Hier moet je op letten bij het afsluiten van een abonnement voor je mobiel

Het is nog steeds moeilijk om mobiele abonnementen met elkaar te vergelijken, meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Gerard Spierenburg van de Consumentenbond geeft tips waar je op moet letten bij het afsluiten van een abonnement.
Uit het ACM-onderzoek blijkt dat consumenten vaak op de websites van telecomaanbieders zoeken naar informatie. Op het moment dat ze aanbiedingen met elkaar moeten gaan vergelijken, ontstaan er problemen.
Gebruik een onafhankelijke vergelijker
Spierenburg pleit er daarom voor om een onafhankelijke vergelijker te gebruiken. 'Daarmee krijg je een goed overzicht van de kosten, de kwaliteit van de provider en de voorwaarden.'
De Consumentenbond heeft op zijn eigen website een tool die je hiervoor kunt gebruiken. 'Door je gewenste bundel en minuten in te vullen, zie je welk abonnement het beste bij je past.'
Wel of geen toestel bij je abonnement?
Volgens Spierenburg zijn veel mensen duurder uit doordat ze een toestel bij hun abonnement kopen. 'Een toestel met abonnement kan voordeliger zijn, maar je moet je altijd afvragen of je dat toestel wel echt nodig hebt.'
Weet wat je dataverbruik is
Een andere valkuil is volgens Spierenburg het kiezen voor een te verkeerde databundel. 'Je moet goed weten wat je verbruik is voordat je een abonnement afsluit. Te veel data hebben, is zonde van het geld. En als je juist meer gebruikt dan je bundel, dan kunnen de kosten flink oplopen.' Tips om binnen je bundel te blijven kun je hier vinden.
Verder is het volgens de Consumentenbond van belang om de voorwaarden goed door te lezen. Ook kan het in sommige gevallen lonen om internet, vast bellen, tv en een mobiel abonnement bij één provider af te sluiten.