'Helft provinciale wegen niet echt veilig'
Meer dan de helft (62 procent) van de provinciale wegen in Nederland is niet veilig genoeg.
Dagelijks vallen er in het Nederlandse verkeer twee doden en 50 gewonden: een kwart van die slachtoffers valt op provinciale wegen. Dat blijkt uit een dinsdag door de ANWB gepresenteerd rapport.
Volgens de organisatie zijn de wegen meestal met simpele maatregelen veiliger te maken, zonder het landelijke karakter aan te tasten. Met een meetwagen reed de ANWB door de provincies. Die heeft 8500 kilometer provinciale weg in beeld gebracht, met hulp van het Europese systeem EuroRAP. Die meetmethode beoordeelt de veiligheid van de weg in maximaal 5 sterren. In de meting scoorde 55 procent 2 sterren en 7 procent 1 ster. De ANWB ziet het liefst alle wegen op minstens 3 sterren.
De bond bepleit verbreding van rijstroken en een bredere scheiding tussen rijbanen of een fysieke rijbaanscheiding. Ook moeten objecten in de berm, zoals bomen, beter worden afgeschermd. Verder moeten onveilige situaties op kruispunten worden aangepakt.
Dat alles vraagt een investering van 1 miljard euro, berekende de ANWB, eventueel te spreiden over 10 jaar. De aanpak scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden en honderden gewonden.
Later dit jaar maakt de ANWB de resultaten per provincie bekend.IPO: Veiligheid provinciewegen ook zelf meten
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) waardeert het dat de ANWB de veiligheid van provinciale wegen in kaart heeft gebracht. Maar de belangenbehartiger van de provincies heeft al opdracht gegeven om een eigen meetmethode te ontwikkelen (project Promev).
Volgens een woordvoerster is de door de ANWB gehanteerde EuroRAP-meetmethode een goede aanvullende bron om de verkeersveiligheid te vergroten. 'We willen het begrip veiligheid verbreden. De ene provinciale weg is de andere niet. De ANWB pleit voor verbreding van wegen, maar sommige wegen zijn juist smaller gemaakt waardoor het verkeer voorzichtiger rijdt. En ligt de weg in een natuurgebied, of bij woonwijken. Al die verschillende indicatoren gaan we in kaart brengen. Uiteindelijk willen we allemaal veilige wegen.'
Bron: ANP