Greenpeace wil meer aandacht voor CO2-reductie in plannen Eindhoven Airport

Eindhoven-Airports-25042019.jpg

Greenpeace wil meer aandacht voor CO2-reductie in de plannen voor Eindhoven Airport. De milieuorganisatie vindt dat er daarvoor te weinig concrete plannen zijn in de donderdag gepubliceerde Proefcasus Eindhoven Airport, terwijl die er wel zijn voor de vermindering van geluidsoverlast.

'We weten dat we voor 2030 substantieel minder CO2 moeten uitstoten en zonder gecontroleerde krimp van het aantal vluchten is dat niet mogelijk', stelt Greenpeace in een verklaring. 'De noodzaak tot krimp komt niet aan bod in dit rapport.'

Volgens Greenpeace wordt er niet ingezet op absolute vermindering van klimaatvervuiling. 'Inzet op duurzame brandstoffen is mooi, maar zal op zichzelf alleen leiden tot een relatieve vermindering van CO2-uitstoot.' De milieuorganisatie wil dat er minder vliegbewegingen komen op de Eindhovense luchthaven.

Kamer reageert positief

Politieke partijen reageren overwegend positief op het rapport. De luchthaven mag alleen maar groeien als de geluidsoverlast flink wordt teruggebracht, adviseert een commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Pieter van Geel.

'Uitstekend advies van Pieter van Geel: laat Eindhoven Airport niet verder groeien', twittert Jan Paternotte van D66. Coalitiepartner Eppo Bruins (ChristenUnie) vindt het 'goed dat omwonenden centraal staan' in het rapport. Hij is ook tegen verdere groei van de luchthaven.

Te strenge normering

Eindhoven Airport is minder positief over het advies van Van Geel. Het vliegveld trapt op de rem waar het gaat om te strenge normering. 'Met de voorgestelde strenge normstelling lopen we het risico achter in de rij te staan in plaats van vooraan', zei vliegvelddirecteur Joost Meijs. 'Hierdoor zal de door ons allen gewenste vlootvernieuwing moeilijk op gang komen. Ook biedt de geschetste ontwikkelingsmogelijkheid te weinig ruimte aan bestaande en nieuwe luchtvaartmaatschappijen voor de verbetering van de kwaliteit van het bestemmingennetwerk.'

'Trendbreuk in luchtvaartdebat'

Oppositiepartij GroenLinks ziet in het advies een bevestiging dat er een trendbreuk is in het luchtvaartdebat. De commissie zet het beperken van de geluidsoverlast, de luchtvervuiling en de gevolgen voor het klimaat 'op de eerste plaats, in plaats van het oude groei-mantra'. Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren vindt dat met het rapport 'de logische stap naar krimp is gezet'.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) kreeg het rapport donderdag van Van Geel. Zij wil het eerst bestuderen voor zij met een reactie komt.

Bron: ANP