Goedkope boodschappen voornaamste reden goed gevulde voorraadkast

voorraadkast-resultaten-780.jpg

De meeste mensen kunnen 1 tot 2 weken vooruit met wat ze in hun voorraadkast hebben staan. Vanwege de coronasituatie is dat iets meer dan normaal gesproken, maar het verschil is klein. De meest gegeven reden om een voorraad in te slaan is dan ook niet de zekerheid om spullen in huis te hebben, maar kopen in de aanbieding. We nemen een kijkje in de keukenkastjes van de ruim 36.000 deelnemers aan ons onderzoek.

In coronatijd zouden de meeste mensen (59%) zouden 1 tot 2 weken vooruit kunnen met wat in hun keuken- of voorraadkast staat. Ongeveer een vijfde van de 36.000 respondenten heeft voor hooguit een paar dagen in huis, 6 procent juist langer dan een maand. 66 mensen geven aan een jaar of langer vooruit te kunnenop hun voorraad.

Dit hebben de meeste mensen in voorraad:

  1. Lang houdbaar eten/drinken (70%)
  2. Toiletartikelen (59%)
  3. Huishoudelijke spullen (56%)
  4. Klaargemaakt eten (44%)

Corona-voorraad iets groter

Dit onderzoek is gehouden aan het begin van de coronacrisis. In die tijd sloegen veel mensen eten en toiletartikelen in om het een langere tijd thuis uit te houden. Dit met het oog op een lockdown, of gewoon om minder in de supermarkt te hoeven komen. Daarom vroegen we mensen ook hoe lang zij in normale tijden op hun voorraad kunnen teren.

Er is slechts een klein verschil; de voorraad is normaal gesproken iets kleiner dan in coronatijd. Behalve als we kijken naar de mensen met een echt grote voorraad van een half jaar of meer: daar zijn er in coronatijd juist net iets minder van. Misschien zijn zij wel direct gestopt met boodschappen doen en gaan interen op de voorraad? Een respondent met een flinke voorraad geeft aan: 'Het is beter om altijd een voorraad te hebben, dat zie je met deze coronacrisis. Dan hoef je niet meteen als een gek te gaan inslaan.'

Kopen in de aanbieding

Hoewel mensen hamsteren om zeker te weten dat er voldoende in huis is, is dat niet de meest gegeven reden om een voorraad aan te leggen. De meeste mensen (56%) kopen wat in de aanbieding is en slaan dan gelijk een grotere hoeveelheid in. De zekerheid dat er iets in huis is, staat op de tweede plek (49%). En 48 procent wil gewoon niet te vaak boodschappen doen. Sommigen hebben er een hekel aan, anderen wonen nu eenmaal niet in de buurt van een supermarkt. 15 procent geeft aan dat het opbouwen van een voorraad vanzelf gaat: het zijn bijvoorbeeld aangebroken verpakkingen die ze niet snel opmaken.

Ik leef op de aanbiedingen
 

Er zijn overigens ook mensen die een andere reden hebben voor hun voorraad: zij hebben bijvoorbeeld een moestuin: 'De oogst van de tuin wat niet direct opgegeten wordt gaat in de vriezer', of zijn graag voorbereid op onverwachte gasten: 'Kleinkinderen komen nogal eens onverwacht binnenvallen (heerlijk natuurlijk) maar dan wil ik wel iets hebben als ze ook blijven eten.' Ook zijn er mensen die aangeven dat de voorraad niet per se een bewuste keuze is: 'geen idee', antwoord iemand, en meerdere mensen geven aan dat het nu eenmaal een gewoonte is, die ze van huis uit hebben meegekregen.

Restanten uit het kerstpakket

Naast zaken die mensen normaal ook eten en gebruiken, staan er bij 23 procent ook aangebroken restjes in de voorraadkast, en bij 19 procent speciale spullen voor noodgevallen, zoals lang houdbaar spul en water. 4 procent geeft aan dat spul in de voorraadkast staat dat overblijft omdat ze het niet graag eten of gebruiken. 'Vaak gekregen, bijvoorbeeld uit een kerstpakket', legt een respondent uit.

Als je iets over hebt en niet weet wat je ermee moet doen, kun je gebruik maken van de receptenzoeker van het Voedingscentrum. Je kunt er zoeken op product of ingrediënt.  

De voorraadkast op peil houden

Zoals al bleek, vullen de meeste mensen hun voorraad aan door spullen die ze gebruiken te kopen op het moment dat ze in de aanbieding zijn. Andere manieren zijn de voorraad op pijl houden door iedere keer als je iets gebruikt, één stuk bij te kopen (dit doet 41%), of wanneer iets (bijna) op is, daar weer meerdere verpakkingen van te kopen (36%).

'De Jumbo heeft voorraad zat'
 

12 procent van geen enkel soort product een voorraad te hebben. Reden daarvoor is dat zij graag per dag of paar dagen kopen (55%), of een voorraad simpelweg niet nodig te vinden (45%). Zo licht een respondent toe: 'Ik woon naast de Jumbo en die heeft voorraad zat, ga ik elke dag even heen.' Een ander: 'Zo heb ik een reden om naar buiten te gaan.' 15 procent wacht tot er een aanbieding is, en 14 procent vindt het zonde om in te slaan wat ze waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken. 7 procent heeft geen plek om het te bewaren en eenzelfde percentage liep tegen een specifiek coronaprobleem aan: de schappen waren leeg of zoals iemand toevoegt: 'Kon niet bestellen bij AH bezorging.'

Discussies over houdbaarheid

Wat ook uit de vragelijst blijkt, is dat 70 procent weleens iets over datum in de kast heeft staan. En dat 44 procent soms in een discussie belandt of iets nog houdbaar is. Maar liefst de helft van de respondenten is niet op de hoogte van de aanvullende richtlijnen voor houdbaarheid, die je naast de voorgedrukte data op de verpakking kunt gebruiken. Bekijk alle cijfers en tips:

70% heeft weleens iets over datum in huis, weggooien niet altijd nodig

Over het onderzoek naar de voorraadkast

In totaal gaven 36.163 mensen een inkijkje in hun voorraadkast en gewoonten via een online vragenlijst die tussen 21 maart en 14 april 2020 werd ingevuld. De meerderheid is lid van het Radar Testpanel, een groep van ruim 70.000 consumenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking wat betreft man-vrouw-verhouding, verspreiding over de provincies en opleidingsniveau. Ook je mening en ervaringen laten meetellen? Meld je gratis aan