Google faciliteert nog steeds advertenties van malafide bedrijven
Ondanks de aangifte van Radar tegen Google, blijft de zoekmachine oneerlijke handelspraktijken van loodgieters, slotenmakers en rioolontstoppers faciliteren. Radar ontvangt nog steeds veel klachten over dergelijke malafide bedrijven die bovenaan Google verschijnen. Het bedrijf doet er zelfs niks aan, dus klopt Fons aan bij onze eigen instanties.
Onlangs ging nog een tweet viral over een 83-jarige vrouw die werd opgelicht. Ze kon niet bij haar rollator omdat ze de sleutel van de kelderbox was kwijtgeraakt. Ze schakelde een spoedsleutelmaker in. Iets dat normaal rond de 150 euro kost, maar mevrouw moest 1.501 euro betalen. En dit is geen uitzondering: we ontvangen al lange tijd klachten van mensen die exorbitante bedragen betalen voor dit soort spoeddiensten.
Politie grijpt niet in
De politie heeft ons, naar aanleiding van de aangifte van Radar tegen Google, laten weten niets te doen omdat het een civiele kwestie is. Iets tussen consument en bedrijf. Daar komen we dus geen steek verder en de malafide spoeddiensten gaan gewoon door met adverteren.
Fons laat het er na zijn aangifte niet bij zitten en klopt aan bij de Consumentenbond. Daar herkennen ze het probleem. De bond start een meldpunt voor mensen die te maken hebben gehad met een malafide klusjesman die ze via Google hebben ingeschakeld.
Dit meldpunt moet inzichtelijk maken hoe mensen gedupeerd raken door spoeddiensten. De Consumentenbond hoopt daarmee een vuist te maken tegen Google maar ook tegen toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Verbod op Google-advertenties
De ACM heeft de taak en de bevoegdheid om toezicht te houden op advertenties op Google. Al eerder heeft de toezichthouder een verbod gelegd op de Google-advertenties van slotenmakers en dat heeft zeker geholpen.
De ACM geeft aan nog steeds met Google in gesprek zijn om de advertenties van de malafide spoeddiensten te minimaliseren, maar dat dat lastig is omdat ze overal blijven opduiken. Het is volgens de ACM dan ook belangrijk dat de consument goed oplet met welke partij men in zee gaat. Tips daarvoor vind je hier.
Reactie Google
'We nemen meldingen van malafide advertenties en kwaadwillende partijen uiterst serieus, ongeacht of deze gemeld worden door media of via ons meldingsformulier. Als we overtredingen van ons beleid ontdekken, ondernemen we direct actie. We werken ontzettend hard om te voorkomen dat kwaadwillende partijen mensen misleiden of benadelen en gebruiken hiervoor alle tools die tot onze beschikking staan.
Onze teams gebruiken een combinatie van nieuw beleid, snelle handhaving, uitgebreide certificeringen en gebruiksvriendelijke transparantietools. Elke situatie is anders en vaak gebruiken oplichters geavanceerde manieren om opsporing en handhaving te omzeilen. De online risico's voor consumenten zijn daarom nooit volledig uit te sluiten en daarom blijven we ons beleid en handhaving continu verbeteren.''
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
32Beste Radar-kijker, Ondanks een eerdere aangifte van Radar tegen Google, blijft de zoekmachine oneerlijke handelspraktijken van loodgieters, slotenmakers en rioolontstoppers faciliteren. Dat behandelen we in de uitzending van maandag 3 april. Heb jij hier ook ervaring mee? We horen graag je verhaal. Alles over de uitzending is hier te vinden: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/google-faciliteert-nog-steeds-advertenties-van-malafide-bedrijven/.
Die boeven kunnen ook een advertentie in het plaatselijke suffertje plaatsen (en hebben dat ook gedaan in het verleden). Maar ik heb nooit een topic bij Radar gezien over lokale suffertjes die dit soort zaken faciliteren. Lekker selectief weer. En leg eens uit hoe Google moet weten of iets malafide is? Als ik nu een bedrijf opricht om snode plannen uit te gaan voeren en advertentieruimte koop bij Google, op basis waarvan zou Google mij dan moeten weren?
Hier op uw eigen forum 'regent' het van reacties over dit onderwerp. Daarentegen wordt in die reacties ook heel duidelijk gewaarschuwd tegen dit soort malafide ondernemers en aangegeven hoe je deze doorgaans kunt herkennen. Om dus de volledige verantwoordelijkheid hiervan bij Google te leggen gaat mij wat ver. Deels is het ook een verdienmodel voor Google door deze "Adv" zoekresultaten tegen forse betaling als eerste te vermelden. Maar daardoor kunnen de meesten onder ons deze zoekmachine en aanverwante mogelijkheden van deze gigant ook gratis gebruiken. Eerder zou ik uw kijkers dus informeren, als ze iets zoeken, niet op dit soort "Adv" mogelijkheden te klikken of op dat soort sites even goed na te gaan of alles wel deugd, zoals kvk-nummer, adresvermelding, reviews, etc. etc. Echter helemaal uitroeien zal ook niet lukken omdat mensen soms maar gewoon doorklikken zonder zelf goed op te letten. Maar het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid of onoplettendheid kun je, naar mijn bescheiden mening, ook Google niet volledig aanrekenen.