Heb je garantie op een vervangtoestel?

201218 kapotte televisie.jpg

Je televisie gaat stuk binnen je garantieperiode. Je krijgt een nieuw toestel, maar die geeft er ook al snel de brui aan. Heb je dan recht op nog een gratis vervangtoestel? En: waarom gaat elektronica zo snel stuk?

In Nederland geldt de wettelijke garantieperiode van twee jaar niet, die in verschillende andere Europese lidstaten wel bestaat. De wet stelt dat een product zo lang moet meegaan 'als je ervan mag verwachten'. 

De verwachte 'levensduur' van een toestel ligt meestal hoger dan twee jaar, soms lager, met zes maanden als minimum. Tijdens die redelijke termijn heb je recht op een goed product: als er een fabricagefout is, moet de verkoper het toestel gratis herstellen of vervangen. 

Garantie bijkopen

Dat is je wettelijke garantie, die je sowieso krijgt. Je kunt vaak ook garantie bijkopen. De verkoper of fabrikant, die niet verplicht is om extra garantie aan te bieden, legt de termijn ervan zelf vast. Zowel de wettelijke, verkopers- en fabrieksgarantie gaan in op het moment van aankoop. 

Van nul beginnen of doortellen?

Als je een nieuw product ontvangt nadat je apparaat (niet door jouw schuld) de geest gaf, dan gaat je garantie niet opnieuw in. Als bijvoorbeeld je televisie met twee jaar garantie na een jaar sneuvelt en wordt vervangen, dan heb je op je vervangtoestel nog één jaar garantie.  

Dat geldt voor elke garantie. Zit de wettelijke garantietermijn van je eerste product erop, maar heb je wel nog fabrieks- of verkopersgarantie, dan moet de verkoper je vervangtoestel opnieuw gratis vervangen of herstellen. Is ook de aanvullende garantieperiode van je oorspronkelijke product voorbij, dan betaal je zelf de reparatiekosten.

Stuk door eigen gebruik?

Wat is dan het nut van garantie bijkopen? Als je toestel binnen de garantietermijn stukgaat, ben je vrijwel zeker van een gratis herstel of vervangproduct. Zonder extra garantie zal de verkoper sneller onderzoeken of het toestel niet door jouw eigen gebruik is gesneuveld. Als dat het geval is, vervalt je garantierecht. Vergis je niet: ook als je garantie hebt bijgekocht en het product door jouw eigen schuld kapot is, verlies je je garantierecht.

Verkoper moet oplossing bieden

Als je toestel kapot is, ga je naar de verkoper. Hij en niet de fabrikant is verantwoordelijk voor een juiste oplossing. Heb je wel recht op gratis herstelling of een vervangproduct, maar wil de verkoper je die niet geven? Gebruik dan de voorbeeldbrief om de verkoper aan te schrijven en je garantierecht op te eisen. 

Voorbeeldbrief: Beroep op garantie binnen de garantietermijn

Biedt de verkoper je geen oplossing of lukt het hem niet om het toestel binnen een redelijke tijd te herstellen of vervangen, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen (of om een prijsvermindering vragen, als je het toestel zo wil houden.)

Waarom gaat elektronica zo snel stuk?

'Ze maken ze niet meer als vroeger.' Je hebt het vast al hardop gedacht, en je had gelijk: het is vaak geen toeval dat je toestellen het telkens zo snel begeven. Wat zit daarachter, en valt er iets aan te doen? Je leest het in dit toegewijde artikel.

Gemaakt om te slijten: de waarheid achter je kapotte mobiel