Giga opzegboetes en 'bijzondere' werving - Reactie Gulf Gas & Power en Fluent Energy

Gulf Gas Power Logo

Fluent Energy zegt in een reactie niet verantwoordelijk te zijn voor de werving van de klanten. Zij fungeren alleen als een platform. Fluent zegt dat klanten van tevoren altijd alle voorwaarden te zien kregen. Klanten die Radar sprak herkennen zich hier niet in. Naderhand konden ze via de digitale aanbod link ook niet meer de voorwaarden inzien. 

Gulf Gas&Power zegt dat ze volgens de ACM richtlijnen werken en dat klanten altijd juist geïnformeerd worden. Ook hanteren ze 14 dagen bedenktijd voor elke klant. Ook willen ze graag in contact komen met klagende klanten. Die klanten laten Radar weten talloze malen hun beklag te hebben gedaan bij Radar. De volledige reacties zijn hier te lezen. 

Geen enkel toezicht

De Autoriteit Consument & Markt laat in een reactie weten dat zij alleen toezicht houdt op de consumentenmarkt en niet op ondernemers. De minister verwijst in een reactie naar de toezichthouder, de ACM. Daarmee lijken ZZP'ers en andere kleine ondernemers vogelvrij in de huidige energiemarkt. Alleen een gang naar de Geschillencommissie Energie Zakelijk of de rechter zou uitkomst kunnen bieden in een conflict. De ACM benadrukt dat ze al jaren vraagt om een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten.

Reactie Fluent Energy

E-mail 25 oktober 2024

Dhr. de Kok heeft Fons gebeld nadat hij voor de 2de keer in zijn privé omgeving zichzelf met camera heeft opgedrongen. Op dit huisadres staat geen bedrijf ingeschreven. Er wordt dan nadrukkelijk verzocht deze beelden niet te gebruiken, Radar heeft hiervoor inmiddels een sommatiebrief ontvangen vanuit Boekx advocaten. Wij hebben tot op heden iedere keer uw email beantwoord. Op aanraden van onze advocaten doen we nog 1 poging om duidelijkheid te scheppen zodat jullie een eerlijk verhaal kunnen vertellen.

Fluent Energy is in 2021 ontstaan als partij die destijds alleen voor de leverancier Gulf Gas & Power een zakelijke propositie in de markt mocht zetten. (Dus niet voor consumenten)

Fluent Energy deed dit middels een digitale oplossing.

Onafhankelijke verkopers en sales partijen (die dus ook nog andere leveranciers aanboden) konden via inloggen op dit portaal om naar klanten een digitale offerte/ machtigingsovereenkomst te versturen. Dit is een digitaal gesloten systeem, ter beschikking gesteld door de leverancier en beheert door een derde partij. Dit betrof niet alleen telefonische verkoop maar ook face to face of verkopers/verkopende partijen met een eigen klantenbestand. Fluent Energy heeft zelf nooit verkopers in dienst gehad en heeft zelf ook nooit klanten gebeld.

Alle verkopende partijen de actief zijn geweest op het portaal hebben een samenwerkingsovereenkomst met Fluent Energy, daarin is opgenomen dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de data die zij gebruiken en dat zij zich aan alle wet en regelgeving dienen te houden Er werd destijds met een machtiging gewerkt omdat het op dat moment nog niet mogelijk was om direct een energiecontract van uit het portaal aan te bieden.

Het proces van het tot stand komen van een machtigingsovereenkomst en dus een energiecontract is als volgt; De verkoper vult alle gegevens die door de klant wordt aangeleverd in het portaal in. Er werd dan een digitale link naar het (persoonlijke) email adres van de klant verstuurd, de offerte link. Wanneer een klant niets deed, gebeurde er niets. Wanneer klant de offerte wil doornemen dan opende zij de link.

Als zij wilden ingaan op de offerten dan moesten zij de algemene voorwaarden van Fluent Energy, waar ook de opzeg boete in vermeld stond, doorlezen en afvinken.

Wanneer zij dat gedaan hadden popte de voorwaarden van de leverancier om hoog, ook deze moest worden doorgenomen en apart worden afgevinkt.

Met doorgenomen wordt er ook bedoeld dat er doorgerold moest worden, anders werd het veld dat aangevinkt moest worden niet actief en kon de offerte niet ondertekent worden. Pas als beide vinkjes waren geplaatst werd het digitale tekenveld actief. Daarmee bevestigd de klant dat zij alles hebben gelezen, begrepen en akkoord hebben bevonden. Direct na ondertekening ontvangt de klant dan de getekende machtiging in het opgegeven email adres en ook de door de klant bevestigde aanvullende voorwaarden van de leverancier. Dus de stelling dat een klant de voorwaarden niet vooraf heeft gekregen of dat zij niet op de hoogte zouden zijn van de opzeg boete van Fluent Energy is onjuist.

U geeft aan de uitspraak van de rechter te hebben gezien waarin de rechter vindt dat wij onvoldoende konden bewijzen dat het wervingsproces goed is verlopen.Helaas heeft de rechtbank deze zaak zonder zitting afgedaan. Wij hebben de rechtbank aangeboden tijdens het proces een demonstratie te geven en dat zowel de leverancier als de beheerder bereid waren om te getuigen. Vanwege het feit dat het te vorderen bedrag te laag is voor een hoger beroep kunnen we dat in dit geval niet aanvechten in een hoger beroep. Wij zijn wel de mogelijkheid aan het bekijken om incassatie te gaan. Deze fout zal uiteraard in een volgende zaak niet meer worden gemaakt en zullen we de rechtbank van alle verklaringen en documentatie voorzien op papier. 

Om dieper op uw vraag in te gaan wat betreft het weergeven van de tarieven inclusief of exclusief kosten is de uitleg al volgt. De offerte heeft altijd de kale tarieven weer gegeven, dit stond hier ook altijd duidelijk bij vermeld. Daarnaast werd er een indicatief maand bedrag weergegeven. Dit indicatieve maandbedrag was weergegeven op basis van het opgegeven volume. De leverancier mag na ondertekening pas in het Centraal Aansluit Register kijken om het daadwerkelijke volume op te halen. Het indicatieve maandbedrag werd altijd weergegeven inclusief alle kosten maar exclusief de BTW, omdat het een zakelijke overeenkomst betreft komt deze er pas op de factuur bij. Dit werd allemaal duidelijk in de offerte aangegeven. Juist door alles zwart op wit aan te bieden heeft Fluent Energy getracht zo transparant mogelijk te zijn. Een klant heeft immers alles zelf kunnen doornemen (zich eventueel kunnen laten bijstaan) en kon dus ook controleren of het klopt wat de verkoper verteld heeft. U geeft aan dat Fluent Energy als opdrachtgever verantwoordelijk is voor alle verkopers.

Fluent Energy is niet de opdrachtgever, Fluent Energy was middels een machtigingsovereenkomst verantwoordelijk voor de bemiddeling, de opdrachtgever is ten alle tijden de leverancier. Wij begrijpen waarom u de verantwoordelijkheid voor de verkopers van met name callcenters bij ons wil leggen omdat zij uit naam van Fluent Energy gebeld zouden hebben. Er zijn inderdaad verkopers geweest die klanten hebben gebeld uit naam van Fluent Energy in plaats van de naam van het bedrijf waar zij werkzaam voor waren. Fluent Energy heeft altijd aangegeven dat verkopers NIET uit naam van Fluent Energy mochten bellen. Zij deden dit soms toch omdat zij van mening waren dat het gebruik van de 3 bedrijfsnamen (eigen bedrijfsnaam, Fluent Energy, leverancier) en de naam van de verkoper verwarrend zou zijn voor de klant. Ook wij zagen dat het werken met een machtiging in sommige gevallen verwarrend zou kunnen zijn. Om die reden is in juni 2023 besloten om het anders te gaan doen, het werd toen mogelijk om contracten vanuit de energieleverancier aan te bieden. Dit hebben wij gedaan onder de naam Wattwijzer B.V. tot oktober 2023.

In 2022 ten tijde van de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne was Gulf Gas & Power de enige leverancier die vaste contracten aan kon bieden. Er waren veel mensen in paniek door de hard stijgende energieprijzen en wilden uit alle macht een vast contract. Nu de markt weer stabiel is en een stuk lager staat zijn er veel mensen ontevreden. Dat gevoel kunnen wij begrijpen, maar dat valt Fluent Energy niet te verwijten. Wanneer u jaren geleden een hypotheek heeft afgesloten voor 8% kunt u ook niet zeggen dat u van uw hypotheek af wil omdat de rente nu 3% is. 

Fluent Energy ontkent ook niet dat er nooit iets niet goed is gegaan. Als er klanten zijn waarbij zij vinden dat dit het geval is dan mogen zij zich bij ons melden en zullen wij dit per casus uiteraard gaan bekijken, wanneer blijkt dat er inderdaad iets niet goed is gegaan dan wordt dat uiteraard opgelost. Dit is in het verleden ook altijd gebeurt.

Dus ook de klanten die zich bij u gemeld hebben kunnen zich bij ons melden en dan zullen wij de casus inhoudelijk te bekijken en waar nodig met een oplossing te komen.  

Wat betreft dhr. Razig. Wij ondernemen op dit moment alleen stappen tegen dhr. Razig omdat dhr. Razig geen enkele grond heeft voor zijn beschuldigingen. Dhr. Razig is uit eigen beweging naar een andere leverancier gegaan en heeft daarmee contractbreuk gepleegd. Dhr. Razig is wel 4 maanden beleverd, wil hier niet voor betalen evenals de opzegvergoeding vanuit de leverancier als de opzeg boete van Fluent Energy voor contractbreuk. De andere casus uit uw programma heeft uit coulance vanuit de leverancier een voorstel gekregen. Dhr. Kuhn heeft 3 offertes ontvangen waarvan hij er 2 heeft getekend en doet op basis daarvan een claim die juridisch niet juist is. Dhr. Kuhn heeft hier 2 verschillende juristen naar laten kijken en deze hebben beide de zaak niet door gezet. U kunt begrijpen dat dit niet voor niets is.  

Helaas is radar niet ingegaan op onze uitnodiging om zonder camera’s langs te komen. Dhr. de kok zal niet ingaan op uw uitnodiging om aan te schuiven.

E-mail 2 oktober 2024

Bedankt voor uw bericht.

Vooropgesteld dat Fluent Energy al sinds 15 Juni 2023 niet meer actief is zal ik u nogmaals toelichten wie Fluent Energy was en wat wij precies deden.

Fluent Energy is een digitaal portaal waar ONAFHANKELIJKE verkopers en sales organisaties gebruik van konden maken. Zij konden via dit platform een energiecontract aanbieden middels een machtigingsovereenkomst. Dit is een volledig geautomatiseerd systeem, hier komt geen handeling van medewerkers van Fluent Energy aan te pas. De klant krijg een digitale offerte op de mail. Er gebeurt niets als de klant niets doet, de aanbieding verloopt dan vanzelf Wanneer de klant de algemene voorwaarden van Fluent Energy doorgelezen heeft moet deze worden afgevinkt, daarna popte de aanvullende voorwaarden van de leverancier om hoog, ook deze moest doorgenomen worden en afgevinkt worden. Pas daarna werd het tekenveld actief. Alle voorwaarden en afspraken stonden (dus vooraf) zwart op wit.

Een klant heeft dus alles ingezien voordat deze heeft getekend en een klant heeft vanwege het digitaal gesloten systeem dat beheerd wordt door een derde partij, dan ook altijd zelf een handtekening gezet. Wij geven u graag een demonstratie van de digitale Flow en hoe de overeenkomst tot stand kwam maar zonder camera.

U staat ook vrij de beheerder van het portaal te contacteren zij kunnen u dit ook toelichten. Fluent Energy heeft dan ook zelf geen verkopers in dienst en pleegt ook geen acquisitie. Nogmaals, wij zijn een digitaal portaal. Dit werd gebruikt door allerlei partijen, niet alleen door bedrijven die aan telemarketing doen. U stelt vragen omtrent telemarketing, hiervoor moet u bij de des betreffende telemarketing bedrijven zijn. Uw stelling is dus onjuist. Fluent Energy heeft geen enkel bedrijf of persoon zelf gebeld.

Fluent Energy had/heeft in haar overeenkomst opgenomen dat een sales organisatie zelf verantwoordelijk is voor de data die zij gebruiken om potentiële klanten te bellen en dat deze uiteraard aan alle regels en wetgeving moet voldoen. Wij kunnen als digitaal platform onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor wat individuele verkopers die werkzaam zijn voor verschillende sales partijen al dan niet zeggen of doen aan de telefoon. U vraagt mij te reageren op casussen zonder inzicht te geven over welke casussen dit gaat. Wanneer u deze per casus aanlevert, zullen wij per casus inhoudelijk reageren. En wanneer er klanten zijn die vinden dat er naar hun casus gekeken moet worden, dan mogen zij zich uiteraard bij ons melden en zullen wij de zaak oppakken. Tot slot, in de casus van dhr. Razig bestaat er geen enkele twijfel. Dat u dhr. Razig een podium geeft bewijst eens te meer dat Radar geen kwalitatief programma is dat misstanden aan de kaak wil stellen, maar graag aan sensatie tv doet. Als u daadwerkelijk geïnteresseerd bent in de waarheid, dan bent u zoals gezegd welkom zonder camera, dan kunt u daar zelf verslag van doen.

De uitlatingen die dhr. Razig doet zijn op geen enkele manier gefundeerd met bewijs.Dhr. Razig heeft op dit moment al 2 rechtszaken tegen hem lopen ( 1 van de energieleverancier en 1 van ons ) en er was een 3de in de maak voor smaad en laster.

Op verzoek van zijn eigen advocaat heeft hij zijn uitlatingen die online stonden verwijderd, daarop hebben wij besloten de smaad zaak nog niet voort te zetten.

Naar aanleiding van uw email zal deze zaak alsnog aanhangig gemaakt worden bij de rechtbank en zal dhr. Razig een dagvaarding ontvangen. U gaat een programma maken dat enkel en alleen gebaseerd is op hetgeen zij roepen, maar zonder elke vorm van bewijs. Wij zullen zeer kritisch kijken naar deze uitzending en juridische stappen ondernemen wanneer u ons op een schadelijke manier wegzet zonder dit te onderbouwen met daadwerkelijk bewijs.

Ik kan me voorstellen dat Radar de uitkomst van de rechtszaken wil afwachten. Wij zullen dan ook niet beschikbaar zijn voor een interview tot na deze rechtszaken.  

E-mail 22 april 2024

Fluent Energy is een portaal dat onafhankelijke verkopers en/of verkopende partijen verbindt met een energieleverancier voor de zakelijke markt.Dit kunnen bedrijven zijn die dit face to face (direct sales) doen of door middel van telefonische verkoop (tele-sales).

Wij zelf en alle partijen die gebruikmaken van ons platform worden geacht zich aan de wet- en regelgeving te houden, hiervoor zijn zij zelf verantwoordelijk.Dus ook wat betreft de opt-in data, er worden overigens alleen offertes aangeboden op basis van een KVK-nummer en dus niet aan particulieren.

Dit staat ook beschreven in de overeenkomst die wij met partijen hebben.Uiteraard zien wij hierop toe door controles uit te voeren. Dit portaal betreft een volledig geautomatiseerd digitaal en gesloten proces. Het systeem is een betaalde dienst die wordt afgenomen van een externe partij. 

Fluent Energy heeft geen verkopers of adviseurs in dienst, wij zijn een platform en niet de verkopende partij. Voor de duidelijkheid wij zijn ook geen energieleverancier.Dat wil dan ook meteen zeggen dat wet- en regelgeving die voor energieleveranciers gelden, niet op ons van toepassing zijn. De verkoper voert de informatie die hij of zij krijgt van de klant in ons portaal in. Ons portaal stuurt dan volledig geautomatiseerd een digitale offerte link naar de klant, zo’n offerte heeft een geldigheid van maandag t/m zondag nacht. Er wordt immers gewerkt met weektarieven vanuit de leveranciers die op zondagnacht vervallen.

In deze offerte staan alle voorwaarden en afspraken van Fluent Energy als die van de energieleverancier zwart op wit. De klant moet deze voorwaarden van Fluent Energy apart doorlopen en bevestigen door deze aan te vinken, waarna de aanvullende voorwaarden van de leverancier tevoorschijn komst, welke zij ook moeten doornemen en aanvinken.

Pas daarna wordt het digitale tekenveld actief. Het is dus feitelijk onjuist dat er klanten zijn die aangeven dat zij niet vooraf zijn geïnformeerd. De klant ontvangt per direct in zijn of haar email de getekende machtigingsovereenkomst en de aanvullende voorwaarden (die zij hebben afgevinkt) van de leverancier in de mail.

Met deze getekende machtiging wordt er digitaal geautomatiseerd een energiecontract afgesloten bij de desbetreffende energieleverancier. Het is ook niet juist dat er een maandbedrag wordt beloofd/verkocht. De offertes die ons portaal uitstuurt bieden alleen kale tarieven aan. Er wordt wel een INDICATIEF maandbedrag vermeld, dat is gebaseerd op het volume dat door de klant wordt aangegeven en door de verkopende partij wordt ingevoerd. Maar dit indicatief bedrag is wordt er duidelijk bij vermeld. Een maandbedrag zegt feitelijk niets, dit is een gemiddeld genomen bedrag gebaseerd op het verwachte jaar verbruik.

Als een klant meer verbruikt dan zal de klant aan het eind van het jaar geld bij moeten betalen, als een klant minder verbruikt krijgt de klant geld terug. Klanten kunnen deze vaak zelf aanpassen. Daarnaast bestaat het maandbedrag uit veel meer factoren waar een energieleverancier geen invloed op heeft. ( Belastingen, Heffingskorting, Kosten netbeheerder etc ) De energieleverancier bepaald uit eindelijk het definitieve maandbedrag op basis van de historische verbruiksgegevens die zij mogen op vragen in het CAR (Centraal Aansluit Register)

Op deze manier wordt de werkelijkheid zo dichtmogelijk benaderd, zodat een klant uit eindelijk niet voor een verrassing komt te staan dat er een bedrag bijbetaald moet worden. Wanneer de historische verbruiksgegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid, kan een klant eenvoudig het maandbedrag laten aanpassen. In onze algemene voorwaarden heeft Fluent Energy inderdaad een opzeg boete opgenomen. Deze brengen wij de klanten in rekening wanneer zij contractbreuk plegen. Zoals bijvoorbeeld een keukenwinkel dat ook doet.

Deze voorwaarden heeft de klant apart doorgenomen en afgevinkt alvorens de klant kon tekenen, daarmee is het dus ook feitelijk onjuist dat zij hier niet van op de hoogte zijn. Wanneer er klanten zijn met een klacht of een probleem kunnen zij dit via de juiste kanalen bij ons kenbaar maken en dan zullen wij daar per casus inhoudelijk naar kijken. 

Wij gaan ervanuit dat u op basis van onze toelichting begrijpt dat wij op dit moment geen reden zien om deze casussen op camera te behandelen. Uiteraard kunnen de klanten die u gesproken heeft zich melden bij ons melden en zullen wij er per casus inhoudelijk naar kijken.

Wanneer er klanten zijn met een klacht of een probleem kunnen zij dit via de juiste kanalen bij ons kenbaar maken en dan zullen wij daar per casus inhoudelijk naar kijken. De klanten die u heeft gesproken kunnen zich dus bij ons melden.Wij gaan er op basis van onze toelichting vanuit dat u begrijpt dat wij op dit moment geen reden zien om op camera te verschijnen.    Uiteraard blijft de uitnodiging om langs te komen zonder camera’s staan, zodat we u kunnen laten zien dat het proces vanuit Fluent Energy volledig transparant en aan alle wet- en regelgeving voldoet.

Reacties Gulf Gas & Power

E-mail 23 oktober 2024

Gulf Gas + Power (GGP) voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving en opereert onder toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zoals wij eerder hebben aangegeven, zullen wij geen medewerking verlenen aan uw programma en blijven wij ons focussen op onze bedrijfsvoering en klanttevredenheid.

Indien er klanten zijn met specifieke klachten, verzoeken wij u deze casussen rechtstreeks naar mij door te sturen, zodat wij deze op een zorgvuldige en directe wijze kunnen afhandelen. Dit is ook wat wij eerder met elkaar hebben afgesproken, aangezien u voor ons geen contractpartij bent.

Inzake de casus van Multivlaai Rotterdam Zuid willen wij graag verduidelijken dat wij inmiddels een passende oplossing hebben aangeboden aan deze klant, waarbij opgemerkt moet worden dat de oorspronkelijke kwestie geen betrekking had op Gulf Gas + Power. De situatie rondom Mondzorgkliniek Leiderdorp is van een geheel andere aard: deze klant wordt vertegenwoordigd door de heer John Wessels. Ondanks herhaaldelijke pogingen van onze zijde om tot een oplossing te komen, heeft deze partij zelf aangegeven gerechtelijke stappen te willen ondernemen. Wij zullen dit proces afwachten.

E-mail 21 oktober 2024

Wij willen graag nogmaals benadrukken dat Gulf Gas and Power samenwerkt met meer dan 50 intermediairs om onze diensten aan te bieden. Ons verkoop- en contracteringsproces is volledig in lijn met de geldende wet- en regelgeving, inclusief de vereisten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zodra wij signalen ontvangen van ongepaste praktijken binnen één van onze verkoopkanalen, treden wij hier onmiddellijk tegen op. Uiteraard moeten wij dan wel op de hoogte zijn van deze praktijken. 

Wij nemen actieve maatregelen om malafide verkoopmethoden te voorkomen. Ons eigen softwareprogramma zorgt ervoor dat klanten altijd op de juiste manier worden gecontracteerd. Dit systeem wordt ook gebruikt door onze intermediairs, zodat zij altijd volgens de juiste procedures werken. Contracten worden opgesteld in begrijpelijke taal en klanten kunnen nooit een contract ondertekenen zonder expliciet akkoord te zijn gegaan met de voorwaarden of zonder hun handtekening te zetten — dit is technisch onmogelijk.

Daarnaast hanteren wij voor elke klant bij het afsluiten van een contract een bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen zij het contract kosteloos kunnen annuleren. Om de klanttevredenheid te waarborgen, nemen wij na contractering contact op met iedere klant om hun tevredenheid te verifiëren.

Wij nemen elke klacht uiterst serieus en streven altijd naar een passende oplossing. Omdat elke situatie uniek is, nemen wij de tijd om elke casus grondig te onderzoeken. Wij zouden graag in gesprek komen met de klanten die zich bij u hebben gemeld om tot een oplossing te komen. U kunt hen gerust met mij in contact brengen via mijn e-mailadres, waarbij ik ervan uitga dat dit niet publiekelijk wordt gedeeld. Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat de klacht wordt behandeld.

E-mail 3 oktober 2024

Hartelijk dank voor uw bericht, dat wij in goede orde hebben ontvangen. Wij begrijpen dat u contact hebt met ontevreden klanten, wat wij uiteraard betreuren. Het merendeel van de vragen die u stelt heeft betrekking op Fluent Energy. Dat is een ander bedrijf dan Gulf Gas and Power; wij kunnen daar derhalve niet op antwoorden.

Wat wij kunnen bevestigen, is dat wij altijd openstaan om klachten van onze klanten direct op te lossen. Klanten met klachten over Gulf Gas and Power (en niet Fluent Energy) kunnen zich wenden tot [email protected], zodat wij deze zorgvuldig in behandeling kunnen nemen. In de overige vragen en situaties die u schetst, herkennen wij ons niet.

Ter aanvulling: vergelijkbare vragen zijn door het AD aan ons voorgelegd, waarop wij met feiten en onderbouwing hebben geantwoord in april van dit jaar. Het is spijtig dat de berichtgeving in de media vaak een vertekend beeld geeft, wat u ongetwijfeld ook beseft.

Om die reden kiezen wij ervoor niet deel te nemen aan uw programma en geen gehoor te geven aan de uitnodiging voor de live-uitzending. Ook zullen wij niet ingaan op verzoeken om langs te komen met een camera. Tot slot kunnen wij niet ingaan op individuele klantgevallen.

E-mail 22 april 2024

Om mee te beginnen; wij waarderen de rol van Radar in het informeren van consumenten en het aankaarten van mogelijke misstanden. Wij hebben uw uitnodiging om Gulf Gas + Power te komen bezoeken, om onze kant van het verhaal toe te lichten dan ook goed overwogen. Wij zien hier echter geen reden voor en hebben de keuze gemaakt om de individuele vragen aan ons, zelf af te handelen.

Wel willen wij u via deze mail attenderen op het feit dat er soms verwarring ontstaat over onze diensten alsof wij aan particuliere consumenten leveren. Dit is niet het geval. Onze verkoopprocessen zijn geheel ingericht op een bewuste, respectvolle en overzichtelijke manier van werken voor de zakelijke markt, wat aansluit bij onze type klanten; de ondernemer die vanuit zijn bedrijfsvoering, met de juiste ervaring en kennis, bewust keuzes maakt. Altijd vanuit een wederzijdse, integere en respectvolle manier. Onze overeenkomsten zijn conform de nieuwe overheidsreguleringen (ACM, ROVER23) en zijn gelijk aan die van andere energiemaatschappijen. 

Wij zijn ons bewust van de problemen rondom onze bereikbaarheid en zijn vastberaden deze op korte termijn te verbeteren. Het is onze intentie om altijd tot een bevredigende oplossing te komen met onze klanten. We staan open voor directe dialoog met onze zakelijke cliënten om eventuele geschillen te bespreken en op te lossen.

Wij kiezen ervoor om deze zaken te behandelen zonder media-aanwezigheid, in het belang van beide partijen, en hopen op uw begrip voor deze beslissing. Het heeft geen zin om ons kantoor met een camera te bezoeken; wij zullen daar niet op reageren. We blijven bereid tot verdere communicatie via de gepaste kanalen.

Om nieuwe vragen hierover te voorkomen en onze klanten zo goed mogelijk te informeren, zullen wij hier extra aandacht aan besteden op onze website.