Gouden Loeki gaat naar reclame met hondje Frekkel

gouden-loeki-24012019.jpg

De commercial van de Staatsloterij met het hondje Frekkel heeft de Ster Gouden Loeki 2018 gewonnen, de prijs voor de beste reclamespot. Frank Volmer, directeur van Ster reikte de prijs donderdag uit in Theater Tuschinski in Amsterdam. De reclame is gemaakt door reclamebureau TBWA\NEBOKO.

Andere genomineerden waren reclames van Calvé Pindakaas, Dierenbescherming, Heineken, Jumbo, Lidl, McDonalds, (2x) PLUS en de Rijksoverheid. Vorig jaar sleepte 'Appie Christmas!’ van Albert Heijn de Gouden Loeki binnen.

'Oerlelijk' hondje Frekkel

De Staatsloterij lanceerde de winnende commercial in de aanloop naar de oudejaarstrekking. De reclame vertelt het verhaal van het oerlelijke hondje Frekkel dat bang is dat zijn baasjes hem zullen inruilen voor een mooier exemplaar als zij de loterij winnen. Daarom vertrekt hij uit zichzelf. Zijn baasjes doen er vervolgens alles aan om hem terug te vinden. De mensen die hem uiteindelijk terugbrengen krijgen als beloning een staatslot.

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de tien mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal veertig kwartaalwinnaars op. Deze veertig commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van Gfk voorgelegd, met als resultaat de tien finalisten van het jaar. De uiteindelijke winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50 procent bepaald door het GfK-publiekspanel en voor 50 procent door het Nederlands publiek.

Loden Leeuw

Het publiek van Radar kiest jaarlijks de winnaar van de Loden Leeuw, de prijs voor de meest irritante reclame. Welke commercial gaat het meeste onder je huid zitten, doet je ogen wegrollen en laat je zuchten van irritatie? En welke bekende Nederlander in een commercial haalt het bloed onder je nagels vandaan, zet je nekharen overeind en bezorgt je rillingen van ergernis? 

Bekijk de winnaars van de Loden Leeuw 2018 

Bron: ANP