Geluidsoverlast door motoren: ook motorrijders zijn voor strenger handhaven

motoroverlast_art-780.jpg

Motoroverlast lééft, kunnen we stellen aan de hand van de ruim 3000 antwoorden op onze poll. 85 procent vindt dat de politie strenger zou moeten handhaven op geluidsoverlast door motorrijders. Ook onder motorrijders stemt een meerderheid voor strengere controle. Hoe zit het precies met de geluidsnormen, en wat kun je doen als je last hebt van motorgeluid?

Van de 3150 pollrespondenten rijdt 1 op de 5 zelf motor. Ook in deze groep geeft een meerderheid aan geluidsoverlast te hebben van motoren: 60 procent heeft dat weleens of zelfs vaak. Van de niet-motorrijders ervaart 93 procent geluidsoverlast door motoren. Mensen geven aan dat ze bij mooi weer binnen zitten met de ramen dicht, elkaar of de televisie niet kunnen verstaan, schrikken en dat hun slaap of dat van de kinderen wordt verstoord.

Mensen op motoren hebben een idee hoe dat in je huis klinkt
- Polldeelnemer

Bij beide groepen vindt een meerderheid dat de politie strenger zou moeten optreden tegen de geluidsoverlast. Van de totale groep is 85 procent daarvoor. Van de niet-motorrijders is 91 procent voor strenger optreden, net iets minder dan de 93 procent die last heeft van overlast. En van de motorrijders is 62 procent voor strenger handhaven, juist net iets méér dan de 60 procent die overlast ervaart. Zo schrijft iemand: 'Persoonlijk heb ik niet heel veel last van het geluid van motoren, ik vind het alleen zo jammer dat sommigen het nodig vinden om met heel veel lawaai door de bebouwde kom te rijden. Daar maak je namelijk geen vrienden mee.'

Een motor hoeft geen lawaaimachine te zijn
- Polldeelnemer (zelf motorrijder)

Niet blij met lawaaiige 'collega's'

Dat veel motorrijders zich storen aan hun scheurende 'collega's' blijkt uit meer toelichtingen: 'Ik ben zelf motorrijder en erger me al jaren aan de luide uitlaten van collega-motorrijders, waardoor motorrijden in een kwaad daglicht komt te staan.' Volgens de een zijn het vooral de jonge motorrijders die overal lak aan hebben, een ander brengt daartegenin: 'zelfs oudere bestuurders hebben er lol in de naontsteking zo in te stellen dat dit effect ontstaat. Stond vroeger heel erg stoer. Ergerlijk.'

De enkeling verpest het voor de nette motorrijder
- Polldeelnemer (zelf motorrijder)

Sommige motorrijders geven aan dat ze inderdaad van het geluid genieten, maar daarbij wel rekening houden met de plek waar ze rijden: 'Ik ben 60 en heb een motor uit '79 met de originele pijpen er nog op. Die maken alleen veel herrie bij hogere toerentallen van meer dan 5000. Alleen buiten de bebouwde kom draai ik wel even het gas open, dat geeft gewoon een kick.' Er zijn ook niet-motorrijders die dit begrijpen: 'Het zal wel lekker voelen voor de motorrijder zelf. Lekker stoer en even hard optrekken, toch zou het wel iets minder kunnen. Vaak gaan ze in groepen rijden en dan is het echt teveel van het goede. Ik gun ze hun plezier maar toch moet het wat zachter. Moet toch kunnen.'

Elk weekend is het raak met scheurende, zeer lawaaierige motoren
- Polldeelnemer (dijkbewoner)

Kruispunten, dijkwegen en boulevards

De plekken waar overlast wordt ondervonden, lopen uiteen: sommigen wonen op een kruispunt waar het lekker optrekken is, anderen aan een dijkweg of boulevard: 'Ik woon langs een dijk. Ieder weekend bij mooi weer erger ik me verschrikkelijk. Soms ga ik binnen zitten. De gemeente doet niets.' Ook buiten de bebouwde kom ondervinden andere recreanten de geluiden verstorend: 'Loop je in het bos, meer dan 200 meter van de weg af, hoor je nog die jankende motoren. Ik erger me er dan dood aan.'

Eén berijder heeft een kick vanwege mooi motorgeluid, velen hebben er last van
- Polldeelnemer

Decibelboete en geluidsflitspaal

'Ik woon in een gebied bij de kust en circuit waar motoren vaak toeren waardoor het bij mooi weer een veel voorkomend probleem is. Er staan waarschuwingsborden dat er een boete van 400 euro op staat, maar ik heb nog nooit gezien dat er gehandhaafd wordt', laat een pollrespondent weten. Inderdaad heeft de gemeente Bloemendaal onlangs aangegeven extra op motoren met illegale uitlaten te letten, zo schrijft NH Nieuws. Volgens de gemeente zijn de eerste boetes à 400 euro al uitgedeeld. Ook de gemeente Rotterdam wil luidruchtig 'showverkeer' langs de terrassen aanpakken door een flitspaal te koppelen aan een decibelmeter, zo is te zien in dit filmpje van RTL Nieuws.

De lawaaimakers moet je individueel bekeuren
- Polldeelnemer (zelf motorrijder)

Sommige gemeentes sluiten op mooie weekenddagen wegen af voor motorrijders, wat andere motorrijders vervolgens betreuren: Een motorrijder mag nooit uitgesloten worden omdat een beperkt aantal motorrijders hun uitlaat veranderen tot lawaaimakers. Die lawaaimakers moet je individueel bekeuren.' Meer motorrijders maken zich zorgen dat de motor tot paria wordt verklaard, terwijl zij netjes rijden: 'De politie mag strenger handhaven, maar omdat de uitlaat te veel dB maakt. Niet omdat de mensen die een hekel hebben aan motorrijder, dat willen. Ik rij met goedgekeurde originele uitlaten van gemiddeld 83db.'

Mensen hebben geen idee hoe geweldig motorrijden is
- Polldeelnemer (zelf motorrijder)

Weinig baat bij APK-verplichting

Veel mensen vragen zich af waarom er niet gewoon een APK voor motorrijders wordt ingesteld, waarbij de geluidsuitstoot wordt gemeten: 'Ik heb de indruk dat het geluidsniveau van een motor door de eigenaar wordt opgekrikt omdat het stoer voelt. Voor een auto gelden strenge normen die worden gecontroleerd bij de APK. Dat zou ook voor motoren moeten gelden.' Voor motoren geldt inderdaad geen APK-plicht, al wordt hierover wel gesproken op Europees niveau.

De wetgeving voor de toegestane dB's is zo krom als een hoepel
- Polldeelnemer (zelf motorrijder)

Echter, al zou er een APK worden ingesteld voor motoren waarbij geluidsnormen worden gecontroleerd, dan nog geeft dat geen garanties. Voor iedere motor geldt, naargelang de cilinderinhoud, namelijk een ander maximum. Zo mag een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 decibel aan geluid maken. Dat is volgens een zoekronde op internet vergelijkbaar met 'een helikopter van dichtbij', of een kettingzaag. Er zijn dan ook motorrijders die vinden dat er niet gehandhaafd moet worden zolang de wetgeving niet wordt aangepast: 'De wetgeving met betrekking tot de toegestane dB's is zo krom als een hoepel. Gewoon 1 maximum aanhouden ongeacht merk/bouwjaar is eerlijker en makkelijker te handhaven.'

Daarnaast kan een jaarlijkse keuring niet voorkomen dat sommige motorrijders voorafgaand aan een ritje de dB-killer uit hun uitlaat halen, waardoor deze veel luider klinkt. Juist daarvoor is handhaving nodig, en volgens deze motorrijder ook effectief: 'Uit ervaring weet ik dat "ze" de dempers er wel inschroeven als er ritjes in Duitsland gereden worden. Daar wordt wel gehandhaafd en worden flinke boetes uitgedeeld!'

Pak (ook) auto's en bladblazers aan

Een kleine groep vindt dat strenger handhaven niet nodig is; zij vinden bijvoorbeeld dat de politie zich moet bezighouden met gevaarlijk rijgedrag. Een grote groep van zowel voor- als tegenstanders van strenger handhaven, vindt dat er ook naar andere geluidsbronnen gekeken mag worden: auto's met speciale uitlaten, brommers en scooters bijvoorbeeld. Maar ook: 'slecht geïsoleerde te goedkope bladblazers, hogedrukspuiten en continu blaffende honden in lege huizen', zo somt een polldeelnemer op. 

Geluidsoverlast melden

Wie last heeft van geluidsoverlast kan dit volgens de website van de Rijksoverheid melden via het landelijke meldnummer van de politie: 0900-8844, of bij de plaatselijke wijkagent. Wie zich specifiek wil inzetten tegen geluidsoverlast door motoren kan zich aanmelden bij NEFOM, de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen, zoals ook een respondent tipt: 'Meld je aan bij NEFOM.nl NEFOM strijdt al in 11 provincies met 75 afdeling tegen motorlawaai.' Iemand anders laat per mail weten dat motorrijders zelf zich kunnen aansluiten bij de campagne Te luid geluid is uit.

Over de poll over motoroverlast

De poll over geluidsoverlast door motorrijders is tussen 19 juli en 9 augustus 2021 ingevuld door 3150 mensen. Een poll is een korte vragenlijst van 1 tot 3 vragen. Wil jij ook meedoen met de meer uitgebreide vragenlijsten? Geef je gratis op als lid van het Radar Testpanel, dan sturen wij je zo'n twee keer per maand een uitnodiging voor onze onderzoeken. Meedoen is altijd optioneel.