Heb je recht op garantie bij kapotte schoenen?
Je koopt mooie schoenen van Nike, maar na anderhalve maand zijn ze al kapot. Heb je recht op garantie?
De schoenen van Marieke's dochter zijn slechts anderhalve maand oud, maar toch zijn ze nu al kapot. Marieke: 'De voorkant van de schoen laat los, de lijm loopt uit. Dat duidt gewoon op een productie- of constructiefout'. Ze neemt daarom contact op met fabrikant Nike, maar die zegt dat er sprake is van 'gebruiksschade' en dan wil Nike niet meewerken aan een oplossing.
Product moet voldoen aan overeenkomst
'In het consumentenrecht is het zo dat het product dat je geleverd krijgt, moet voldoen aan de overeenkomst. Hier is duidelijk iets mis met de schoen', zegt advocaat Caspar Janssens van Ploum Rotterdam Law Firm, die op verzoek van Radar de schoen bekeek. 'De zool is losgekomen en het is duidelijk dat de schoen niet goed is verlijmd.' Janssens legt uit dat je van Nike-schoenen mag verwachten dat ze stevig zijn en een aantal jaar meegaan en niet dat de zool na anderhalve maand al loslaat.
Hoe bewijs je de slechte kwaliteit?
Een product moet je kunnen gebruiken volgens het doel waarvoor het gemaakt is, zegt Janssens. 'Met Nike-schoenen kan je dus wel voetballen, maar met naaldhakken niet. Nike heeft een bepaalde uitstraling van kwaliteit en meestal zijn het dure schoenen. Je mag er dus vanuit gaan dat je er van alles mee kan doen.'
Wat moet je doen?
Janssens raadt aan om terug te gaan naar de winkel, of de schade te melden bij de klantenservice van de webwinkel. Als de verkoper 'nee' blijft verkopen kan je de koop ontbinden en je geld terugvorderen. 'Kijk goed of het bedrijf bij de geschillencommissie is aangesloten, anders zal je naar de kantonrechter moeten gaan.'
Radar heeft Nike gevraagd om een reactie, maar heeft die niet ontvangen.