontact onderhield.

Volgens een woordvoerder van KLM, dat via haar ticketprovider Airtrade 4 miljoen betaalde, heeft een aantal klanten dat nog recht had op geld dat niet teruggekregen. Bovendien gaf D-reizen bonnen uit, zodat het geld in kas gehouden kon worden, vertelt Frank Oostdam van de ANVR.

Dat D-reizen het geld van luchtvaartmaatschappijen niet heeft doorgestort maar voor andere doelen heeft gebruikt, vindt Hendrik Noorderhaven van EU Claim - schuldeiser namens een paar duizend particulieren - 'kwalijk, en in mijn wereld strafbaar'.

Via D-reizen een vlucht geboekt en je geld nog niet terug?

Noorderhaven laat verder aan Radar weten dat mensen die een vlucht hebben geboekt via D-reizen 'linksom of rechtsom hun geld terug moeten krijgen'. Of dat nu via de airline gaat of via de curator van D-reizen. 'Luchtvaartmaatschappijen zeggen: wij hebben aan onze plicht voldaan. Maar het ontslaat hen niet er niet van verantwoordelijkheid te nemen.'

Gedupeerde klanten moeten zich wel melden bij de curator. Dat kun je zelf doen, of via een massaclaimorganisatie, zoals EU Claim. Noorderhaven: 'We zitten nu in een pingpongspel. Zijn mensen hun geld kwijt? Nee. Wordt het lastig het geld terug te krijgen? Ja.'

D-reizen laat naar aanleiding van het nieuws weten dat de kwestie van betalingen door curatoren nog verder worden onderzocht. De reisorganisatie verwijst ook naar een overzicht op de website waar uiteen is gezet wat klanten met verschillende soorten boekingen moeten weten.

Bron: De Telegraaf