HDVA
In augustus verspreidt het bedrijf HDVA uit Nijmegen folders in Nederland met spectaculaire aanbiedingen. Telefoons, televisies, wasmachines en stofzuigers, vaak ruim 60% onder de adviesprijs. Simlockvrije iPhones kosten er slechts 199,- euro.
Bestellen gaat via een 0900-nummer á 80 cent per minuut. Het artikel wordt volgens HDVA 'binnen 3 of 4 weken geleverd'. Verzending is gratis en je betaalt aan de deur.0900-fraude?
Direct na het verschijnen van de folder komen er bij Radar veel klachten binnen over HDVA. Consumenten proberen te bellen met HDVA, maar krijgen geen gehoor.
Een aantal mensen komt er wel doorheen en slaagt erin om artikelen te bestellen. Na het verstrijken van de vier weken levertijd hebben zij echter nog niks in huis, en hun bestelling blijkt geannuleerd. Zij hebben dus voor niks minutenlang met het dure 0900-nummer gebeld.
De vraag rijst dus of er nu sprake is van 0900-fraude.
Radar spoort de eigenaar van HDVA op en vraagt hoe het zit met de leveringen. Uit het gesprek blijkt dat de directrice van HDVA een afspraak met een leverancier had gemaakt. Die heeft zich echter 'wegens negatieve publicaties teruggetrokken' en is onvindbaar. Dat betekent dus dat er helemaal niet geleverd gaat worden.OnderzoekDe telecomwaakhond OPTA doet op dit moment onderzoek naar HDVA om te kijken of hier sprake is van 0900-misbruik. Er zijn immers consumenten die kosten hebben gemaakt, omdat ze naar het 0900-nummer hebben gebeld.
Als de OPTA inderdaad misbruik constateert, dan wordt het nummer uit de lucht gehaald. Consumenten hebben dan recht op teruggave van het geld via de telecomprovider. Hier hoeft de consument niets voor te doen.
Als er geen sprake van misbruik, dan zijn er drie situaties denkbaar waarin de consument het recht heeft om de telefoonrekening te laten opschorten.
- De consument heeft heeft een bestelling gedaan, maar wordt later 'afgebeld'.
- De consument heeft meer dan 10 minuten in de wacht gestaan en uiteindelijk niets kunnen bestellen.
- De consument heeft meer dan 10 minuten in de wacht gestaan en tijdens het bestellen wordt de verbinding verbroken.
In alledrie de gevallen heeft de consument het recht om de telefoonrekening te laten opschorten.
Dat gaat als volgt:
De consument moet een klacht indienen bij het 0900-nummer zélf. Deze gegevens staan op kun je opzoeken op de website van de geschillencommissie voor informatiedienstaanbieders (via www.sgc.nl).
Staat het 0900-nummer er niet tussen, meld dit dan bij ConsuWijzer. Uw melding komt dan rechtstreeks bij OPTA terecht. Deze zorgt ervoor dat het 0900-nummer zich wel aansluit bij de Stichting Geschillencommissie (SGC).
Meld bij uw telefoonaanbieder dat u een klacht hebt over een 0900-nummer en dat u derhalve gebruik maakt van uw recht om het desbetreffende deel van de rekening op te schorten. Het handigste is om dit per brief te doen, met een kopie van uw telefoonrekening. Dat bedrag hoeft u dan niet te betalen.
Heeft u al betaald? Dan hoort uw telefoonaanbieder dat bedrag terug te storten.
Klagen bij SGC Handelt het 0900-nummer uw klacht niet naar tevredenheid af, en is het aangesloten bij de SGC? Dan kunt u bij de SGC terecht met uw klacht. Die doet dan een bindende uitspraak.
Wordt u in het gelijk gesteld, dan hoort u het bedrag terug te krijgen van het 0900-nummer. Van die teruggave moet u vervolgens uw telefoonaanbieder betalen. (U had immers van hem het bedrag al teruggekregen.)
Krijgt u geen gelijk, dan moet u de telefoonrekening alsnog betalen.