Gratis dagje wellness blijkt niet gratis te zijn
Je krijgt een voucher voor een gratis dagje wellness, maar als je de kleine lettertjes leest, blijkt zo'n dagje naar de sauna helemaal niet gratis te zijn. Is hier nou sprake van misleiding?
Onno krijgt bij de Douglas en Telecombinatie een voucher voor een 'gratis' dagje wellness. Met de bon van de Douglas heeft hij keus uit acht wellnessresorts, bij die van de Telecombinatie uit vier. Helemaal onderaan de voucher staat in de voorwaarden dat de boekingskosten of toeslagen exclusief zijn.
Onduidelijkheid over boekingskosten
Radar belt met DagjeWellness.nl en vraagt wat de boekingskosten inhouden. Een medewerker van de klantenservice legt uit dat je tussen de 3,25 en 8,25 euro per persoon betaalt. 'Dat varieert en is afhankelijk van de beschikbaarheid.' De medewerker legt uit dat de prijs afhankelijk is van het resort, de datum en de tijd dat je wilt gaan. Zo moet je dus alle resorts controleren om erachter te komen wat je nou eigenlijk moet betalen voor je 'gratis' dagje wellness.
Voucher inwisselen voor e-ticket
Dat is ook precies de ergernis van Onno. Eerst moet hij een voucher inwisselen voor een e-ticket, daarmee moet hij dan een resort kiezen, vervolgens een tijd en datum. Als hij heeft gezien wat het kost moet hij het hele traject weer opnieuw doorlopen om achter de kosten te komen bij een ander resort.
'Gratis klinkt altijd mooi'
Max Kohnstamm, marketingspecialist bij opleidingsinstituut SRM, zegt dat dit gratis dagje wellness in ieder geval niet gratis is. 'De kleine lettertjes zorgen voor onduidelijkheid. Mensen kopen bewust iets zodat ze een 'mooie' voucher krijgen. Pas in de laatste stap van het boekingsproces merk je dat je die boekingskosten moet betalen. Gratis klinkt altijd mooi.' Het is volgens Kohnstamm allemaal expres zo bedacht door het marketingteam. Kohnstamm zegt dat zo'n bon vooral fijn is in januari, want Douglas heeft na een drukke tijd in december zo wel weer een product verkocht, mogelijk door die aantrekkelijke voucher.
Is hier nu sprake van misleiding?
Formeel niet, volgens de voorwaarden van de Reclame Code Commissie. Daarin staat namelijk dat als er 'gratis', 'voor niets', of 'kosteloos' in een reclame-uiting staat, er geen andere kosten bij mogen komen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod. In dit geval zijn die onvermijdelijke kosten de boekingskosten of toeslagen die bonnenuitgever DagjeWellness.nl rekent. Kohnstamm is van mening dat er wel degelijk sprake is van misleiding. 'Op het moment dat het overduidelijk niet gratis is, ben je aan het misleiden en daar is ook over nagedacht.'
'We nemen onduidelijkheid ter harte'
Feit blijft wel dat het niet transparant is wat een dagje wellness met zo'n voucher kost. Radar vroeg aan Hester van den Bos, marketing- en salesmanager van International Wellness Resorts (het bedrijf achter DagjeWelness.nl), waarom er niet op de site van de bonnenuitgever een overzicht te vinden is wat de onvermijdelijke kosten zijn. 'Dat is inderdaad een punt. De consument moet veel stappen zetten om de boekingskosten te kunnen zien. Het probleem is dat die kosten variëren per dag en per resort. Ook is een zaterdag meestal duurder. We nemen de onduidelijkheid ter harte en we willen het ook duidelijker maken op de website dus daar gaan we wat aan doen. We gaan vermelden dat de kosten variëren en we gaan denken aan een indicatie van de kosten, dus bijvoorbeeld tussen de drie en negen euro.'
Kan je hiermee naar de Reclame Code Commissie?
Kohnstamm vindt van wel. 'Als je een boekje toegestuurd wil krijgen terwijl je dat ook kan ophalen, dan wordt er gesproken over onvermijdelijke kosten. Dit gaat allemaal digitaal dus van kosten maken is helemaal geen sprake. Als je de boekingskosten afhankelijk maakt van de dag en het tijdstip dat je boekt, dan is dat bewijs dat er helemaal geen boekingskosten zijn, maar is het gewoon entreegeld.'