Gestrand langs de snelweg: wat moet je dan doen?

Je gaat met de auto op vakantie en op de snelweg krijg je een klapband. Je belt je reisverzekeraar, maar die zegt dat ze je niet mogen helpen. Bij wie kan je dan terecht en hoe kom je verder als je pech onderweg krijgt?

Het overkwam Evelyne Huisman die samen met haar man onderweg was in Duitsland. Door een klapband strandden ze langs de Duitse snelweg. Ze belt haar reisverzekeraar Allianz Global Assistance, stond tien minuten in de wacht en kreeg toen te horen dat Allianz geen bevoegdheid heeft in Duitsland om te helpen. 'U moet 112 maar bellen', zei de medewerkster.

Allianz helpt niet

Een telefoontje naar 112 hielp niet. Er kwam geen hulp. 'Toen Allianz weer belde wilde de medewerker weten of we dood waren, of er gewonden waren gevallen, of we een hond bij ons hadden of dat er een dakkoffer op het dak lag.' Allianz beloofde iemand te sturen, maar niemand kwam. Uiteindelijk heeft Evelyne weer 112 gebeld en is er een sleepwagen gekomen. 'We hebben alles zelf betaald. De rekening is 275 euro voor de sleepkosten en de leenauto.'

Excuses van Allianz

Bij thuiskomst dient Evelyne een klacht in bij Allianz. Ze krijgt een brief waarin de verzekeraar excuses aanbiedt. Daarin staat dat er nieuw personeel aangenomen was dat foute informatie had gegeven. Evelyne: 'Uit coulance wilden ze de premie voor de rest van het jaar terugstorten plus zestig euro voor de benzine'. Totaal is dat 125 euro. Over de resterende 150 euro wordt niet gesproken.

Recht op schadevergoeding?

Evelyne en haar man stonden uiteindelijk uren langs de snelweg waardoor de vakantiedag deels verloren ging. Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten zegt dat je in principe die verloren vakantiemiddag vergoed moet krijgen. 'Dit soort schade is heel moeilijk vast te stellen en rechters zijn daarom heel terughoudend om schade voor 'gemiste uren' toe te kennen.' Janssens vindt het wel redelijk dat Allianz de resterende 150 euro vergoedt.

Wat doe je als je panne krijgt?

De regels in Europa zijn niet overal gelijk. Zo moet in Frankrijk een sleepbedrijf je afslepen naar de dichtstbijzijnde garage. In Duitsland mag je niet langs de snelweg een auto repareren, dus ook geen lamp of band vervangen. Reisjournalist Hans Avontuur zegt dat als je verzekerd bent voor pechhulp, dat je dan de alarmcentrale van de verzekeraar moet bellen. 'Zij nemen dan alle zorgen van je schouders.'

Pech met je huurauto: wat te doen?

Als je een auto gehuurd hebt bel je het noodnummer van de verhuurder. 'Dat staat doorgaans op het contract', zegt reisjournalist Hans Avontuur. 'Als je in de Australische Outback of de woestijn van Namibië verzekerd wil zijn van hulp, dan is het huren van een satelliettelefoon een aanrader. Ik heb ook weleens een gps-alarm meegekregen van de verhuurder. Alleen te gebruiken bij levensgevaar, want als je die activeert rukt het halve leger uit om je te redden.'

Tips

  • Sluit een abonnement af bij de ANWB. Sta je dan in het buitenland met pech langs de weg? Dan regelen zij dat een lokale garage of sleepdienst naar je toekomt.
  • Je kunt ook een abonnement afsluiten via de Duitse ADAC. Zij zijn goedkoper dan de ANWB, maar je moet dan wel in het Duits communiceren.
  • De meeste garages hebben tegenwoordig ook een eigen pechhulpdienst, krijg je pech binnen twee jaar na de grote beurt? Dan komen ze gratis bij je langs (let op: voor reparaties buiten de garantie betaal je natuurlijk wel).
  • Ook kun je een bekende bellen die zelf automonteur is. Zij kunnen vaak wel inschatten of je nog door kunt rijden naar de garage of dat je acuut langs de weg moet stoppen.
  • Check vooraf goed wat je bij je moet hebben in de auto. In de meeste landen zijn een gevarendriehoek en veiligheidshesje verplicht, maar een land als Polen gaat veel verder. Daar moet je ook een brandblusser bij je hebben. In Tsjechië is een verbanddoos verplicht en in Frankrijk een alcoholtester. Check voor meer info de site van de ANWB.

Allianz Global Assistance heeft in een reactie aan Radar gezegd dat de resterende 150 euro gecompenseerd zal worden. Ook gaat de verzekeraar met de familie om de tafel om uit te leggen waar dit fout is gegaan.