GO Sharing deelscooters verdwijnen abrupt, klanten kunnen fluiten naar hun centen

Misschien heb je ze wel een keer voorbij zien rijden in een van de steden waar het bedrijf actief is: de groene deelscooters van GO Sharing. Althans, tot voor kort waren ze nog veel beschikbaar. Het bedrijf vertrok namelijk abrupt uit 33 van de 45 steden. Gebruikers zitten met niet gebruikte tegoeden, maar het bedrijf weigert deze terug te betalen. Radar zoekt uit of dit wel door de beugel kan. 

Sinds 2019 zijn de groene deelscooters te vinden in Nederland. Afgelopen zomer vertelde eigenaar Raymon Pouwels nog bij NPO-radio 1 dat het bedrijf maarliefst 1,5 miljoen gebruikers had: ’Ons klantenbestand is enorm’. Toch besloot het bedrijf om voorlopig nog maar in twaalf steden actief te blijven met hun deelscooters, hierover ontving Radar klachten en ook Trustpilot staat vol met negatieve recensies.

Vijftig euro tegoed gekocht en maar één rit kunnen maken

Je koopt een pakket voor vijftig euro om gemakkelijk van A naar B te rijden in jouw stad. Dit was het beoogde doel voor consument Martijn, die maarliefst één rit kon maken voordat de deelscooters in het holst van de nacht uit zijn stad Roosendaal waren verdwenen.

Martijn opende de app en alle scooters en fietsen waren weg: ‘Alles was weg, ik opende nog keer app, want ik dacht het is misschien wel een foutje. Toen las ik de krant en daar stond het ook, ze zijn in het holst van de nacht vertrokken.’

Het overgebleven tegoed opmaken in een andere stad?

Samen met verslaggever Vanessa Ackah belt Martijn naar GO Sharing. Waar ze hem nogmaals vertellen dat hij helaas niet in aanmerking komt voor terugbetaling, omdat zijn tegoed al aangebroken is. Martijn vind het vooral vervelend dat ze ineens vertrokken zijn:  ‘Ze zijn ineens weg, terwijl ik nog een tegoed van bijna vijftig euro heb. Ik word gedwongen om het in andere stad op te maken. Er zijn misschien wel honderden klanten die dit niet kunnen doen. Het voelt voor mij gewoon als diefstal.’

Dat GO Sharing alleen de optie geeft om het bedrag in een van de twaalf overgebleven steden op te maken, is volgens jurist Eva Beekman ‘een tamelijk absurde suggestie’: ‘Naar een andere stad gaan om daar je tegoed op te maken dat is geen argument dat standhoudt in de rechtszaal.’ 

Een onaangebroken pakket betaalt GO Sharing wel terug?

Het gekochte pakket van Martijn is aangebroken door zijn ene rit, en dat is voor GO Sharing een reden om resterende bedrag niet terug te betalen. Juridisch gezien mag dit niet, volgens jurist Eva Beekman hebben klanten van GO Sharing recht op terugbetaling van hun geld. ‘Wat betreft de bepaling in de algemene voorwaarden van GO Sharing, dat alleen een onaangebroken tegoed terug betaald gaat worden, is te ruim geformuleerd. Deze bepaling in de algemene voorwaarden kun je vernietigen’.

Voorbeeldbrief om geld terug te eisen

Welke gebieden terug komen uit winterslaap en wanneer blijft nog altijd onduidelijk. Dat de scooters misschien ooit nog terugkomen in jouw stad verandert de zaak volgens advocaat Eva Beekman niet wezenlijk: 'GO Sharing kan niet zomaar eenzijdig besluiten om de scooters een aantal maanden niet beschikbaar te stellen en later misschien weer wel. Consumenten die in steden wonen waar de scooters opeens niet meer beschikbaar zijn, kunnen eisen dat de scooters op korte termijn weer beschikbaar worden gesteld en bij gebreke daarvan hun geld terugeisen.' Op onze website staat een voorbeeldbrief die hiervoor gebruikt kan worden.

Reactie GO Sharing

Op de vragen die Radar GO Sharing stelde kwam het volgende statement: 

GO Sharing blijft met de deelvoertuigen actief in 13 gemeenten in Nederland, waar de tegoeden nog steeds gebruikt kunnen worden. Ondertussen werken we hard aan een herziend mobiliteitsaanbod, in lijn met onze ambitie om duurzamere mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken. Dit zal gebeuren in verschillende vormen. De komende weken zullen we al onze klanten hier verder over inlichten.
 
In bovenstaande reactie wordt helaas geen enkele reactie gegeven op de vragen die Radar stelde. Genoeg reden voor verslaggever Vanessa Ackah om langs te gaan bij het bedrijfspand. Hier was helaas niemand aanwezig dit op de vragen in kon gaan. Uiteindelijk kwam er een uitgebreidere reactie van GO Sharing: 
 
Waarom betalen jullie consumenten niet terug als jullie ze geen passende dienst kunnen leveren? 
 
GO Sharing is voornemens om in de steden waar we vertrekken, ook weer terug te komen. In sommige zelfs na de winter. De tegoeden zijn dan geldig: de pakketten waarvan de geldigheidsduur verloopt, gaan we met een jaar verlengen.
 
Juridisch mag dit niet, volgens jurist Eva Beekman hebben klanten van GoSharing recht op terugbetaling van hun geld. Gaan jullie je algemene voorwaarden aanpassen en consumenten terug betalen? 
 
We zullen de algemene voorwaarden niet aanpassen, in ieder geval niet op korte termijn zolang wij nog niet zijn teruggekeerd in de gebieden waar we in winterslaap zijn.
 
Wat betreft de bepaling dat alleen een onaangebroken tegoed terug betaald gaat worden, dat is volgens jurist Eva Beekman te ruim geformuleerd. Deze bepaling in de algemene voorwaarden kun je vernietigen zegt zij. Wat vindt u daarvan?
 
De Algemene Voorwaarden zijn door een jurist opgesteld. We horen graag waarom de bepaling te ruim is geformuleerd volgens mevrouw Beekman.
 
Jullie geven aan dat de scooters geleidelijk worden weggehaald uit steden. Wij hebben klanten gesproken die aangeven dat de scooters ‘in het holst van de nacht’ verdwenen zijn, zonder dat consumenten de kans kregen het tegoed op te maken. Wat vindt u hiervan?
 
Het ophalen van de deelscooters is logistiek complex. De tijden waartussen dit is gebeurd zijn 06:00 uur tot 22:00 uur 's avonds. De deelvoertuigen zijn geleidelijk weggehaald, met inachtname van een periode nadat we ons besluit kenbaar hebben gemaakt.